Een tijd geleden heb ik een oude Zenith gekocht op Marktplaats. Sinds een paar dagen ben ik weer aan het klussen aan horloges, vanochtend heb ik besloten dat deze nu ook aan de beurt is.
De kast is helemaal netjes gemaakt en ik heb een bijna identieke kroon (alleen is hij van RVS in plaats van verchroomt metaal).
Ik zit nog met de wijzers, wijzerplaat en de opwindas.
De wijzers moeten opnieuw verguld, deze zijn iets te enthousiast gepolijst. Dit kan waarschijnlijk bij iedere juwelier?
De wijzerplaat is in erg slechte staat; zelf dacht ik eraan om deze te laten restaureren, als dit het waard is… Als het restaureren meer gaat kosten dan het horloge bij een eventueel verkoop waard zou zijn, dan verkoop ik het liever gewoon, zodat iemand misschien nog iets aan de onderdelen heeft.
Een beetje ‘patina’ vind ik niet erg, maar dit is in mijn ogen gewoon lelijk. In het echt is het nog lelijker dan op deze foto’s:
Nu het moeilijkste. Zonder opwindas kom ik natuurlijk niet ver. Heeft iemand een idee hoe ik aan een opwindasje voor een Zenith caliber 106-50-6 kom? De huidige as is erg slecht (schroefdraad kapot en roest) en een paar mm te kort, te zien op de foto’s van het uurwerkje:
Goedkoop is anders.
Ik weet niet hoe de prijzen van Zenith horloges liggen, en of hij het waard is.
Ik zou zelf eerst op ebay een poosje uitkijken naar bv een sloopuurwerkje met goede wijzerplaat.
Bij een aantal zitten de pootjes op de goede plek. Ik vind ze alleen geen van allen mooi… Daarnaast vind ik het dan jammer dat het niet meer de originele plaat is (in ieder geval niet een plaat met de originele layout…).
Niet nieuw trouwens, zogenaamd “NOS” maar wel met veel duidelijke beschadigingen en krassen…
Bij een aantal zitten de pootjes op de goede plek.
Ik vind ze alleen geen van allen mooi… Daarnaast
vind ik het dan jammer dat het niet meer de
originele plaat is (in ieder geval niet een plaat
met de originele layout…).
Niet nieuw trouwens, zogenaamd “NOS” maar wel met
veel duidelijke beschadigingen en krassen…
deze lijkt er wel op:
ebay nr. 330367968742
een opnieuw opgemaakte wijzerplaat is ook niet hetzelfde trouwens, dat gaat met een “goed genoeg” inspanningsverplichting lijkt het soms…
Deze lag al een hele tijd http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2750
te wachten tot ik 'm af ging maken. Vorige maand zag ik hier een topic over een herstelde wijzerplaat en heb toen contact opgenomen met het bedrijf waar die wijzerplaat hersteld was.
Voor 90 euro, ex verzenden, wist meneer Meeus http://www.ateliermeeus.be/
[size=50](mag dit?)[/size] van dit:
Uiteindelijk ben ik aan de aankoop van het horloge en de restauratie minder dan €150,- kwijt geweest. Het horloge is waarschijnlijk minder waard, maar ik vond het erg leuk om te doen en het geeft veel voldoening om dit eindresultaat te zien!
Een mooi Zenith gespje voor aan de band is nog onderweg uit België…
Het lijkt wel een nieuwe klok, die is mooi geworden. (tu)
De wijzerplaat is voor een leuk prijsje opgeknapt, het valt me op dat de opgelegde cijfers er nog steeds op zitten.
Bij een horloge, die we enige tijd geleden konden bewonderen, waren de cijfers er opgeverfd.
Veel plezier met de Zenith.
Groeten, chris.