Wie houdt al zijn horlogegegevens ook bij in excel?

Ik zag in het topic van Candide over de gemiddelde diameter van je horlogecollectie dat er sommigen met de schuifmaat nog in de weer gingen om alles op te meten.
Voor mij was dit appeltje-eitje omdat ik alles vanaf het begin van deze vermaledijde hobby registreer in een excelbestand.
Zo staan daar alle afmetingen in van mijn huidige collectie, lugsize, lug-to-lug maten en zelfs het gewicht. Ook registreer ik in een ander tabblad welke horloges er vertrokken zijn en naar wie, of ze geruild of gekocht zijn…De bedragen die ze waard zijn of ik ervoor gekregen heb. Wat voor uurwerken erin zitten, of er saffierglas op zit met AR of niet.
Ook de datum wanneer ze aangeschaft zijn en wanneer ze zijn vertrokken.
Zo kan ik achterhalen van een horloge dat ik ooit heb aangeschaft, welke dit na allerlei ruilingen nu is. Ooit na een erfenisje van mijn moeder een horloge gekocht waarvan ik toen dacht dat het een blijver zou zijn. Dat was het dus toch niet maar na 3 transacties en 4 jaar verder is het er dan toch eentje die ik nooit meer weg doe.
Lugsize is handig om te kijken op welke andere horloges in de collectie de pas aangeschafte band van 22mm nog meer zal passen.

Eenmaal het bestand aangemaakt en ingericht is het alleen maar een kwestie van bijhouden en ik heb er al jaren veel plezier van. Toch laatst nog een kolom erbij gemaakt, “D&P”, heb ik alles compleet van het horloge?

Ben ik een controlfreak of zijn er nog anderen die dit ook doen?

21 likes

Even denken. Ja.

Tuulk. Je bent ongetwijfeld niet de enige ĂĽbernerd hier. :joy:

6 likes

Mwa, ik zie het meer als een onschuldige uiting van OCD.

3 likes

Ach, ik doe er niemand kwaad mee. Denk ik…:joy:

5 likes

Haha niet te doen. Moet ik iemand inhuren…

3 likes

Ja dat heeft weinig zin. Bovendien is het die twee dagen dat jij een horloge hebt, wel te onthouden hoe groot is is en of je doos en papieren hebt. :joy:

1 like

Ik heb inderdaad ook een Excelletje met aanschafdatum, prijs, verkoopdatum en prijs, etc :sweat_smile:

2 likes

Ik ben ooit aan zo’n lijstje begonnen, maar het is er niet meer van gekomen om het lijstje aan te vullen de laaste paar aan- en verkopen. Maar zeer begrijpelijk dus!

Nog niet, maar ik vind het wel een goed idee!

Wellicht op een regenachtige herfstdag…

En over hoeveel horloges spreken we dan? Want ik kan mij voorstellen dat als je zo 100 of 1000 horloges moet bijhouden dat dit ook niet meer alles is… zou het dan niet beter zijn om een Access bestand aan te leggen en van elk horloge een steekkaart te maken met foto’s (voor/achterkant) en allerlei relevante informatie.

Zo zou je ook nog kunnen bijhouden hoeveel tijd je elk horloge draagt, dat zou kunnen bijdragen aan het maken van de juiste beslissing welk volgend horloge te kopen…

Neen als je het leuk vindt om alles in een bestandje bij te houden moet je dit zeker doen, maar blijf vooral genieten van je horloges :wink:

1 like

Nee hoor, je kan er ook nog een dashboard bij maken met; doorlooptijd, soort horloge (diver, dress, etc., vintage vs modern, prijsontwikkeling, etc, etc.

Ik zou zeggen leef je helemaal uit! :+1:

6 likes

Naast horloges is excel mn andere hobby. Dus zo’n overzichtje heb ik zeker. Wordt steeds uitgebreider. Heerlijk!

2 likes

Doe ik ook.
Met ca. 30 horloges wordt het lastig om je alle details te herinneren.
Zaken die ik in mijn sheet noteer, afgezien van een foto:

Merk/model
Uurwerk
Aantal jewels
Beats per minuut
Power reserve in uren
Waterdichtheid in meters
Diameter
Dikte
Bandaanzet
Lume type
Glastype
Batterij type / voltage
Bouwjaar
Prijs en jaar gekocht
Laatste service

Ik!

Stuk of 20. En op het tabblad “vertrokken” staan er 72 sinds 2010…:hushed:

2 likes

Dude.

10 likes

De horlogehobby is vaak al een lastig gespreksonderwerp op verjaardagen, maar jij moet het ook niet gemakkelijk hebben, Erik. :joy:

13 likes

Jij hebt eigenlijk horloges om je Excel hobby nog interessant te houden. Meer variabelen dan een suikerzakjesverzameling. :nerd_face: :wink:

3 likes

Moet niet gekker worden

Ja je bent een controlfreak.
Mag uiteraard.
Ik zit aan de andere kant van het spectrum. Ik weet niet eens actueel, hoeveel horloges ik heb. Leg papieren van soms prijzige horloges op plekken waar ik ze niet meer terug vind. Wat ik betaal vergeet ik ter plekke. Ik kijk soms met een mengeling van afschuw en bewondering naar mensen die moeiteloos specs van hun klok oplepelen, tot het nummer van endlinks aan toe.
Ik vrees dat ik geen verzamelaar ben maar een drager :slight_smile:

12 likes