Where did it all start ?

Laat op de avond steekt er soms al eens een filosofisch briesje op … ga je soms wat reflecteren (al dan niet onder het genot van een lekkere Islay)… ook over horloges.

Horloges …

Horloges (vreemd woord eigenlijk) hebben mij altijd al aangetrokken … maar zoals bij alles is het een evolutief proces, net zoals het leven zelf.

Ondertussen ben ik halfweg de 40 en heb ik de meeste van mijn grails in mijn bezit, doch wat was achteraf gezien nu het eerste horloge dat het ‘vuur’ echt aanwakkerde ?

Wel, … voor mij persoonlijk was dat een Tag Heuer F1 Chrono van begin de jaren 90 van het vorig millennium (link).

Nooit kunnen kopen, want als jonge snaak van 18 jaar indertijd financieel onbereikbaar, maar wel mijn eerste echte grail.

Ondertussen wel ‘gecompenseerd’ met oa. een TH Cal. 17 … maar ik blijf een zwak hebben voor dit model en voor het merk TH in het algemeen (en voor hun logo in groen/rood) … mede door de link met F1 en meer bepaald A. Senna vanuit diezelfde periode.

Laat het jeugdsentiment of nostalgie heten … maar het is wat het is …

Herkenbaar … (of niet) ???
Zo ja, wat was jullie ‘eyeopener’ ???

15 likes

Mijn eerste en tot vandaag de dag mijn grootste grail was een vintage Omega Constellation. Na een paar maanden dagelijks naar foto’s te gluren heb ik er één gekocht. Stiekem hoop ik binnen een paar jaar ook een vintage Datejust te kunnen kopen. Dit blijft op mijn leeftijd(16) waarschijnlijk nog een tijdje een droom.

7 likes

Bij mij begon het in 1999. Ik was lid van een formule1 blad en deze Pequignet advertentie stond er een paar maanden in. Ik was in de veronderstelling dat ik deze niet in real life tegen zou komen. Een paar maanden later liep ik in de binnenstad van 's-Hertogenbosch en zag dit horloge in de vitrine liggen. Naar binnen en ik was helemaal verkocht. Ik ben naar de bank gegaan en heb het geld opgenomen en heb de Pequignet gekocht. Bijna 20 jaar geleden.

6 likes

Voor mij is het half jaren 80 begonnen met de horloges van Camel Trophy. Toen kon ik ze niet betalen dus bleef het bij de quartzhorloges van de Hema. Pas 30 jaar later kocht ik mijn eerste CT en inmiddels heb ik een leuke verzameling CT horloges met ook 2 echte grails. De CT Masterpiece.

9 likes

Bij mij is dat ook TH geweest. Eerste “luxe” was een s/El in 1998…en ik vond de 6000 en Pilot altijd fantastisch. Nadruk op vond inmiddels. Maar het blijft nostalgie.

2 likes

Het horloge dat bij mij de boel startte:

Omega Seamaster De Ville met een zware dial. Horloge van mijn vader dat hij heeft gekregen van mijn moeder en bewonderd door mij.

6 likes

Bij mij is alles begonnen met het bewonderen van de GS Snowflake. Toen al en nog altijd een grail.

2 likes

Waaat??? 16 en al een Connie? :pray:

2 likes

Als klein kind vond ik het altijd fascinerend dat mijn vader, opa, etc een horloge hadden. Altijd een Seiko (quartz) en die moest je kopen bij Siebels want toen had je nog levenslange GRATIS batterij wissel garantie.

Mijn kennis was toen niet toereikend om het verschil tussen quartz, mechanisch, etc. te kennen: een horloge was een horloge. Ja hele oude moest je nog met de hand opwinden, maar dat wilde je toch niet?

Het kon natuurlijk ook niet anders dat mijn eerste horloge ook een Seiko worden. Ik had flink wat gespaard en mijn oog was gevallen op een Titanium model uit de etalage van Klemann in Haarlem. Twee keer langsgelopen om te kijken, naar binnen en met 5 minuutjes weer buiten met mijn eerste horloge. Man wat was ik blij.
(Model moet ik helaas verschuldigd blijven, ik heb het nog geprobeerd terug te zoeken maar helaas).

Hier heb ik toch een aantal jaren mee gedaan als scholier, totdat de wijzer van een chronograaf los in de kast lag. Klemann heeft deze nog eruit gehaald maar reparatie was niet de moeite waard volgens hem. Op naar de volgende! Ook wéér een Seiko. Deze heb ik nog steeds en werkt keurig naar behoren.

