Wie kan mij iets meer vertellen over dit zakhorloge.

Beste mensen,
Mijn vriend heeft dit zakhorloge thuis.
Kan iemand mij daar iets over vertellen?

Hij komt uit Geneve, het merk is Ancre

:v:t2:

2 likes

Het achterdeksel kan ook open, dan kun je het uurwerk zien. Als je daar een foto van kan posten kunnen we meer informatie geven.

Ik hoor graag van je.
Groetjes van Martin.

Bedankt Brebin.

Dan roep ik de hulp in van @wbcoupe (zal je hierna weer met rust laten hoor)

1 like

Mikrolisk geeft een aantal hits op “pelayo”, alleen zit er geen van in Geneve:
https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=pelayo&searchMode=exact&searchWhere=all

Overigens heb ik de indruk dat dat vroeger vaker op een horloge gezet werd, ook door fabrikanten die niet in Geneve zaten, denk dat “Geneve” een beetje een soort “swiss made” was in die tijd.

Gezien de stijl van het horloge en het aparte knopje voor het verzetten van de tijd schat ik dat het horloge ergens uit de periode 1880-1900 stamt.

2 likes

Gezien de afwerking van het uurwerk denk ik eerder aan 1880 dan 1900.

De remontoir - het knopje - is inderdaad oudere techniek die in de aangegeven periode gebruikelijk was.

Een heel vies uurwerkje trouwens, maar volgens mij mooi afgewerkt: ik zie volgens mij een split bimetalen compensatiebalans met timingschroeven, verzonken en gepolijste zettingen van de jewels, afgeronde randen van de diverse bruggen.

Met een zilvermerkje is het misschien nader te dateren.

2 likes

Goed mogelijk hoor. Ik vind die periode altijd lastig dateren. Je ziet rond die tijd nogal sterk wisselende en veranderende uurwerkontwerpen. Ik heb een aantal Tissot’s uit die periode en op basis van uurwerk zou je ze niet direct in de goede volgorde zetten.

1877:

1886:

1896:

3 likes

Eens, het is vaak lastig.
Men gooide oudere ebauches ook niet zomaar weg, die werden gewoon gebruikt.

Sterker, ook nu nog komen er soms horloges uit op basis van oude productie uurwerkjes.

1 like

Klopt; om even bij Tissot te blijven, ik zie af en toe een trench watch opduiken waar nog een uurwerk met zo’n “tijdverstelknopje” in zit; terwijl die qua serienummers gewoon tussen de exemplaren zitten die al een uittrekkroon hadden. Waarschijnlijk oudere zakhorlogekalibers die “opgemaakt” werden.

1 like

Oorlog = tekort aan alles doordat er ineens dikke vraag kwam.

Toen kwamen ook de polshorloges op.
Je wilt niet weten hoeveel er gewoon een damesuurwerk kregen. Net wat men had liggen, alles verkocht…

1 like

Zit er dik in dat het zo ding inderdaad :+1:

1 like

Beste mede horloge liefhebbers. Ik heb onlangs een bijzondere en in mooie staat verkerende heren zakhorloge ingeruild. Een grote zilveren kast gemerkt Omega, de wijzerplaat niet Omega gemerkt en het uurwerk is ongemerkt. Ik kan er niets over vinden op internet. Kan iemand mij iets meer vertellen over dit horloge? Zie foto’s. Alvast mijn dank, Mvg Ali

1 like

Uurwerk en kast zijn origineel Omega, de plaat is vrij zeker van een juwelier.

Tel op 1910-1920 qua bouwjaar.

Het is een zakhorloge, dus qua waarde: tientjes tot 100 Euro.

2 likes

Zou de juwelier een Omega ingekocht hebben en er vervolgens zelf een plaat in geswapt hebben? Lijkt mij een vrij dure manier van werken. Zou de plaat ook niet origineel zo door Omega geleverd zijn in opdracht van de juwelier?

2 likes

Het kan ook dat de Omega markering is verwijderd en een nieuwe is gestempeld.

Hoe het dik 100 jr. geleden ging is lastig te achterhalen.
Zeer wel mogelijk dat Omega blanco platen aanleverde hoor.

Ik heb een Koopman u. Sohn Hamburg gesigneerde gouden Omega met volgens mij hetzelfde uurwerk. Die was uit 1914.

3 likes

Je ziet in die tijd vaker dat zakhorloges voorzien werden van de naam van de juwelier. Uiteraard zijn we er niet bij geweest dus lastig te achterhalen hoe dat precies ging :blush: Bij kleinere juweliers zal het waarschijnlijk inderdaad achteraf gedaan zijn.
Bij Tissot zie ik wel dat bepaalde grote juweliers heel vaak opduiken, bijvoorbeeld Lilpop uit Warschau. Kan me voorstellen dat dat dan door Tissot in opdracht geproduceerd werd.

1 like

In de zakhorlogetijd werden kasten en uurwerken ook apart verkocht. Om fiscale redenen werden bv Omega uurwerken naar de VS en Zuid Amerika verscheept en daar ingebouwd in een lokaal geproduceerde kast. Dat gebeurde ook wel binnen Europa. De naam Omega stond vaak niet op de wijzerplaat.
Ook later heeft Omega trouwens nog wel horloges gemaakt met de naam van de retailer er op, zoals Turler of Meister. Alleen stond er dan wel gewoon Omega op.

2 likes