Wie zijn de echte duikers?

Inmiddels ben ik wel een echte duiker met 125 duiken op de teller,

Een duikhorloge gebruik ik naast mijn duikcomputer alleen als backup. De duikring stel ik in voordat ik onder water ga en niet meer daarna.
Verder moet een duikhorloge goed afleesbaar zijn en daar mankeert het nog wel eens aan.

Dit blijft een echte klassieker!

Maar dit voldoet ook prima:

En dit is een grapje…

DuikOpa

@Cricket33: Ja precies leuk topic, en inderdaad zo’n extension hoort bij de stalen band van een duiker. Mijn “duiker” heeft een lumpy met extension.

@SuperC: kun je als échte duiker en als aanvulling op dit leuke topic wat onderwater foto’s plaatsen? Zou top zijn (tu)

Voor ik lid was van dit forum (inmiddels alweer bijna 9 maanden geleden) moest ik niets hebben van duikers. Tegenwoordig vind ik ze helemaal geweldig :smiley:

Desondanks heb ik maar één duiker, maar ik ben langzamerhand naar het kijken voor een nieuwe duiker.

Hier mijn duiker, de Citizen NY0040-17le:

Ik duik ook graag en doe dat met een Suunto d6. Afgelopen zomer wel mijn net aangeschafte Citizen Orca een paar keer meegenomen maar dat was meer voor de lol. Heb ook een PO maar die heeft nog nooit water van dichtbij gezien:)

Een tradioneel duikhorloge heeft onderwater nauwelijks nut, zelfs niet als backup. Je ziet vooral veel backup computers bij tec diving, die gaan echt diep zeg maar waar de foutmarge nihil is. Beetje dit werk:

edit: typo

Daar kan ik je wel meer over vertellen, wij hebben hier aan boord (olie/gas production platform) elke jaar een duikerscampagne, en 7 van de 10 professionele duikers hebben een Rolex om met duiken, waarbij de Dweller de boventoon boven de Sub voert (alle staal), dan is er altijd wel 1 die een Omega Planet Ocean draagt en dan met voorkeur de chrono, de overige 2 van de 10 werken nog niet zo lang in deze tak van sport en hebben wat minder centjes (er voor over) en dragen dan meestal een citizen al dan niet met duikcomputer functies erin.:wink:

Genesis

Ik duik voor de fun en alleen in warm tropisch water (28 - 32 graden) in het verre Oosten, heb zo’n 40 duiken gedaan, alle met de Seiko Monster Oranje en een Suunto Gekko. De Seiko Monster heb ik nu zo’n 6 jaar geleden bij Robbie409 gekocht en is mijn daily beater, ziet er nog zeer netjes uit. En heeft nooit gefaald, ik geef er geen intern onderhoud aan, dus uurwerk en o’ring afdichting zijn nog van het ‘eertste’ uur, maar nooit lekkage gehad, diepste duik 40 mtr. Wat de zichtbaarheid betreft als je bij een helder blauwe hemel en volle zon dieper gaat dan 12 a 14 meter word het Oranje van de wijzerplaat al gauw grauw, dat is nu eenmaal zo. En de bezel is onder water nog prima te draaien met de blote hand, met handschoenen aan zou ik niet weten, want ik duik nooit in koud water, zodoende.

Ik ben voor de rest een echte liefhebber van duikers, mijn eerste horloge als kind van 7 was een duikertje met handopwinding. Later toen de horlogehobby begon kwam er eerst een Rolex sub en later volgde o.a. Seiko Monster, SKX007 (gekocht van mijn kleingeld toen ik voor een project 3 maanden in Zuid Korea werkte), Samurai, BFK plus blasted,Oris Carlos Coste Limited Titanium, Revue Thommen Diver, EcoZilla steel, Omega Seamaster Chrono Professional Steel en Omega Seamaster Chrono Professional Titanium.

Dus ja voorliefde voor duikers is er wel, zoek nog een betaalbare Glycine Lagunare met zwarte carbon wijzerplaat, maar daar loop ik ook nog wel tegen aan.

Genesis

ja hoi
inderdaad wat een leuke topic,
en als duiker natuurlijk een bijdrage leveren.
mijn eerste 100 duiken over de hele wereld gemaakt (ja ook in nederland),
en als horloge een simpele lorus titanium chronograaf.
en dat werkte gewoon super alleen moet je dan wel een goede lamp hebben
om te kunnen aflezen (heeft een zwarte wijzerplaat).
nu overgestapt naar een moooi horloge’s een seiko SKA 383 o,a. en nee die gaat niet mee naar beneden, want een goedkope suunto gekko kan veel meer hebben
en is wat prijs betreft wat aantrekkelijker en als je met gasmengsels gaat duiken heeft een horloge nogal wat beperkingen.
heb wel als backup een analoge dieptemeter en manometer bij me maar
als mijn computer stopt tijdens de duik heeft doorduiken geen zin.
en zal de volgende duik inderdaad gemaakt moeten worden met het op dat moment gedragen duiker die ik voor die gelegenheid wel om heb.

gr nanning.

In het algemeen zie je dat iedereen een duikcomputer of een bottomtimer meeneemt onder water.
Een eventueel horloge gaat meer mee voor “de leuk”.

Zelf duik ik meestal wel met een klokje erbij om. Gewoon omdat ik dat wel fijn vind en omdat ik dan gemakkelijk kan zien hoe laat het is (“shit! De aardappels zijn gaar!”)

