Wie durft 360.000 bph aan?

Volgens mij loopt iedereen te Googlen :grin:

https://forum.tz-uk.com/member.php?4939-Thewatchbloke

Horlogemaker met ervaring met deze stopwatch in England :wink:

1 like

Yep, dit is hoe hij hoort te zijn. Ik heb helaas enkel het geluid om van te genieten. Maar met de goede leads van de forumleden krijg ik wel vertrouwen in een goede afloop! :+1:t2:

2 likes

Haha, iedereen googelen ja. Ik moet zeggen dat dit voor mij ook echt een nieuwe ontdekking was, terwijl ik me toch echt al best wat jaren in vintage Seiko en hi-beat verdiepā€¦ Ben wel bang dat ik me nu een beetje in mijn eigen voet schiet door iedereen wakker te maken :rofl::rofl:

Dank voor je de link!

2 likes

oke bedankt voor de interessante info. Je hebt er duidelijk verstand van en er gaat een wereld voor me open.

3 likes

In het plus9Time artikel over deze Seiko (gelinkt door kaleiwan) wordt gesproken over 100 Hz: ā€œThe 89ST 030 can measure up to 10 minutes in divisions of 1/100th second. The stopwatch movement operates at 100Hz (360,000 bph).ā€ Als je 360.000 deelt door 3600 kom je ook op 100 uit. Maar ik hoor nu dat het 50 Hz is. De informatie in dat artikel klopt dus niet.

Dus als ik het goed begrijp: vph betekent vibrations per hour en bph betekent beats per hour. 36.000 bph komt overeen met 18.000 vph wat overeen komt met 5 Hz. Een Seiko HiBeat is 36.000 bph en dus 18.000 vph en dus werkt het caliber op 5 Hz. Klopt dat?

Heb er nooit bij stilgestaan dat vph en bph niet hetzelfde zijn :slight_smile: En het is trouwens Hz, niet hZ, dat weet ik dan wƩl heel erg zeker haha :wink:

3 likes

Per swing die de balans maakt zowel de ene als de andere kant op tikt de wijzer 1 keer. Dus een wijzer tikt 2x per volledige beweging van de balans.

5 likes

Je hebt gelijk, het is natuurlijk Hz! Excuses!
Tja, het wordt natuurlijk een beetje een semantische discussie, maar het is - in mijn beleving - helemaal juist wat je zegt: 36000 tikjes (beats) is 18000 heen-en-weer-bewegingen van de balans (vibrations) per uur, en dat zijn dus 10 beats en 5 vibrations per seconde, en dat is daarmee 5Hz (voor de balans). Maar wat hierboven ook al werd gemeld: qua geluidsfrequentie ā€˜hoorā€™ je natuurlijk 100 tikjes, en dat is in akkoestische zin dan weer 100Hz? Zoiets? Ik raak het spoor zo een beetje bijster, haha. Mijn dochter telde een paar jaar geleden: Ć©Ć©n, twee, drie, veel, veel, veelā€¦ En eigenlijk is dat best accuraat in dit specifieke geval :wink:

4 likes

Ik vond nog een leuk filmpje!

4 likes

Gaaf! Deze had ik nog niet bekeken. Wel aardig dat je in die slo-mo de balans goed ziet en hoort bewegen. Real time zie je niets en hoor je alleen maar prrrrrrr :blush:

1 like

Mag je hier ook vragen wat een 1/100 stopwatch mag kosten? Er staan er meerdere op de veilingsite en het begint al met 150 euro voor een Slava (Rus)
Lijkt mij niet te gek!

Er stond onlangs een Seiko 1/100 op ebay voor een bedrag van rond de 930 euro, meen ikā€¦

1 like

Te laat!

Het bleek mee te vallen. Het was een door mijzelf recyclede grap.

https://www.horlogeforum.nl/t/hf-woordkoning-van-de-maand/192061/814

1 like

Ik zag er 1 voor 500$ of best offer full set. 930 euro lijkt me wat te optimistisch

1 like

Dat is een betere prijs!
Degene die ik zag, moest volgens mij uit Australiƫ komen.

Helaas is het niet simpel een asje, je moet ofwel het hele tandrad (met verlengde as) vervangen of een nieuw asje op het tebndrad laten maken. Ik denk dat er geen onderdelen te krijgen zullen zijn, maar ik zou dat toch voor de zekerheid bij Seiko navragen. Ze hebben veel onderdelenā€¦
Een als dat niet lukt, dan heb je een instrumentmaker nodig en die zijn schaars. Er zijn al een paar suggesties gedaan, dus daar eerst maar eens proberenā€¦

Groet, Dick

1 like

Klopt helemaal, Dick: het wordt niet makkelijkā€¦
Inmiddels heeft Jan Ubels me al ontzettend geholpen door wat research te doen (zoals andere forumleden al zeiden: Wat een vakman! Echt geweldigā€¦). Jan heeft het onderdeelnummer voor me opgezocht in de database van Seiko (0241890), en ontdekte ook dat de laatste reserveonderdelen van dit type uurwerk zoā€™n 13 jaar geleden al ā€˜out of stockā€™ waren. Mijn gezochte asje is in ieder geval niet meer via Seiko te krijgen. Jan heeft ook uitgelegd dat het custom maken van een dergelijk fijn onderdeel alleen met een speciale CNC machine kan (en dat je daarvoor waarschijnlijk in Zwitserland terecht komt) en dat dit dus prijstechnisch niet billijk lijkt. Er is inmiddels dus maar een ā€œinternationaal opsporingsbevelā€ :wink: uitgegaan met de vraag of een collega-horlogemaker er misschien nog eentje heeft liggen. Ik denk dat ik dit gewoon moet afwachten (of per ongeluk tegen een donor moet aanlopen).

To be continuedā€¦ (hoop ik!)

Wordt het onderdeel gebruikt in andere stopwatches? Ik heb evt wel stopwatch donors. :smile:

Haha, ja daar had ik natuurlijk ook aan gedacht. Ben bang dat het hier om een zeer specifiek ding gaat. Dit asje draait binnen in de as van de minutenwijzer (die hebben de meeste stopwatches niet centraal meedraaien, maar op een subdial). Hij is daarmee erg dun en erg lang. Dat laatste zou ook zomaar in de hand kunnen worden gewerkt door de loutere omvang van het uurwerk. Het is echt aanmerkelijk groter dan mijn 88ST (1/10), dus ik vermoed dat het hele tandrad/as-ensemble sowieso wel een slagje groter zal zijn dan in de meer reguliere stopwatches. De beste kanshebber zou een andere 89ST zijn, zoals een 8921 (1/10), denk ik. Maar ja, die zijn bijna net zo zeldzaam als de 8941. Bovendien wil je die ook weer niet opofferenā€¦

Even om het verschil in grootte te illustreren:
Links een 88-5011 (1/5sec), midden een 88-5061 (1/10sec) en rechts het zorgenkindā€¦

3 likes