Die verticale speling verklaart wel waarom het uurwerk niet meer loopt als ie op de kop ligt.
Dan valt de plateausteen buiten de ankerpaletten en valt ie stil…
Ja. Ik heb het volgende gedaan: gesmeerd met de automatische oliegever door de spiraal heen. Daarna merkte ik dat een winding de neiging had te plakken… Daarom heb ik de balansspiraal ondergedompeld in wasbenzine. Kan daarmee een lagersteentje losgekomen zijn? Heeft zo’n n oud ding ook een chaton en deksteen ?
Ik zie het steentje niet in het midden van de houder zitten. Ik ga proberen de spiraal er af te halen. Spannend!
Geen chaton/deksteen, maar een enkelvoudige steen, zoals ook de raderen in de radertrein gelagerd zijn, behalvecdan dat de steen van de balans aan de bovenkant dicht is
Succes daarmee!
Ben benieuwd!
Zo te zien is inderdaad de deksteen uit het plaatje gevallen.
Succes met terugvinden
Leuke vondst. Succes met de reparatie. Ben benieuwd of je dat deksteentje terugvindt.
Topic kan inmiddels beter naar techniek?
Done!
Dankjewel voor het verplaatsen!
Het technisch euvel dat zich plots voordoet is het volgende:
Het balanswiel heeft opeens enorm speling.
Er is niks mis met de tappen noch met de steentjes ( geen deksteentjes) .
Dan moet het wel de bevestiging van het balanswiel aan de as zijn? Komt dat vaker voor dat het losgaat? Een hoe zit dat eigenlijk vast?
Er is wel een steentje weg, de deksteen in het plaatje dat je van je balanskloof af geschroefd hebt.
Daarom zei ik al, succes met zoeken waar die gebleven is
De opmerking van @BorisK was namelijk niet correct. Uurweken zonder schokprotectie hebben ook gewoon dekstenen op de balans. Die zitten in het losse plaatje geperst dat op de kloof en aan de andere kant op de platine geschroefd zit.
O, sorry voor mijn eigenwijsheid… Nu snap ik het pas…
Nou die is naar de eeuwige jachtvelden… Of in de Bermuda driehoek. Ik zal eens kijken bij de slopers…
Dat is vast een groot deel van de oplossing! Alvast bedankt voor het meekijken! Ik voelde alleen ook wat schuine speling, dacht ik. En dat lost een deksteentje natuurlijk niet op. Maar misschien vergis ik me. Wordt vervolgd!
Bedankt voor de correctie @wbcoupe.
Dat balans steentje zit op een vergelijkbare manier zoals je ook wel met een plaatje geschroefd ziet op de as van het ankerrad, toch?
En ook geleerd: het pinnetje van het Compas kan afbreken… Dus eerst weer dichtdraaien voordat je de kloof op zijn kop legt…
( Voortaan😭)
Correct
Dat heeft die denk ik al eens eerder een knauw gehad, zo snel breekt dat over het algemeen niet af. Je verbuigt eerder de spiraal.