Heb er over nagedacht. Zojuist deze (zie onder) besteld. Ook niet zo erg duur, met het voordeel dat er standaard lange stanley afbreekmessen in passen. Ben benieuwd… komt met een dag of 10 binnen.
Goedemiddag HF’ers,
Vandaag draag ik een Certina Waterking 275, een mooi voorbeeld van het sobere en elegante design waar Certina in de jaren zestig zo goed in was.
Certina 25-661
Wow die is lekker gek
Leuk, nog 'n ‘brownie’ alarm op HF
Wauw, wat een knappert. En nog wel een courante maat ook lijkt het!
NA: de Palma, een merk van Perret & Fils. Toen ze nog in Le Brenets zaten, één dorpje verwijderd van Le Locle, heetten ze zo. Na 1950 vestigden ze zich als Perret & Cie in Le Locle zelf - met Palma en La Palme als merken. Volgens Mikrolisk was het merk Palma ook onder de eerste bedrijfsnaam geregistreerd.
Tijdens WWII maakten ze militaire horloges, zoals deze:
De mijne oogt wat meer jaren '50.
Leuk detail: Een benaderbare Perret-nazaat heeft het hele archief van Perret & Fils en kreeg diverse Palma’s als erfstukken. Hij is alleen nog niet zo ver met uitpluizen, begreep ik.
Mijn Palma oogt dus als een typisch militair contracthorloge, want Perret & Fils maakte veel mooiere horloges dan deze toolwatches, zoals vele makers in die tijd voor militaire aanvragen en inschrijvingen gingen produceren.
Deze tak van de Perret familie lijkt zakelijk gezien niet direct verbonden met Universal en de legendarische Paul Perret. De Perret familie is groot, daardoor wijdverspreid in de Jura, en heeft veel gedaan en betekend in de horlogewereld. Je komt verhalen tegen over boer zijn in de zomer, horloges maken in de winter. Rechtzaken, kartelvorming, patenten die de industrie veranderd hebben, huwelijken met leden van andere horlogefamilies. Helemaal doorgronden lukt niet bij gebrek aan bronnen en informatie.
Ik vond dat bijzonder genoeg om deze uit Le Havre te laten opsturen en verder te neuzen. Daar zit voor mij een hoop lol (ja, ik heb veel tijd). Hierdoor stuitte ik vanavond opeens op een horloge met mijn eigen familienaam van mijn oma’s kant erop. Wordt vervolgd…
Net grondverf.
14mm bandje eraf, 16 erop.
De deksel zit echt solide om de kast heen. Ik geloof dat “Waterproof” wel enige betekenis had, destijds. Welk uurwerk er aan boord zit, dat blijft nog even een verrassing. Geen zin om het meteen te slopen.
To do:
- Geigermeter to be safe
- Beurtje voor de zekerheid, loopt prachtig op tijd
- Glaasje vervangen
- Periode correcte relume uitvoeren
Wat zal ik met de kast doen? Ik vind dit wel cool. Net een Pelagos avant la lettre.
Goedeavond HF’ers,
Vanavond draag ik deze prachtige Longines uit de jaren ’50, afkomstig uit een recent gekocht lot van vier horloges.
De kast is gereinigd, gepolijst en voorzien van een nieuw glas en bandje.
Binnenin tikt het Longines kaliber 12.69ZS, dat nog in bijna nieuwe staat verkeert — de meting op de timegrapher liet perfecte waarden zien.
Een geslaagde vondst waar ik erg blij mee ben.
Mooie weer, deze Longines - en ik verwacht van die bescheidener Eterna ook wel iets goeds als je hem opgeknapt hebt