Wellicht handig voor de wereldreizigers onder ons

Alle nieuws over DST (Daylight Saving Time) wereldwijd…

Er veranderd best wel veel, ook kwa tijdzone-indeling e.d. :slight_smile:

-> Site

De eerste praktische toepassing van zomertijd was door het Duitse Keizerrijk gedurende de Eerste Wereldoorlog, vanaf 30 april 1916. De zomertijd werd ook in de bezette gebieden doorgevoerd. Nederland was weliswaar neutraal, maar voerde een dag later (1 mei) eveneens zomertijd in. Het Verenigd Koninkrijk volgde op 21 mei. Deze eerste zomertijd liep tot 1 oktober 1916.

Het Congres van de Verenigde Staten voerde op 19 maart 1918 verschillende tijdzones in (die al sinds 1883 bij de spoorwegen in gebruik waren) en maakte de zomertijd officieel (in werking tredend op 31 maart) voor de rest van de Eerste Wereldoorlog.

Tussen beide wereldoorlogen in en ook tijdens de Tweede Wereldoorlog was in verschillende Europese landen (waaronder Nederland) de zomertijd in gebruik.

De oliecrisis van 1973, die tot een golf van energiebesparende maatregelen leidde, was voor veel Europese landen aanleiding om opnieuw de zomertijd in te voeren. Spanje en Albaniƫ begonnen hier in 1974 mee. In 1975 volgden Griekenland en Cyprus. Frankrijk volgde in 1976, Nederland, Belgiƫ, Luxemburg, Portugal en Polen in 1977, Tsjecho-Slowakije, Bulgarije en Roemeniƫ in 1979. De Bondsrepubliek wachtte nog tot 1980, totdat hierover een afspraak met de DDR was gemaakt. Ook Oostenrijk, Denemarken, Hongarije, Noorwegen en Zweden sloten zich toen aan. In 1981 volgden de Sovjet-Unie, Zwitserland, Finland en Liechtenstein, en in 1983 Joegoslaviƫ. In 1985 sloot Andorra zich aan, als laatste land in Europa.

2 likes

Altijd handig, maar vooral leuk.
Kan me niet herinneren dat ik het tijdsverschil van te voren niet wist. Omdat je vaak al met enige regelmaat contact hebt met de mensen in het betreffende land.

1 like

Denk dat het eigenlijk nu wel tijd is om heel die zomertijd weer af te schaffen.
Ik zoek altijd op Actuele Tijd om te zien hoe laat het is waar ik heen ga.

Vandaar ook mijn voorkeur voor een eenvoudige G-Shock als reishorloge.
Paar keer drukken op de knopjes en je hebt de tijd weer correct.

1 like

mee eens!

Ik ben voorbereid…:wink:

3 likes

Ik vraag altijd aan de stewardess hoe laat het is. En haar telefoonnummer natuurlijk.

1 like

:+1:

5 likes

Lijkt me in bepaalde opzichten een goede vangst!

Golddigger :-1:

1 like

ProestšŸ˜‚