Wow! Gezien je er 10 hebt, denk ik dat ze je aardig bevallen :)? Kun je een paar van je mooiste laten zien? Heb je er ook een of meerdere op een nato?
Ik ben zelf op zoek naar een vrij robuust horloge (denk daarom dus ook aan een (solar)quartz, die leuk staat op een nato strap. Ik weet alleen nog niet of ik graag een duiker of een tachy wil.
Ook die 7A28? Wel vintage, maar toch flink robuust zou ik zeggen (niet uit eigen ervaring). Misschien is dat wel echt iets voor PDB, want budgettechnisch ligt een 7A onder zo’n nieuwe solar, en hij is wel een stuk waardevaster (denk ik). Maar ja, dan moet er natuurlijk wel eentje zijn die hij ook mooi vindt.
Dat klopt al zou ik met een vintage vanwege de bijzonderheid altijd voorzichtiger omspringen. Ook natuurlijk de pakkingen laten vervangen als je wil dat hij weer waterdicht is. De mijne is iig getest op 10 bar / 100m met de nieuwe pakkingen
Die is er ook in een moderne quartz uitvoering. Staat er volgens mij zelfs een van te koop op het forum.
De bovenste. Hij is er in veel verschillende uitvoeringen hoor. 7A28 is het basisuurwerk, 7A38 heeft dag- en datumaanduiding en 7A48 heeft de maanstand als ik me niet vergis. Ik weet niet of er wellicht nog meer zijn. Er zijn heel veel verschillende modellen van gemaakt. Het is een kwalitatief zeer hoogstaand en goed te onderhouden en repareren kwartsuurwerk, dus mooi voor op de langere termijn. Ze komen wel uit de jaren '80, dus zoals @koekoek aangeeft is waterdichtheid wel een aandachtspunt. Alles wat ik je erover kan vertellen, kan koekoek nog beter vertellen. Desalniettemin zal ik ook van harte vragen proberen te beantwoorden.
Naar aanleiding van deze topic heb ik een exemplaar opgediept uit mijn rommeldoos. Jaren niet meer gedragen, en ook nooit meer aan gedacht.Destijds droeg ik het alleen als ik in de tuin wat grover werk deed met tegels en dergelijke.
Nu denk ik dat het toch wel een aardig horloge is dat in ieder geval een nieuwe batterij verdient.
Graag advies: Is het een schroefdeksel of moet ik er ergens een mes tussen zetten?
Mooi horloge trouwens Robertus! Als dit al in je rommeldoos zit, ben ik benieuwd wat daar nog meer in zit! Heb je van deze ook het type nummer? Ik ga kijken of ik er misschien ook eentje kan vinden.
Ik weet niet of je thuis bent in typenummers van Seiko, maar ik hou heel erg van verhaaltjes typen, dus wellicht ten overvloede hier een kleine toelichting: Vanaf ergens in de jaren '60 werkt Seiko met een vast stramien: 4 tekens voor het uurwerk, 4 tekens voor een kast horende bij het uurwerk, en een serienummer waarvan de eerste twee tekens staan voor jaar en maand van de productie. Een 7T32-7060 3N1234 is dan dus een 7T32-uurwerk in de bijbehorende 7060-kast en het horloge is gebouwd in november van jaar 1 in het decennium (januari tot en met september zijn 1 tot en met 9, oktober 0). Vervelend detail is dat je moet weten van wanneer tot wanneer een uurwerk of een bepaalde kast is geproduceerd om met zekerheid te kunnen zeggen of het 1991, of misschien toch 2001 is. Ik weet dat zelf bij zo’n 7T32 bijvoorbeeld niet zo goed. Uurwerk- en kastnummer staan allebei zowel op de wijzerplaat als op het achterdeksel, het serienummer alleen op het achterdeksel. Het kastnummer is overigens geen absoluut begrip geloof ik. Hetzelfde kastnummer kan in combinatie met een ander uurwerknummer voor een andere kast staan.
In dit geval kun je van de foto aflezen dat het een 7T32 is. De kastcode kan ik niet helemaal lezen, maar ik vind het horloge lijken op een 7060.
De 7T-uurwerken zijn van beduidend mindere kwaliteit dan de 7A-uurwerken. Er is sneller iets mis mee, en als er iets mis mee is, is het een waanzinnig gepriegel om het te repareren. Reparatie is eigenlijk onrendabel, lees ik op internet, en reserveuurwerken worden niet meer gemaakt, maar her en der zijn ze nog wel te vinden. Maar het is nog steeds gewoon een Seiko, dus ik denk dat het ook wel een beetje spookverhalen zijn hoor. En tegen de tijd dat er eventueel iets mis mee is draai je je hand er niet voor om om er een ander uurwerk in te zetten.
Het zijn in ieder geval mooie horloges, zeker in zo’n klassieke uitvoering als het horloge van @Robertus, wat mij betreft.
Ik heb zelf een 7T34-6A00. Dat is hetzelfde uurwerk maar dan met een datumwijzertje in plaats van een datumschijf. Dat vind ik persoonlijk veel mooier in evenwicht op de wijzerplaat. Bij mij is het uurwerk dood, dus ik moet nog een donoruurwerk vinden. Het horloge heeft geen tachymeter, maar ik deel het lekker toch omdat ik het zo’n cool ding vind. Alleen heb ik er geen fatsoenlijke foto van, dus jat ik steeds deze mooie foto die @junior van zijn exemplaar heeft gemaakt.