Wie gebruik er een watch winder?

Na een beginperiode van mijn nieuwe hobby ben ik nu in het bezit van 15 (budget)horloges.
Buiten de voordehand liggende quartzhorloges ook drie handwinders en vier automatische.
Dit resulteerd erin dat deze soms zelfs enkele weken ongedragen in de lade liggen.
Tot nu toe niks negatiefs ondervonden maar ik neem aan dat dit mettertijd toch niet positief voor het uurwerk zal zijn.
Hoe lossen jullie dat op.
Ik neem aan dat velen onder jullie echt wel veel automatische horloges hebben en ik kan me niet inbeelden dat jullie dagelijks een uur of langer spenderen aan het schudden van jullie verzameling :slight_smile:
Gebruiken jullie allemaal een watchwinder ? Of zijn er andere alternatieven?
B

Ik zag laatst iets wat compleet nieuw / onbekend was voor me
bij een specificatie van een watchwinder stond namelijk
"winding direction" clockwise.
kennelijk maakt het dus verschil bij sommige horloges
of je deze clockwise of anti-clockwise opwind ?
en zoniet sloop je de boel, of mislukt het opwinden ?

Heb ik ook gezien.
Er bestaan verschillende types en de duurdre zijn instelbaar.
Vind ze echter niet bepaald goedkoop terwijl de techniek me vrij simpel lijkt.

vinrouge Schreef:

Vind ze echter niet bepaald goedkoop terwijl de
techniek me vrij simpel lijkt.

Lijken wel horloges… :+

Punt.

Sommige uurwerken winden alleen naar één kant op, dus dan is het handig als je een programma kunt draaien wat daar op aangepast is. En ja, ik heb zo’n horlogewinder. Staat nog mooi ook…

goedkoop Alternatief een Cavia in een tredmolentje
en een stukje winterpeen aan een touwtje

Ik gebruik watchwinders…is niet noodzakelijk maar ik vind het handig en ook mooi.

Deze staat te koop overigens.

Carpe tempus Schreef:

goedkoop Alternatief een Cavia in een tredmolentje

en een stukje winterpeen aan een touwtje

:}(:D(:D:~

De vraag was eigenlijk.
Heeft het belang en-of gevolgen als je het niet doet.
D.w.z. dat de betreffende horloges regelmatig stilliggen.
Een auto slijt ook als hij stilstaat en zal minder presteren als je hem maar eens om dezoveel tijd gebruikt.
Ik vindt die toestellen ook wel mooi maar krijg het hier niet verkocht ze in de living te zetten. En om zo’n duur spul op een zolderkamer te zetten zou ik enkel het geld uitgeven als het echt gunstig voor de horloges zou zijn.

1 like

ik denk dat je vanwege onderhoud er voldoende
aan doet om zo’n automaatje even een paar draaitjes geeft
even wekelijks aanslingeren zodat ze een paar minuten lopen
en de boel is weer wat gesmeerd.
je hoeft er echt geen 40 uur reserve in te slingeren.

Duidelijk antwoord.
Dankoewel.

Uiteraard hou ik er van als beginnend horlogofiel om regelmatig eens wat vast te nemen en er dan wat mee bezig te zijn.
Maar als mijn hobby/ziekte nog toeneemt zou ik er geen halve dag en een lamme voorpoot voor over hebben alles constant draaiend te houden.

Dus zie ik wel wat er nog gaat aangekocht worden.
Er worden deze week een e o-drive citizen duiker en een wave septor casio oceans verwacht dus daar zal ik hopelijk weinig omkijks naar hebben.
Ik wil later wel overschakelen naar wat anders en daar zullen ongetwijfeld automaten bijzitten.

ik vind watchwinders een nutteloze uitvinding :slight_smile:

Een horlogeliefhebber koopt een mechanisch horloge omdat het uurwerk interessant is, dat het een bepaalde allure heeft etc. etc. We kopen het niet om op tijd te laten lopen, dan kan je beter een quartz kopen.

Ik vind het juist leuk om ermee bezig te zijn en dan ishet nut van een watchwinder niet aanwezig. Ik denk niet dat het verstandig is om een jaar lang een horloge stil te laten staan, maar 1x per week een tijdje te laten lopen is wel verstandig denk ik.