Momenteel draag ik vaak mijn Oris small second of mijn MKII. Soms een Seiko.

Dingen als heliumventielen (zit op mijn Oris) zijn compleet over-the-top voor een recreatieve duiker (evenals een 1000m waardering).
Maar wel leuk! :slight_smile:

De duikersextensie op de meeste horloges is niet of nauwelijks groot genoeg om over een 7 mm wetsuit te gebruiken. In Nederland dus gewoon niet genoeg. Bij een dunner pak (warmer water) werkt het wel.
Over een droogpak (bijna altijd gebruikt in Nederland) gaat het sowieso niet passen.

Duikers zijn gewoon gaaf omdat ze zo terug gaan naar de essentie van een horloge. Tijd aangeven (duidelijk!) en een tijd meten (ring).
Daarnaast betrouwbaar,stevig en goed afleesbaar in donker/slechte omstandigheden.

Noem nog eens minpunten van een duiker? :slight_smile:

robbie409 Schreef:

Ik snorkel:
https://lh4.googleusercontent.com/-xqLnkQvEQHg/Tlz
61VbSmgI/AAAAAAAAPAc/R9-DDeh2Yik/s800/Scannen0003.
jpg

Maar zonder horloge zo te zien…

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

Heb je helemaal goed gezien, de tweede speedy komt
eraan (tu)!

Cool! Plaatjes als-ie binnen is? :slight_smile:

Voor sommigen is 300gr. aan de pols wat veel, best begrijpelijk.

Went wel overigens.

rene84 Schreef:

Voor sommigen is 300gr. aan de pols wat veel, best
begrijpelijk.

http://i799.photobucket.com/albums/yy275/reneruite
r/2567a472.jpg

Went wel overigens.

Wel handig. Geen loodgordel nodig. Arm over de rand van de boot en je gaat er vanzelf achteraan. :wink:

Zoals al meer mensen hebben opgemerkt: dit is nou echt een leuk topic!

Zelf duik ik niet maar in Brazilië afgelopen april wel gesnorkeld:

En een greep uit de overig duikers.
Steinhart:

Seiko:

Seiko,Casio en Citizen:

Groetjes Martin.

hark Schreef:

In het algemeen zie je dat iedereen een
duikcomputer of een bottomtimer meeneemt onder
water.
Een eventueel horloge gaat meer mee voor “de
leuk”.

Zelf duik ik meestal wel met een klokje erbij om.
Gewoon omdat ik dat wel fijn vind en omdat ik dan
gemakkelijk kan zien hoe laat het is (“shit! De
aardappels zijn gaar!”)

Momenteel draag ik vaak mijn Oris small second of
mijn MKII. Soms een Seiko.

Dingen als heliumventielen (zit op mijn Oris) zijn
compleet over-the-top voor een recreatieve duiker
(evenals een 1000m waardering).
Maar wel leuk! :slight_smile:

De duikersextensie op de meeste horloges is niet
of nauwelijks groot genoeg om over een 7 mm
wetsuit te gebruiken. In Nederland dus gewoon niet
genoeg. Bij een dunner pak (warmer water) werkt
het wel.
Over een droogpak (bijna altijd gebruikt in
Nederland) gaat het sowieso niet passen.

Duikers zijn gewoon gaaf omdat ze zo terug gaan
naar de essentie van een horloge. Tijd aangeven
(duidelijk!) en een tijd meten (ring).
Daarnaast betrouwbaar,stevig en goed afleesbaar in
donker/slechte omstandigheden.

Noem nog eens minpunten van een duiker? :slight_smile:
===============

Zwaar in gewicht…

(maar dat is soms wel lekker…)

en even ter verduidelijking,
een duiker heeft een diameter van 40-45.
een suunto een diameter van 65, dat scheelt enorm op een diepte van 30m :wink:

nanning Schreef:

en even ter verduidelijking,
een duiker heeft een diameter van 40-45.
een suunto een diameter van 65, dat scheelt enorm
op een diepte van 30m :wink:

http://i1212.photobucket.com/albums/cc448/nanningw
atch/DSCN02312.jpg

Hoe lees jij je computer af bij een opstijging Nanning?
Ik heb hem maar om rechts zodat ik links de inflator kan bedienen.
En dan nog een polskompas erbij…

Eigenlijk moet je veel te veel rommel meenemen onder water…

g> Hoe lees jij je computer af bij een opstijging

Nanning?
Ik heb hem maar om rechts zodat ik links de
inflator kan bedienen.
En dan nog een polskompas erbij…

Eigenlijk moet je veel te veel rommel meenemen
onder water…

en daarom is een computer met lucht, dieptemeter en tijd een uitkomst (heb natuurlijk alles analoog als backup).
maar aan de valsalva methode kan je zien dat het een afdaling is :wink:
de foto is om aan te tonen hoe groot de suunto is.
en als antwoord op je vraag ik ontlucht met mijn rechter hand, en heb een compas op mijn console (is gewoon een kwestie van wennen).

maar om nog even terug te komen op de topic, waar zou ik inderdaad mijn duiker moeten laten???

Ik wil me met slechts 47 duiken gelogd waarvan de laatste alweer twee jaar geleden geen echte duiker noemen.
Maar om antwoord te geven op de vraag. Ik dook niet met mijn duikers maar met een duikcomputer.
Simpelweg omdat de duikers geen registratie hadden van de duik zoals diepte e.d. dan voegt de duiker niet veel meer toe naast een computer vandaar dat deze meestal aan boord bleef en na de duik weer werd gewisseld met de computer.