Test, wijzerplaat pootjes met frees

Een afgebroken wijzerplaat pootje is zeer vervelend om te herstellen.

Er zijn gespecialiseerde zaken die dit doen, maar ik wou het alternatief eens uitproberen.

Oud pootje weg frezen en nieuwe met componenten lijm bevestigen.

Eerste bevindingen zijn positief.

17 likes

Wat een priegel werk…:grin:

2 likes

Toevallig zat ik vandaag te kijken naar exact dit gereedschap. Als een pootje is afgebroken dan is een nieuwe plaatsen relatief makkelijk omdat je weet waar de oude zat. Mijn probleem is het overzetten van wijzerplaten van verschillende uurwerken, dus ook verschillende locatie van voeten.

Toevallig een goed idee hiervoor?

1 like

Dit is naar mijn idee geen juiste methode. Het voetje kan niet op de juiste diepte ingefreesd worden > je zult erdoor gaan of een afdruk terug zien van het puntje van de frees.

Tool is leuk voor hobbywerk of goedkope horloges.

Door het hoger liggende pootje komt de wijzerplaat scheef op het uurwerk te zitten en kan er spanning ontstaan

Een wijzerplaat pootje heeft een verjonging op het soldeerpunt waardoor centreren mogelijk is.

Laseren is de enige juiste methode zonder dat de lak verkleurd, liefst met het oude afgebroken pootje.

1 like

Klopt… is een oplossing voor goedkope horloges waar het niet verantwoord is om grotere kosten te maken voor het verzenden en herstellen van de wijzerplaat.

Maar ik vind het een prima alternatief voor bv geërfd horloge, dat enkel emotionele waarde heeft alsnog werkend te krijgen.

Besluit:

Het is inderdaad niet de beste methode, wel een betaalbare.

1 like

Is niet altijd het geval, er zijn ook de nodige uurwerken waar in de platine een uitsparing rond de boringen voor de wijzeplaatpootjes zit zodat de verdikking van het plakpootje daar in kan vallen.

Ben wel met je eens dat dit niet de beste methode is, maar voor goedkopere horloges is het een redelijke oplossing.

2 likes

Ik ben totaal geen horlogemaker, maar is het een idee om het uurwerk waarop je de wijzerplaat wil bevestigen in een houder te plaatsen met een vastgestelde orientatie (12 uur strak omhoog bijvoorbeeld), er dan een transparant papier overheen te leggen en de sparingen van de wijzerplaatpootjes markeren met een hele dunne pen of stift? Deze kan je dan weer omgekeerd tegen de onderzijde van de wijzerplaat leggen en met een naald een kraslijn geven op de juiste plek voor een pootje.

Skillss :+1::+1::+1::+1:

Weet je, dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee. Bedankt! Ik ga het uitproberen

Netjes gedaan! Je zou ook onderstaand product in overweging kunnen nemen. “Adhesive Watch dial pads”.

Deze klevertjes zouden helaas het kopen niet waard zijn…

@Horloge24, André, jij spreekt van lazeren, maar hoe sta jij tegen over het solderen van pootjes?

Solderen werkt alleen bij dikkere wijzerplaten. Er moet behoorlijk wat warmte worden ingebracht en de lak verkleurt daardoor gemakkelijk.

Laseren werkt zelf bij platen van 0,35mm dik. Hiervoor is een gewone PUK laser niet geschikt maar een laser die meer dan een modaal jaarsalaris kost. Daarom besteed ik di werk ook uit aan een specialist.

Vind jij zo’n soldeer toestel voor wijzerplaten zijn geld waard of niet?

1 like

Nee, voor goedkope horloges zou het een uitkomst kunnen zijn maar voor het werk dat ik doe is laseren absoluut het beste.

Bij testen bleek dat bij belasting de “las” niet breekt maar het pootje net boven de las. Dus de verbinding is zeer sterk en bij tin soldeer zal dat nooit behaald kunnen worden.

Voor goedkope horloges zou de dubbelzijdige plakker ook volstaan! In ieder geval niet de hele plaat met componenten lijm erop zetten, heb dit een keer gezien en dan wordt je daar niet vrolijk van :disappointed_relieved:

1 like

Heb je toevallig een link naar dit type laser?

R-Evo 7500OBC

3 likes

Mooi ding… gelijk 2 bestellen? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als je de juiste gereedschappen gebruikt die daarvoor bedoeld zijn is er geen enkel probleem met het solderen, ongeacht de dikte van de plaat zonder verkleuringen. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent . en warmte ingebracht worden,??? doe je alleen bij dakgoten

1 like

Zo sterk hoef het bij een horloge plaat bij lange niet te zijn, een wijzerplaatvoetje kan 2,7 kg hebben voordat het asje breekt, we hebben het hier wel over wijzerplaten en niet over industriele machine onderdelen .

1 like

Het juiste gereedschap is precies waar ik op doel. Waarom zie je dan bijna nergens in de ateliers een wijzerplaatpoot soldeer apparaat? Zelfs bij de grote aanbieders als Boley is hij volgens mij uit het assortiment. Ik vind de laser een veel betere oplossing omdat de warmte gecontroleerd ingebracht wordt op een zeer klein punt ZONDER verkleuring van de lak [ ook niet onder een hoek ] en dat kun je bij wijzerplaten van 0,4 mm of dunner echt niet dmv solderen. Hier krijg je een iets matte vlek.

Zelfs Omega stuurt de vintage wijzerplaten op naar het bedrijf die het met de laser doet. Dit omdat ze het zelf niet zo netjes kunnen. Is wel een specialisme dat door veel oefenen aangeleerd wordt.

En de vergelijking met dakgoten slaat echt nergens op! Zelfde met de opmerking over de belasting van een wijzerplaatpootje en industriële machines. Een wijzerplaat moet niet te gemakkelijk verschuiven bij een slag of stoot en als er betere technieken zijn dan men vroeger toepaste dan moet je deze, naar mijn mening, met open armen ontvangen.