Wie heeft er nooit een Seiko 5 gehad?

Echt een mooi ding… maar met 42mm vind ik ‘m persoonlijk aan de grote kant. Voor mij het liefst maximaal 38mm.

1 like

Nee. Mis ik iets?

Is er 1 met blauwe lume en doorzichtige case back toevallig (saffier is denk ik te hoog gegrepen voor dit segment)?

Deze kwam eerder dit jaar uit een lade van mijn pa, tijdens zijn verhuizing:

Ik heb hem hier op het HF weggegeven aan een aspirant-horlogemaker. Achteraf gezien niet zo handig. Maar ja……

3 likes

Nooit een gehad. Het horloge spreekt mij niet aan, te groot en te druk voor mij. Ik hou ook niet van datum vensters en helemaal niet van dag en datum.

1 like

Hij is wel leuk!

Seiko 5 quartz? Hoe zit dat?

Zeker je moet wel erg dichtbij komen om de 5jes goed te kunnen zien. :nerd_face:

1 like

Geen idee, ik ben geen kenner. Het zat gewoon in de la, al decennia lang.
Samen met andere horloges zoals Commodoor en Pontiac, die twee zijn na service weer door de APK gekomen en worden door mij gedragen :+1:.

Pa zweert al jaren bij Luminox’n die ik hem geef vanwege de grote dial en tritium, beter afleesbaar, ook ‘s-nachts.

1 like

Nooit gehad. Want dan had ik hem waarschijnlijk nog .
Één brandende vraag,
Bestaan er ook vijfjes zonder dagaanduiding?

Nee?

Dan zal er waarschijnlijk ook nooit een komen.

1 like

Ik denk van niet. Is dacht ik een van die vijf kenmerken.

1 like

Een nepseiko, vermoedelijk.

Hoezo? Zijn het altijd allemaal automaten geweest?

Seiko 5 wel, ja. Dus Seiko 5 en quarts kan niet kloppen. Die 5 staat voor automatic, day, date, waterresist en nog een, maar die weet ik even niet meer.

2 likes

Dan heeft mijn pa zich kennelijk ooit laten belazeren, mmmmh, zo hoor je nog eens wat :joy: :scream:.

1 like

Seiko5 staat idd synoniem voor automaat.

@PetraO

Er zijn verschillende betekenissen:
Ff snel van het net geplukt:

1.The Diaflex mainspring
2.The Diashock system
3.Automatic winding
4.Day/date indication
5.Water resistance

Of volgens Seiko

1.Automatic winding
2.Day/date displayed in a single window
3.Water resistance
4.Recessed crown at the 4 o’clock position
5.Durable case and bracelet

1 like

Deze heb ik, loopt perfect

5 likes

Seiko 5 blijft geweldig leuk en voor velen een heel mooi startpunt in de horlogereis. Zo ook voor mij!

2 likes

:rofl:
Ik heb eens een Tissot Navigator met draaiende wijzerplaat gehad, maar op die hoorde dat zo.

1 like

Mijn ‘5’

9 likes

Zeker waar!
En omdat ze mooi en fun zijn, maar tegelijkertijd ook zoveel keuze hebt… blijven sommigen ( terug komen ) bij Seiko5. :hugs:

2 likes