Wintertijd: wanneer, hoe laat zet jij jouw horloge(s) dit weekend op de juiste tijd ?

Wintertijd, dus tijd - 1 dit weekend.
Maar wanneer doe jij dat ?
Maak je onderscheid tussen horloge(s) en
klok (ken) ?

Nou, ik zet vanavond rond tienen mijn automatisch horloge een uur terug.
Vaak mogen automaten tussen 10 en 2 avonds niet verzet worden.
Sta ik morgen vroeg op, om naar MAX te kijken, geeft mijn polshorloge de juiste tijd aan. Prettig .
Daarna loop ik wel alle klokken, binnen en buiten na om op tijd te zetten.

Hoe doe jij de tijdsverzetting ?

4 likes

Puik plan. Eén kanttekening: Max rijdt 's avonds, dit weekend :smiley:

11 likes

Ik zorg dat ze beide stil staan en dan de tijd opnieuw instellen.

Altijd makkelijk met slechts 1 horloge in de ‘collectie’…morgenochtend een uurtje terugzetten. De rest in huis gaat automatisch goed, behalve de magnetron…but who cares :sunglasses:

4 likes

Dat geldt alleen voor het verzetten van de datum. Tijd is geen probleem.

4 likes

Hij bedoelt omroep MAX :wink:
Om op tijd te zijn voor de hersengymnastiek

17 likes

Het gaat wel degelijk om het verzetten van de tijd (omdat het datummechanisme hiermee in verbinding staat!) maar het geldt inderdaad uitsluitend voor horloges met een datumfunctie. Zo heb ik het altijd opgevat tenminste.

Omroep Max

Edit: @Da_Watcher waarom ben jij me altijd voor :smile:

3 likes

Als ik morgen rond een uur of 10 wakker word :grinning::grinning::grinning::grinning: verzet ik alles …

Persoonlijk zou ik een automatisch horloge nooit een uur terugdraaien, op welke tijd deze staat. Vooruit draaien en dan ook weer even netjes de datum instellen.

6 likes

Huh? Is dat schadelijk dan?

Bedoel je gewoon bij een mechanisch horloge of specifiek een automaat?
Vind het wel een interessant gegeven, ik zelf zou ook denken vooruit is altijd goed maar ook bij de juwelier zegt men dat het niet uitmaakt. Ik pas altijd erg op met de tijd en draai liever ook niet terug, voor een klein stukje wil ik het nog wel is doen. Tot nog toe zonder problemen.

1 like

Dan mag je bij een vintage horloge zonder snelverzet dus 30 dagen doordraaien. Daarmee doe je meer schade dan met even terugdraaien. Ik zie overigens ook niet in waarom dit schadelijk zou zijn. Over 't algemeen wordt het aangeraden om bij het op tijd zetten, eerst 5 minuten te ver door te draaien en dan te corrigeren.

Ja, bij elk mechanisch horloge. Er is iets in mij dat zegt “niet doen”, aangezien een horloge is gemaakt om vooruit te lopen. Als het geen kwaad kan, dan is dat mooi, en zelfs als een horlogemaker hier een hele uitleg geeft waarom het wel kan, zou ik het wss nog steeds niet doen :joy:

4 likes

Die is nieuw voor mij. Er zijn nogal wat verschillende beweringen betreffende het op tijd zetten van een mechanisch horloge. Ik wil zo graag weten welke nou juist zijn :joy:

Gewoon ff een andere pakken en later doen. :wink:

1 like

Ah ok, maar dat delen we dan dat gevoel. Zoals ik hier al zei:

Haha. Het waarschijnlijke antwoord is dat het allemaal geen saque uit zal maken. Maar je moet toch wat te neuzelen hebben. Mijn horloges hebben in ieder geval nog nooit een seconde schever gelopen door deze methode.

Misschien zijn enkele van de technisch onderlegden onder ons bereid om hun inzichten te delen.
@Inca @PeterLC @koen @Floris155

2 likes

““mechanisch horloge””…

Handopwinder

Half Automaat

Vol Automaat

Maakt verschil.

Vannacht om 01.00 de stekker snel d’r even uit en er weer in.

8 likes