Uurmarkering wijzerplaat los...

Man man man man man. Hee, jij draagt graag kleding! Kun je m’n rok voor me herstellen? Mijn antwoord zou zijn:

Kortom: stuur 'm op naar Diesel. :slight_smile:

Dit is geeneens sarcasme: Als jij aan de slag gaat met lijmpjes op die wijzerplaat en je resultaat is, eh, imperfect, hoe groot schat je de kans in dat jij dan de gebeten hond gaat zijn?

2 likes

Valt wel mee hoor…

a) ik ga cursus volgen voor horlogemaker vandaar hij aan mij denkt.
b) ben redelijk handig al zeg ik het zelf, dus zelfs zonder opleiding zou het lukken.
c) de jongen zit steeds krap bij kas en dus is het zo laten en niets doen en dan blijft hij hem zo verder gebruiken, of hem helpen voor een drankje. :beer:

Maar voor ik iets doe kijk ik wat rond dat ik het juist doe en dus niets verkloot of opnieuw moet doen.

Maar bedankt voor de steun.

8 likes

hey @BMWX6M

ik heb hetzelfde probleem. Mag ik vragen of je dus ook uit eindelijk de G-S- Hypo Cement ervoor gebruikt hebt? En of het geholpen heeft i.v.m. witte aanslag.

als iemand anders hier ook reactie op kan geven mag dat ook. :smiley:

alvast bedankt :slight_smile: !

Ik gebruik pattex 100 polymeerlijm voor dit soort dingen. Minder draderig, geen oplosmiddelen zoals je bij de hypo wel ruikt.
Ik doe een druppel op een kunststof dingetje en met een naald of oliegevertje minimaal aanbrengen.

1 like

Deze dus.

1 like

oke top! ik heb thuis deze liggen hier

een GEL ipv dat vloeibare druipende spul. als ik een klein beetje op de pinnetjes van de indexering smeer en hem terug druk moet dat toch prima gaan toch? mijn horlogemaker waarschuwde mij voor witte vlekken die je kunt veroorzaken maar dat zal toch echt niet met alle lijm soorten ( zoals die van BISON wat ik heb ) zijn ?

ik zag zelf deze ook nog voorbij komen. dit leek mij meer richting dat gene waarvoor het bedoeld is

Secondelijm, gel enz heeft als hoofdbestanddeel cyanoacrylaat. Dat slaat wit uit.
Ik zou altijd kiezen voor een lijm zonder oplosmiddelen en waarbij de mogelijkheid voor een kleine correctie blijft in de droogtijd.
De Pattex 100 kan je nog ongeveer 2 minuten bewerken om bijv optimaal uit te lijnen.
Zonder oplosmiddelen weet je zeker dat de dampen zich nergens hechten.

1 like

maar is wel vloeibaar zie ik? ben bang dat het in het uurwerk druipt ofzo… de pattex die ik liet zien lijkt mij ook oke maar ik wil er nu wel achter komen of daar ook ‘‘cyanoacrylaat’’ in zit

edit: daar zit ook cyanoacrylaat in :sweat_smile: nevermind dus. nou
dan vertrouw ik jou erop dat ik die pattex kan gebruiken. Bedankt !

Helaas is dit niet de manier…

Je laat nieuwe pootjes plaatsen, solderend met apparaat of in het slechtste geval lijmend, maar dat is dan wel iets anders als dezelfde pootjes op de plaat proberen lijmen.

of

ook als de indexering van plastic is … ? denk dat dat een ander verhaal is neem ik aan

Het ging toch over een index / markering die los gekomen is?
De voetjes van de wijzerplaat herstellen ben ik nooit succesvol in geweest. Dialdots onder de plaat was dan voor mij de beste oplossing.
Ps. De Pattex 100 is ook gelijk achtig en bloeit niet uit. Maar je hebt echt maar een speldeprik druppel nodig. Het heeft niets te houden tenslotte.

Ik heb mijn bison secondelijm gebruikt. Echt een heeeel klein beetje. Met een tandenstoker een paar minuscule drupjes en in de gaten waar de pootjes in komen. We zullen het zien

Ha, ok, het gaat om een uurmarkering, niet om wijzerplaatpootjes?

Dan gebruik ik:

1 like

haha yes!
ik heb bison seconde lijm GEL gebruikt. met een dunne tandenstoker een minuscule druppeltje op de wijzerplaat en in de 2 gaatjes waar de pootjes in komen. geloof niet dat het dan alsnog zo wit uitslaat zolang je maar echt een klein beetje gebruikt. moet na paar minuten al flink opgedroogd zijn. en ik zie nog niks geen wit of iets. dus moet goed zijn :slight_smile:

Secondenlijm (CA) hoeft niet wit uit te slaan. Dit gebeurt vaak alleen als je een activator gebruikt waardoor het sneller droog is. Ik heb in het verleden houten ringen gemaakt die afgewerkt werden met secondenlijm. Daarna polijsten met schuurpapier tot het helemaal doorzichtig is. Nu is dat met een horloge niet mogelijk natuurlijk. Voorbeeld:

1 like

Secondelijm slaat niet wit uit, de werkzame stof, cyanoacrylaat, reageert op oliën en vetten.
Daarom kan je vingerafdrukken naar voren laten komen met cyanoacrylaat/ secondelijm.
Gezien de vetten en oliën in een uurwerk is secondelijm nooit een goed idee op/in/aan horloges.

Ik gebruik altijd 2-componentenlijm, Bison. Het mooie is, dat als er eens een fractie lijm onder de index uit peurt; je die na een minuut of 10/15 perfect met een penhoutje/aangepunte tandenstoker kunt verwijderen.

Als er 1 index los laat, gaat de rest ook een keer. Ik probeer altijd zoveel mogelijk indexen los te wippen met een penhoutje. Meestal komen ze bijna allemaal vrij makkelijk los. Ik lijm die dan allemaal opnieuw.

Dan komt de eigenaar tenminste niet na twee weken weer langs met het ding. :slight_smile:

Met 2-K lijm moet je wel een beetje doorwerken natuurlijk. :sweat_smile: :mantelpiece_clock:

2 likes

Timeparts

1 like

Ik heb dus gewoon Secondelijm gebruikt en met een tandenstoker het lijm een beetje aangebracht .
afbeelding

15 dagen verder. Niks geen wit of wat dan ook. kan dus prima zolang je maar voorzichtig te werk gaat.