Wijzerplaat herstellen voetje... deze keer solderen test

Na dat ik een week geleden een test heb gedaan om een voetje aan een wijzeplaat te lijmen na het frezen van een uitsparing heb ik vandaag de tijd genomen om er eens eentje te solderen.

Resultaat is bevredigend voor de eerste keer, geen schade of verkleuring aan de wijzerplaat te zien.

Moet nog even uitzoeken hoeveel tin ik moet gebruiken, daar ga ik me morgen wat verder op inoefenen.

De eerste keer te veel tin gebruikt, waardoor het iets te dik is aangebracht om nog goed te zijn voor montage op het binnenwerk.

2de keer ging het al veel beter.

122487A8-5BCF-4D80-911E-8B2A5D47C007_1_105_c

Geen schade of verkleuring te zien…

16 likes

En nu met een dial met lak erop, zoals een rolex :slight_smile: ik heb in het verleden geprobeerd om dial voeten te solderen dmv soldeerapparaat of butaan gas maar helaas negatieve resultaten op wijzerplaten als die van rolex.

Met een soldeerbout?

Dit is een toestel dat iets anders werkt dan een klassieke soldeerbout.

Excuses! Soldeerbout ja haha. Jouw apparaat is speciaal voor wijzerplaten gemaakt en ben heel benieuwd hoe goed hij het doet met andere wijzerplaten :slight_smile:

Mag ik vragen welke soldeertin je gebruikt? En eventuele soldeerwater?

Het gene er origineel bij zat, kom ik 100 jaar mee toe… Maar heb er van Bergeon besteld om eens te kijken wat dat geeft.

1 like

Laat maar weten welke wijzerplaat ik moet proberen… ben er zelf benieuwd naar. :wink: