Wie is Raphael Picard?

Hallo allemaal,

Iedereen hier weet wel zo’n beetje dat ik Invicta fanaat ben. Maar voordat het merk in Invicta geregistreerd werd in 1896 maakte de oprichter Raphael Picard horloges onder zijn eigen naam.
Maar wie is nu Raphael Picard. Zelfs voor mij blijft dit grotendeels een raadsel. Op oude zakhorloges staat soms afgebeeld dat hij een prijs naar binnen heeft gesleept.

Er zijn advertenties die het hebben over R(aphael) Picard en komen we horloges tegen met zijn naam op het uurwerk en op de wijzerplaat.

Ikzelf kom niet verder dan dit soort voorbeelden. We hebben het ook over een lange tijd geleden. Vooral als we nagaan dat hij in 1837 is begonnen in de horlogerie. Maar wie is die Raphael Picard? Ik kan behalve de genoemde dingen eigenlijk niks vinden over zijn leven. Misschien dat iemand een idee heeft hoe ik meer hierover kan vinden. Bedankt alvast!

8 likes

De broer van Jean Luc denk ik

36 likes

Doe dan maar een Rolex.

10 likes

Ik wist niet dat die serie zo oud was.

Ik hoop dat iemand iets inhoudelijks te melden heeft.

Joh.!!

3 likes

Je doet nu wel een beetje gepicard

34 likes

Nog een paar foto’s van horloges die onder zijn naam zijn uitgebracht.

afbeelding

Ik ben zelf dus erg nieuwsgierig wat zijn verhaal is. Waar heeft hij het ambacht van horlogemaker geleerd, uit wat voor gezin kwam hij, hoe is dit alles tot stand gekomen, etc…

Letterlijk de eerste gedachte die ik had toen ik dit topic zag.

“Arms wide open!” “Shaka! And the walls fell!”

4 likes

Eerder een kleinzoon dan, denk ik.

(gezien “les fils de R. Picard” kan dat :slight_smile: )

1 like

Van jou ook.

Dat heeft ie al, en je kunt een topic gewoon op negeren zetten ipv weer negatieve uitlatingen over een onderwerp die je niet aanstaat.

9 likes

Dit is een forum over horloges. Mijn vraag gaat over een stukje geschiedenis van een (aantal) merk(en). Ik mag daar toch wel iets over vragen?

15 likes

Goeie. Ff kijken hie dat moet. Thnx voor de tip. Kan het ook met members?

Waarom? Dit forum is juist geinig omdat er fans rondlopen van diverse merken die dan weer technische of historische verhalen ophangen over die merken.

Als ik alleen commentaarloze foto’s van behaarde mannenpolsen wilde zien kon ik ook aan de Grindr gaan, he?

18 likes

De enige die ZO diep in dat merk zit hier ben jij. Jij ademt dat merk bijna. De kans dat er een grote google soldaat is is uiterst miniem. Dus je ‘vraag’ is mi meer een soort van invicta reminder.

1 like

Dat maakt mij alleen maar nieuwsgierig… ik ben hoe dan ook geïnteresseerd in hele oude dingen. Ook als het over andere merken gaat. Behalve dat de designs mooi kunnen zijn vind ik horloges uit de jaren 60-90 veel minder interessant dan die oudjes van 100 jaar geleden.

Dat kan ik begrijpen, er zijn door de jaren heen heel veel mooie merken ontstaan met soms prachtige modellen die dan weer verdwenen.

1 like

Ik zou me doodlachen als er iemand opstond die stiekem een Invicta-verzameling heeft waar Kasper u tegen zegt.

Maar je hoeft niet zo diep in Invicta te zitten om iets over historische spelers in de industrie te kunnen zeggen.

@Chillekasper, ik kom niet verder dan dit:

https://watch-wiki.org/index.php?title=Picard,_Raphaël_(1)

2 likes

Dat dus! :point_up:t2:

Ik moet maar net iemand tegenkomen die er iets over weet.

Fixed that for you.

3 likes