Ondertussen leer je meer over de soorten horloges, je hebt het er is over met je vriendin en voor je het weet krijg je met kerst een horloge! Wel een godslellek ding van Esprit… maar die heb ik nog kunnen ruilen voor een … Seiko. Een Solar dit keer.

En dan kom je op een dag toevallig op de site horlogeforum.nl en lees, zie, ervaar je wat er allemaal nog meer is in de horlogerie, waar je andere banden (is dat ook mogelijk?!?!) kan kopen en wat wel of niet een goede deal is.
Had ik deze site nou maar nooit ontdekt, dat had me veel geld bespaard…

4 likes

Het risico nemend een lading sh*t over me heen te krijgen…Het begon bij mij met fakes (die ik natuurlijk replica’s noemde). Zo’n jaar of 10 terug, in de tijd dat ik €50 echt al een belachelijk hoog bedrag vond voor een horloge kwam ik op m’n werk iemand tegen met een (draak van een) Patek fantasy replica om zijn pols en ik vond hem FANTASTISCH.
Boy, wat was dat een lillek ding…
Maar mijn belangstelling was gewekt en binnen een jaar had ik mijn verzameling “high end replica’s” (IWC, Omega met ETA en 7750 uurwerkjes). Ik betaalde daar dan €100 tot €250 voor en vol trots liep ik hiermee rond…
Maar op een gegeven moment ging het me tegen staan en ging mijn belangstelling uit naar de echte modellen. Betaalbare automaten van goede kwaliteit.
Vrijwel alle fakes weggegeven (wat nog werkte), 2 bewaard voor old time’s sake en geniet nu van mooie, echte modellen, Sinn 104, EZM 3, Citizen en (jawel), Seiko.

Zo, het is eruit,

11 likes

Het is voor mij begonnen in 2010 met een Citizen Skyhawk Titanium…dat was mijn eerste echte horloge. In die periode heel veel Citizen Promaster, Skyhawk en Nighthawk modellen gehad, als ook veel Gshocks.

In 2016 heb ik HF ontdekt en mijn eerste echte Grail aangeschaft…een Damasko DA46. Daar is het opstapje mee begonnen naar duurdere en meer diverse merken horloges.

Momenteel doe ik het met een Oris 65 en binnenkort weer een Damasko erbij is de bedoeling.


11 likes

Mijn eerste “echte“ horloge was een Tag Heuer WAH1111

:smiley::+1:

10 likes

Flik-Flak-Red-Red-Blue-Stripe-FFA28-10

7 likes

Eigenlijk vanaf mijn eerste communie :innocent:.

Ik kreeg een blauwe Junghans van mijn ouders. Sindsdien nooit horlogeloos geweest.

3 likes

de meeste horlogefreaks hebben replica’s gehad. Alleen niet iedereen durft het toe te geven.
Ik heb er nog steeds 3. Alle drie met een verhaal dus ze gaan ook niet weg. ( moet eerlijk zeggen dat ik ze nooit draag)

Altijd al horloges gehad eigenlijk. Casio en Pulsar tot een jaar of 25. Daarna deze Citizen gekocht als eerste serieuze en voor mij duur horloge.


@daffie we hebben dezelfde smaak jo :wink:
Daarna is het hard gegaan en heb ik een hele partij horloges versleten. Inmiddels in bezit van o.a. deze absolute grail. Altijd fantastisch gevonden en twee weken geleden gekocht.

11 likes

Joh… :wink::+1:

1 like

Mijn eerste - voor mijn gevoel - echte horloge kreeg ik van mijn vrouw, een Seiko 6138-3002.
Was toentertijd rond 1975, 950 gulden.
In 1978 lag hij in de uitverkoop bij Wastora voor 175 gulden en maar meteen toegeslagen.
Ik was een liefhebber van grote horloges en daar waren er in die tijd nog niet veel van.
Heel veel gedragen, maar na een opknapbeurt ligt hij nu als een relikwie in de horlogekist.

12 likes

Awesome! Geniet ervan :slight_smile:

2 likes

Voor mij begon het met mijn 40ste verjaardag. Had bedacht dat ik mezelf eens een echt horloge cadeau zou doen. En in die periode was ik ook begonnen met het halen van mijn PADI duikdiploma. Dus wat koop je dan?

De Omega Seamaster Professional 300m. Geloof dat de mede cursisten het niet helemaal begrepen maar de horloge carrière was gestart :grinning:.

7 likes