Wie kan/wil service workshop geven?

Kalle Slaap geeft een aantal cursussen horloge montage en demontage .

In Schoonhoven geven ze ook een aantal opleidingen .
https://www.vakschoolschoonhoven.nl/Studeren/Vakgebieden%20cursussen/Uurwerktechniek.aspx

Wel, ik zie een paar dingen.
Ik ben door diverse leden gevraagd die de parate kennis missen en mogelijk huiverig zijn om iets te doen wat buiten hun expertise ligt, die toch wel graag zelf aan de slag willen gaan door een horloge uit elkaar te halen en een simpele servicebeurt te geven.
De vraag was dan ook of ik bereid zou zijn om een aanvullende en simpele clinic te geven om een ongecompliceerd en simpel horloge dan ook een service beurt te geven, met name om het op een professionele manier te demonteren en weer te monteren.
Dat was dan ook voor mij de reden om in dit topic, waar een duidelijke vraag werd gesteld, enige nadere informatie en uitleg te geven, meer niet.
Ik zou dit belangeloos georganiseerd hebben en een simpele clinic willen geven.
Het aanbod van sWingens om ruimte beschikbaar te stellen is dan ook een fantastisch initiatief.
Echter, in dit topic worden zo te zien al aanbevelingen gemaakt buiten mijn competentie om m.b.t. eventuele bestaande workshops waarop ingeschreven kan worden.
Ik heb tot op heden alleen nog nergens op dit forum een topic gezien waar iets is geschreven m.b.t. een dergelijke deelname en wat er dan wel werd uitgelegd en eventueel geleerd.
Welnu, er is dan kennelijk voldoende kennis en kunde aanwezig en ben ik dus verder geheel overbodig in dit gebeuren.
Ik wens een ieder dan veel succes met hun workshop.

1 like

dit klinkt echt heel goed in de oren. Ook van @koen

Jammer, want ik zou graag van je willen leren. En het is ook leuk dat het door en voor forumleden is toch? Als ik weet wie er een workshop kan geven dan kan ik wel iets organiseren als een “centrale organisator”.

de link die in deze topic worden gegeven zijn leuk. Maar dit gaat over een hele opleiding. Daar heb ik helaas geen tijd voor. Met zelfstudie kom ik al heel erg ver echter is wat begeleiding en sparren met een expert bij mij wenselijk.

Dat is nu het hele probleem. Ik heb al voldoende aangegeven.

1 like

Laten we dan verder gaan met een groep die duidelijk wĂ©l wil, en proberen het daarmee af te kaarten. Het is geen must, geen opleiding tot horlogier, geen driejaars studie die we lijkt me beogen, maar vooral een eerstelijns praktische handreiking. De “does-and-don’ts”. Zodat ook de welwillende leken wat meer van het juiste gevoel krijgen. Ik ben zelf redelijk technisch, maar dit soort fijnmechaniek is toch een verhaal apart. Daar wil ik graag eens hands-on met een ervaren persoon mee bezig zijn.

Ik heb zeker interesse. Omgeving R’dam heeft ook mijn voorkeur, maar het aanbod van @sWingens is natuurlijk geweldig (en ook aan te rijden met OV).
Ik heb een lange tijd geleden een soortgelijk topic voorbij zien komen, maar dat is toen een stille dood gestorven volgens mij. Toen was ik nog niet zover, maar nu zou ik zeker instappen, mits de locatie en tijden haalbaar voor me zijn.
Blijkbaar bestaat de behoefte nog steeds en zijn er mensen die bereid zijn hun kennis dan wel ruimte te delen. Het lijkt me dat het dan moet lukken.

