Wie kan/wil service workshop geven?

Leuk initiatief waar ik graag aan zou deelnemen. Utrecht is wat mij betreft mooi. Mijn voorkeur gat uit naar een (paar) dag/middag(en) in het weekend. Ik heb geen gereedschap maar ben best bereid het een en ander aan te schaffen.

1 like

Bij voorkeur wel wat ruimer vooruit plannen en rekening houden met spits. Dus niet om 19.00 beginnen zeg maar als het in de avond is :).

Nog even over de pol, ik denk dat ik alles heb qua gereedschap, maar wellicht handig toch een lijstje te maken met wat nodig is.

Ik heb zelf nog een tweetal Seikoā€™s om te oefenen, zou dit geschikt zijn?

Als het in Utrecht is doe ik graag mee, heb oefenmateriaal, en zeer beperkt gereedschap.

Ik zal een beknopt lijstje maken met gereedschap waarvan ik denk dat er dingen noodzakelijk zijn.
Als er voldoende geĆÆnteresseerden zijn, dan kunnen wij tevens een kennismaking avond of dag afspreken en de clinic iets voorbereiden.
Ik zal tevens met mijn leverancier doornemen wat er aan spullen nodig is en eventueel een prijs afspreken wat het moet kosten. Als we met veel leden zijn zal de prijs zeker zakken.
Morgen, uiterlijk overmorgen tracht ik dat in orde te hebben.

9 likes

Prachtig. Mag ik dit voor alle duidelijkheid interpreteren als dat jij de workshop ook wilt geven?

Oefenmateriaal zal toch hetzelfde moeten zijn lijkt me. Een komt met een seiko automaat en volgende met 17 steens opwinder.

Dan lijkt met me handig om te kijken wat er nodig is en voor wie het is. Er zijn zaken die ik wel interessant zou vinden. Zelf heb ik al een aantal keer horloges uit elkaar getrokken en in elkaar gezet en zelfs gesmeerd. Maar misschien zit er meer logica in als dat ik nu denk en doe ik het zelfs niet eens goed. Dit zou een mooi onderwerp kunnen zijn bijvoorbeeld.

Om op te noemen wat er zoal behandeld kan worden.

  • Basiswerking in logica van een horloge
  • Standaard procedures wanneer je aan een horloge gaat werken (volgorde etc)
  • Welke elementen zijn bij alle horloges hetzelfde
  • Smeren, ooooh wat zou ik hier graag meer over willen weten
  • Reinigen zonder dure apparatuur (is dit sowieso mogelijk)
  • Monteren
  • Kwetsbare punten van een horloge
  • Afstellen (theorie en hoe evt zelf kunnen doen, met klok, app oid)

Om zo maar een paar dingen op te noemenā€¦

Avonden of dagdelen zijn leuk. Maar als het mogelijk is zou een hele dag ook wel prettig zijn. Je moet minder vaak op en neer rijden. En de stof blijft beter hangen. Wat broodjes in de pauze zijn natuurlijk ook zo geregeld.

3 likes

Dat is op zich waar, maar zoā€™n workshop moet ook gaan over dingen die je bezighouden, en ik heb nu eenmaal wat (te) veel van die Seiko automaten. En Ć©Ć©n ervan begint nu hinderlijk traag te worden.

1 like

Wat een top initiatief! Nu baal ik wel dat ik niet in de buurt woon, had graag meegedaan

ik moet er ook 1,5 uur voor rijden ;). Maar daarom is Utrecht ideaal. Lekker centraal. Ik kom uit westbrabant, dus carpoolen kan altijd.

Ok prima, als je toevallig langs Londen rijdt ben ik erbij :wink:

5 likes

Ik heb 2 linkerhanden, nimmer zelf aan een uurwerk gezeten en nul ervaring.

Doch, als ook voor de echte beginner hoop is dan lijkt het me leuk om te komen. Al is het maar alleen om het uurwerk te begrijpen.

Ik woon in Utrecht. Ideaal!

Klopt wat @Klokkengek zegt. Ik heb deze workshop ooit gewonnen met een prijsvraag. Was super leuk en leerzaam. Ze leggen wat uit over een uurwerk en onder begeleiding haal je een ETA 2824 uit elkaar en zet je hem vervolgens weer in elkaar.
Een aanrader!

2 likes

In principe ben ik ook geĆÆnteresseerd. Het moet wel enigszins betaalbaar blijven.
Op dit moment moeten we het doen met een WIA-uitkering en heb ik ruim ā‚¬700,- netto p/m moeten inleveren.
Bovendien zal ik minimaal 2 uur in tijd verwijderd zijn van de cursusplek.
Ik volg dit topic verder en als het concretere vormen aanneemt welke ook financieel voor mij te doen zijn, ben ik er mogelijk bij.

1 like

Leuk dat jij daaraan mee hebt gedaan.:slight_smile: Was Mark Braamhaar daar toen nog bij? Dat was toch ook een workshop van een dag?

Ik ben helaas de namen van de instructeurs vergeten. Er waren er namelijk 2.

2 likes

Ik weet niet meer of hij dat is. Ik heb de man 1 keer ontmoet een jaar of 6 terug :slight_smile: ik kreeg toen een rondleiding en was erbij toen hij mijn Superocean open maakte voor een service. Sympathieke gast die van zijn vak houdt. :slight_smile:

Dit was de foto die hij van mij heeft gemaakt tijdens de dag. :slight_smile:
Had ik er even bij moeten vermelden. Ik zal overigens nooit ongevraagd fotoā€™s van anderen op internet plaatsen.

4 likes

:joy:

Hier ook een geĆÆnteresseerde, heb al wat basic gereedschap liggen :ok_hand: