Wie kan me meer vertellen over mijn vaders lasita

Nu mijn moeder is overleden vond ik ook een bandeloos horloge wat van mijn vader is geweest. Ik ga er niet vanuit dat het waardevol is want mijn ouders hadden nooit zoveel geld over voor dat soort zaken. Ik vind het gewoon leuk om er meer over te weten. Maar googlen en foto’s kijken helpen me niet echt verder. Het is een opwind horloge , hij werkt nog, maar de datum geloof ik niet)en ik weet zeker dat het vintage is want mijn vader droeg het al in mijn jeugd ((ben zelf van de jaren 70😉) Als het goed gelukt is heb ik een foto van de voorkant en achterkant toegevoegd . Wie kan me er iets meer over vertellen?

3 likes

Welkom op het forum.

Wikipedia zegt dit over Lasita:
Lasita is een Nederlands horlogemerk, dat sedert het midden van de twintigste eeuw door de firma Hochheimer uit Amstelveen verkocht werd[1] en sinds 2018 door de Beers Wholesale te Heemskerk gevoerd wordt. De naam is een samentrekking van twee meisjesnamen.

Fa. Hochheimer is ook bekend bij Mikrolisk.de.

Om iets meer over het uurwerk te kunnen zeggen zou het deksel er af moeten.

3 likes

er staat me iets bij dat het eerst een bedrijf was uit het centrum van Amsterdam, daarna verhuisde het richting Amsterdam Oost en werd de eigenaar tijdens een overval vermoord, daarna werd de merknaam overgenomen door een juwelier uit Amstelveen.

1 like

Niet heel veel over te vinden… heb er zelf
Ook eentje uit de jaren 60-70 denk ik en ben ook zéér benieuwd naar verdere info (die van mij was van mijn opa)

afbeelding

2 likes

Voor wat het waard is:

Vraag me af of de wijzers ooit vervangen zijn, die ogen wel erg kort.

Verder een leuk ding :+1:
maar het merk ken ik verder ook niet.

2 likes

Dank je. Mm dat deksel eraf tja ik denk niet dat ik dat durf als leek

Mm nou je het zegt van die korte wijzers. Ik heb geen idee of die origineel zijn. Kan het helaas ook niet meer navragen omdat beide ouders overleden zijn

Die korte wijzers was gebruikelijk in de jaren 70. Het was destijds wel meer te zien bij horloges. Enicar had vaak ook van die korte wijzers.

3 likes

Er vlak onder staat een lasita die het niet heeft.

Ik zeg niet dat ze niet origineel zijn (is sowieso niet meer echt te achterhalen), maar dat ze wel erg kort zijn en in mijn ogen niet in de stijl van het horloge… vroeg het me af.

1 like

Ik heb er twee,een handwinder plus een automaat.Jaar of 40 stil gestaan. Achterdeksels maar eens verwijderd,kwamen zeer fatsoenlijke uurwerkjes in het zicht! Helemaal volgespoten met Aktion remmen reiniger, en op de cv radiator uit laten dampen. Lopen sindsdien als een tierelier,EN, spat zuiver op tijd! Leuke simpele tijdloze klokjes, zitten nu mooie bandjes op, gaan dus af en toe gewoon om een pols.Lol.

3 likes

Foto’s ? @hans10?

Zal straks aan mijn vrouw vragen of ze even plaatjes plaatst,zelf digibeet op dat gebied.

2 likes

By the way. Het model van dat horloge van Carinkla is heden ten dage HOT,ik zou ALS hij in mijn bezit was, op jacht gaan naar een California dial voor dit ding .

Remmenreiniger, werkelijk… Je bent vergeten om er daarna wd40 op te spuiten zodat alles gesmeerd blijft lopen. Aktion kettingvet is daar niet gechikt voor!

Het kan ook te gek he. :innocent:

Mmm moest even googlen ziet er inderdaad mooi uit… maar zoals gezegd ben een totale leek die zelfs niet de achterkant er vanaf durft te halen :wink:

En hoppa, is weer gelukt![quote=“Jomu123, post:11, topic:295930, full:true”]
Foto’s ? @hans10?
[/quote]

2 likes

Heel tof ! Dank voor het delen :pray::wink:

Graag gedaan.