Het vervelendst is toch wel het tot 03.00 uur wakker blijvenā¦
Maar je mag dan als beloning een uur langer slapen.
Toch ieder jaar weer helemaal ontregeldā¦
Sommige mensen hebben daar totaal geen last van, en andere mensen wel.
Succes iig als je er toch last van hebt.
Ik ga zo even een uurtje liggen zodat ik om 03.00 scherp ben.
Hehe, klaarā¦
Tot over een half jaar!
Ik denk altijd verder bij mijn eerste glas Chablis. Er zitten dan nog 4 glazen in de fles.
Er is nog nooit een stratenmaker, chauffeur, bakker of slager geweest die tegen mij zei dat hij / zij aan mij dacht.
De economische noodzaak voor zomertijd en wintertijd is er niet meer dus terug naar de oorspronkelijke tijd is niet meer dan logisch. Wintertijd dus.
Proostš„
Kijk, dat is een prachtige illustratie van de politiek in 2024. Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Hier is het makkelijk. Ik heb twee HAQ waarvan ik de uurwijzer gewoon een uur terug zet, onafhankelijk verstelbaar. Dan heb ik twee quartz horloges, waarvan ƩƩn HAQ, waar ik nog ouderwets een uurtje terug moet draaien, en thatās it.
Als je alles stil laat vallen komt die tijd wel weer wanneer je er eentje om doet.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1479-8425.2007.00331.x
https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(19)31678-1
Dus, in verband met de zomertijd en het wisselen:
- Meer hartaanvallen
- Meer beroertes
- Meer ziekenhuisopnamen
- Meer zelfdoding
- Meer verkeersongelukken
Zelfs Nederlandse Rijksinstituten zijn het hier mee eens. Er zijn zelfs werken die precies beargumenteren waarom je geen permanente zomertijd wilt. Het schijnt namelijk gunstiger te zijn voor sociale jetlag onder jongeren om de standaardtijd te hanteren. Daarbij komt dan ook dat zomertijd slecht is voor winterdepressie, wat weer tot zelfdoding kan leiden. Aldus het RIVM:
Zoals gezegd, het is endemisch, in dit tijdsgewricht, dat mensen maar wat roepen zonder zich te verdiepen in de vraag. Dat ājankenā is volledig terecht, en de hoeveelheid bewijs die suggereert dat je de standaardtijd gewoon het hele jaar moet gebruiken is torenhoog.
Maar goed, laten we vooral 's avonds nog even een borreltje nemen, want dat kan absoluut niet als je om 21:30 buiten zit, in Juli, bij de standaardtijd.
En dat allemaal door een uurtje later opstaanā¦
Dan was het al niet veel meer lijkt me.
Gewoon wintertijd altijd lijkt mij het beste overigens.
Daar liggen ze dan met zān zessen.
De Quartzen.
Wachten tot ze over een uurtje weer aangeslingerd worden.
Nix vooruit of achteruit zetten.
Gewoon een uurtje stilzetten.
Als je vóór die tijd geboren bent, ga je er vanzelf doorheen. Ik was 20 jaar in 1977. Ik heb de maanlanding op TV gezien en de hele ontwikkeling van buizenradioās tot grootscherm LED en Intel i7 en smartphone en DCF 77 en dergelijke. De eerste rekenmachines, de eerste digitale horloges met rode LEDs, de eerste kwartsuurwerken, de ontwikkelingen van duikhorloges en autoās en vliegtuigen en ruimtespul en militaire zooi. Best wel een interessante tijd, eigenlijk. Eten was toen natuurlijker, met minder E-troep erin, en de natuur was weeldiger en groener en de zee en beken waren schoner (is wel fijn als je erin zwemt). Rond 1977 had je geweldige muziek (de eerste fusions zoals jazz-rock en synth-pop en hele goeie funk), maar daarvoor had je al hele goeie jazzy bigbands. En er waren niet alleen de Beatles en de Beach Boys, maar ook de eerste hippiemuzikanten zoals Daevid Allen. En tot over mān oren op diverse meisjes in mān klas natuurlijk, maar dat is tijdloos. Dus geen probleem, ik zou het zó over willen doen.
⦠en niet te vergeten: alles was toen minder druk en mensen waren een stuk relaxter.
Ik was of werd 2 in 1977. ( lag eraan welke maand )
Er bestonden dus waarschijnlijk al Barneveldse permanentjes voordat Afro-kapsels hot werden.