Wie kent dit Caliber?

Er zit weer een heel kompas en een deksteentje op.
Maar…nog steeds speling, de balans kan nog steeds schuin staan. Hoe kan dat?

Mag dit zo? Een heel klein tikje?

Zit er aan de andere kant in de platine wel een steen?

1 like

Om wat te bereiken? Wil je de balans as eruit slaan? De spiraal terugduwen?

1 like

Ja de stenen en tappen zijn nu in orde. Ik denk dat de balansas los zit van de voet waar het steentje op zit. Misschien kan die weer vastgezet…

In het wilde weg erop tikken is niet heel zinvol en je loopt het risico dingen te vernielen. Weet je zeker dat er iets los zit aan het balanswiel? Kun je de staf bewegen ten opzichte van het wiel? Zo niet dan is dat niet de oorzaak dat je balanswiel kantelen kan onder de kloof.

Ja, ik geloof dat daar inderdaad de speling zit. Maar ik weet niet hoe dat normaal bevestigd zit… Horizontaal rechtop draait het oké, als je hem omdraait beweegt de balans iets schuin en stopt. Tappen zijn schoon en recht, stenen weer goed…

Met het balans wiel probeer ik de kracht doorgaans te reduceren tot net iets meer dan de zwaartekracht :sweat_smile: Wat een gevoelige rakker is dat.

Kennelijk is de zwaartekracht al genoeg om het wiel t o v de as te laten bewegen. Is het gewoon frictie die hem normaal op zijn plaats houdt?

Om een balansstaf in een balanswiel vast te zetten moet je de verdikking aan de staf “uithameren” met een triebniet. Het zou kunnen dat dat niet goed gedaan is. Maar om daar bij te kunnen moet je wel eerst de spraalveer en de plateausteen verwijderen.

Dat wordt te moeilijk. De spiraal losmaken van de stad is nog wel een brug ( of vijf) te ver…
Dat wordt een nieuwe zoeken of improviseren…

1 like

Je zou kunnen proberen de spiraalveer iets strakker op het balanswiel te drukken, dan klem je gelijk de staf en het wiel wat bij elkaar. Maar dat valt wel onder de hobbybob oplossingen :grimacing:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat🙄

1 like

Nee helaas, hij blijft los zitten. Ik zal op zoek moeten naar vervanging, maar met zo’n onbekend Caliber…