Daar was ik dus al mee bezig met aangeven in dit topic, wat jij wil is zeker zonder problemen mogelijk, hoeft ook niet duur te zijn en je kan na een clinic van 2 avonden zeker al zelf een simpel horloge demonteren en monteren. Als dan een horloge schoon gemaakt moet worden, daar heb je een schoonmaakmachine voor nodig, Ik raad het af om een ultrasonic trilbad te gebruiken, de vloeistof wordt heet en kan er voor zorgen dat o.a. de paletten uit het anker en de plateaupin verdwijnen, en dan ben je ineens wel heel ver van huis.
Maar dat is een latere zorg. Om dit te doen heb je geen directe skills nodig, een beetje handigheid met kleine schroevendraaiers, met een pincet onderdelen kunnen oppakken, logisch denken niet gaan vloeken en/of gaan gooien met spullen als iets de eerste keer niet lukt, De deelnemer met de 2 linkerhanden zal ook ontdekken dat linkerhanden best wel wat kunnen bereiken. En de kosten zullen niet meer zijn dan aanschaf van wat basis gereedschap een goed model oefen zakhorloge en klaar is Kees. ik zou aan gereedschap en een model zakhorloge kunnen komen via mijn leveranciers, Dus ik hoor het wel als er serieuze deelnemers zijn.

Deze heer is zelfs bereid om zijn ruimte beschikbaar te stellen. Kijk, dat is al een hele goede interessante optie.

5 likes

Hallo Harry, kennelijk is er meer belangstelling, bij ongeveer een man, resp, vrouw of 6 tot 10 kan dus zeker een leuke sessie worden.

1 like

Ook ik heb zeker interesse :smiley:.

Ik heb hier ook wel oren naar en zeker als het in de omgeving van Rotterdam is moet het voor mij haalbaar zijn.

Kijk, de groep groeit; mooi! Misschien inderdaad even samen een scope opzetten wat er in bijvoorbeeld twee avonden of dagdelen kan worden gedaan; zie @vinwat voor een eerste aanzet. Zoiets als ultrasoon reinigen is al weer een stap verder. Misschien eerst maar leren prutsen, maar anderzijds: als je de boel toch al uit elkaar hebt kun je net zo goed
 Maar er moet wel een kop en staart zitten aan die eerste sessies, dus simpel houden, niet te veel ineens willen. Wat is wijsheid? Avonden? Zaterdagochtend/-middag? Maakt mij niet veel uit, maar kan me voorstellen dat anderen wel beperkingen in de beschikbaarheid hebben. En is de ruimte in Utrecht bijv. ook op zaterdag beschikbaar?

1 like

Hier nog meer belangstelling. Kom uit Almere dus Utrecht of omgeving is voor mij meer ideaal


Dus een paar stappen inventariseren:

  1. hoe vaak, en hoeveel tijd per keer (bijv. 2 x een middag om te beginnen, of
)
  2. waar? Rotterdam, Utrecht, 

  3. welke handelingen doen die eerste bijeenkomst
  4. wat is “een simpel basishorloge”? Ik heb alleen Seiko, zou het liefst met een 7S26 automaat aan de gang gaan, maar wellicht is dat te hoog gegrepen
  5. wat moet je zelf meebrengen, behalve dat horloge, wat extra puntjes voor je tong mocht je die eraf bijten tijdens de klus, en uiteraard een vette glimlach?

Ruimte is in de avonden en weekend beschikbaar. Afhankelijk van de inhoud schuif ik zelf graag aan, zo niet kan de ruimte nog gebruikt worden mits het een datum is waarop ik zelf kan openen en afsluiten.

3 likes

Prachtig, dus een plek hebben we al. Ik wil er best voor naar Utrecht rijden. Maar even dit: er moet iemand zijn die dit gaat coördineren. Afstemmen zo je wilt. Dat kan degene zijn die de workshop zelf geeft. Mij is nog niet duidelijk wie dat nu wordt. Ik neig naar één van de leden van dit forum, bijv. zij die bovenstaand al betrokken zijn in deze discussie. Want ik kan wel zo die 5 punten opnoemen, maar een ander moet ze beantwoorden. Dus wie pakt dit nu op? Aan animo van mogelijke participanten lijkt geen gebrek.

1 like

Utrecht is voor mij perfect, kijk er naar uit!

p.s. I.W.C. beschikt over een aantal uurwerken om door amateurs in en uit elkaar gesloopt te worden is mij gebleken tijdens een auto rally :innocent:

Even aantal deelnemers inventariseren?

  • Ja ik doe mee en heb gereedschap / oefenmateriaal
  • Ja ik doe mee maar heb GEEN gereedschap / oefenmateriaal

0 stemmers