1 like

Hier kan ik mij wel in vinden (behalve de nutteloze uitvinding dan:) )

Op dit moment heb ik 5 automaten en had die voorheen op de winder.
Tegenwoordig staat de winder uit en komt elk horloge om de 4 weken (om en om) aan de pols voor drie dagen (vrije dagen)
Dit lijkt mij-achteraf-de beste beslissing om het loopwerk op een redelijke manier in gang (figuurlijk) te houden.
Kortom: de winder staat uit en gaat daarom misschien een keer weg.
Nadeel is wel dat elk horloge elke 4 weken opnieuw ingesteld dient te worden:)

NB:Ik heb een winder die links-en rechtsom of roterend kan worden ingesteld.
Al naargelang bepaalde horloge’s die deze feature blijkbaar nodig hebben.

Ik sta er nu even zo in, dus geen verkoopverhaal (zet ik hem wel in het verkooptopic)

:slight_smile:

bullit Schreef:

ik vind watchwinders een nutteloze uitvinding :slight_smile:

Een horlogeliefhebber koopt een mechanisch horloge
omdat het uurwerk interessant is, dat het een
bepaalde allure heeft etc. etc. We kopen het niet
om op tijd te laten lopen, dan kan je beter een
quartz kopen.

Ik vind het juist leuk om ermee bezig te zijn en
dan ishet nut van een watchwinder niet aanwezig.
Ik denk niet dat het verstandig is om een jaar
lang een horloge stil te laten staan, maar 1x per
week een tijdje te laten lopen is wel verstandig
denk ik.

Ik heb ooit een winder van conrad gehad, maar dat was echt een prul. Nu zet ik ze eerst op tijd, zo veel moeite is dat niet. Degenen die ik heb worden elke 1 a 2 weken wel een dag gedragen.
Alleen voor de vostok amphibia met datumvenster was het erg vervelend, die moest je 24 uur vooruit draaien om hem een dag te verzetten. Na 2 weken stilstand draai je je een ongeluk.

Ik heb geen watchwinder, maar wel twee automaten. Ik draag ze beiden tegelijkertijd, eentje links en eentje rechts. Tot nu toe nog geen enkele op- of aanmerking gehoord, ze zijn nu ook nauwelijks zichtbaar onder overhemd met lange mouwen. We denken wel dat het opvalt en dat we voor gek lopen, maar er is toch niemand die het ziet B)-
Van de zomer is het ander verhaal in mijn T-shirtje, dan draag ik er één en wissel dagelijks.

Een goede watchwinder is niet duur,maar super-duur !
Kijk eens op de site van Orbita - daar kan je trouwens ook de instellingen vinden inzake links of rechtsdraaien enz… per werkje.

Ik zou een watchwinder alleen maar kopen voor horloges met veel complicaties, zodat je ze niet elke keer moet instellen wanneer je het horloge wil dragen.

Voor de rest zie ik er het nut niet zo van in.

Heb er ook een eentje gehad van de Rikketik - was wel leuk om naar te kijken - ook een eyecatcher in de woonkamer, maar na een paar jaartjes heeft ie het toch begeven.

1 like

Hoeft echt niet duur te zijn hoor. Mijn watch winder kostte nog geen 75€ en gaat nu toch al meer dan een jaar perfect. Bovendien heeft deze linksom/rechtsom instelling.
Op de site van Orbita vind je inderdaad links/recht instelling en aantal omwentelingen per dag. Te veel omwentelingen is ook niet goed want dan is de veer continu maximaal opgewonden. Nu hebben goedkope watch winders inderdaad geen instellingen voor aantal omwentelingen per dag, maar dat heb ik opgelost met een timer in het stopcontact.
Je telt eenvoudig hoeveel omwentelingen de winder maakt per minuut en rekent uit hoe lang hij dagelijks moet draaien, dat stel je in op de timer. Enige voorwaarde is dat de watch winder een manuele aan/uit schakelaar heeft, en geen digitale.

Alright !!! Gaan met de banaan. Input !!!

Ik heb geen watchwinder, ik vind het prima als ze allemaal gebroederlijk naast elkaar op een schap liggen of in een horlogedoos.

In sommige gevallen schijnt het niet zo top te zijn voor je uurwerk als een klok lang in een watchwinder ligt, Maar dat heb ik ergens gehoord geen eigen ervaringen mee.

En ik vind sommige watchwiners niet echt stil te noemen, en dat vind ik gewoon vervelend op de slaapkamer, Daarom heb ik er geen.

Groeten.

Noel.