Besten,
In de categorie afleiding tijdens de lockdown èn getriggerd door het schitterende bouwsel van @HanDavinci, heb ik weer eens de horloge tools afgestoft en ben ik aan de gang gegaan met het hierna volgende bouwpakket.
Tegenwoordig hoort daar een liedje bij, dus het volgende is toepasselijk, al is de naam verkeerd ingezongen. Moet ‘Bor de Bouwer’ zijn natuurlijk…
Het plan was eigenlijk een baby-MM mod (obv een skx013 kast zonder crownguards) te maken met roze plaat (zogenaamd voor mijn vrouw), maar niet alle onderdelen waren op de Seikomods-website aanwezig, dus besloten om bij een andere Seiko-mod-onderdelen-club, te weten Namoki, te gaan fourageren.
Ook hier bleek een horlogekast te koop in de vorm van de Seiko MM300, maar dan ‘gewoon’ met schroefdeksel en verder helemaal op te bouwen met SKX-onderdelen. Ik heb meerdere MM300’s gehad in het verleden en vind dit een topontwerp. Deze moest het zeker worden!
Behalve de kast zijn er nog wat deeltjes nodig om er een werkend horloge van te maken, dus alles in het mandje gegooid - en nogmaals checken of er niets ontbrak. Beetje lullig als er uiteindelijk geen kroon op zit bv.
Het resultaat volgt hieronder.
Maar eerst nog even over de benaming. Ik was gewend om zelf mijn SKX007 aan te passen met bv een saffierglaasje, een andere wijzerplaat en andere bezelinsert. Resultaat: een Seiko mod.
Nu er aftermarket kasten zijn en je dus met volledig aftermarket spul (alleen het uurwerk is door Seiko gemaakt) een zelfgebouwde Seiko look-a-like kan bouwen, valt dat wmb in de categorie Zelfbouw Seiko Hommage. In dit geval dus een MM300-hommage. De kast, wijzerplaat en wijzers zijn hierop gebaseerd.
Genoeg tekst, nu een plaatje!
Ik heb nog niet de kans gehad er ene met daglicht te maken, komt nog…
Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat. Enerzijds dat het allemaal netjes in elkaar steekt, maar het smoelt ook allemaal prima bij elkaar. Is op voorhand toch soms lastig in te schatten.
Overigens had ik een stalen Yachtmaster insert erbij gekocht, maar dit werd me allemaal iets te grijs/staal, dus de glazen insert (ook van Namoki) uit mijn Tuna getransplanteerd (met schade tot gevolg, ik had me niet gerealiseerd dat de cijfers/markeringen aan de onderkant erop geschilderd zijn… Ik ga maar even een nieuwe scoren nog).
Voor de liefhebber/aspirerend horloge aanmodderaar zal ik hieronder een lijstje geven van de benodigde onderdelen en de stappen van het opbouwen laten zien. Uiteraard is er op het WWW veel instructiemateriaal te vinden.
Dikke disclaimer: ik ben een hobbyist, heb niet alle coole tools en improviseer her en der. Anderen zullen het soms vast iets anders aanpakken.
- Kast (geleverd met glaspakking, bezel-klik-ring, dekselpakking)
- Chapterring
- Glaasje (double domed saffier, blanke AR)
- Uurwerk (NH35)
- Wijzerplaat (grijze sunburst Namoki in MM300 stijl)
- Wijzers (a la MM300)
- Kroon met stem (hoe heet dat in NL?)
- Achterdeksel (platmodel)
- Bezel (MM300 stijl)
- Insert
Alles bijeen:
-
De kast
-
Chapterring in kast (met lipje voor goede uitlijning!).
-
Glas erin persen incl pakking (met goedkoop persje met nylon schijven).
4 en 5. Wijzerplaat op uurwerk plaatsen. In dat geval alleen datum, geen dag ivm de MM300 plaat.
De plaat heeft 4 pootjes waarvan er 2 verwijderd worden, afhankelijk van de positie van de datum en de kroon (hier 3 en 4 uur resp.)
- Wijzers plaatsen. Eerst uur, dan minuten, dan seconden. Dit is altijd gek*t. Ze moeten er netjes op, elkaar niet raken en zonder vette vingers. Ik gebruik een combinatie van plastic pincetje, sateprikkers en Rodico. Eerst ook in standje 2 het uurwerk doordraaien precies tm de datumwissel en dan uur en minuut netjes op 12 u monteren, dan loopt de datumwissel netjes.
Het schiet al op!
Het uurwerk kan nu de kast in. Wel eerst goed de binnenkant van de kast/glas en de wijzerplaat stof en vingerafdruk vrij maken! Ik heb zo’n blazertje en Rodico. Onmisbaaar. Ook heb ik tot nu alles met handschoenen aan gedaan.
- De kroon/stem. Dit is echt een spannende stap. Deze was voor mij ook nieuw. Je moet namelijk de stem inkorten…
Kort door de bocht: kroon op stem draaien. Stem in uurwerk. Met zo’n precisie-meetapparaatski de afstand meten tussen tube en kroon (zie rode lijn op foto) en de afstand van de stem afknippen, na weer verwijderen van de kroon. Ik deed dit vrij lomp met een klein kniptangetje, daarna met schuurpapier de bramen eraf en hopen dat de stem weer terug wil schroeven in de kroon. Wonderbaarlijk genoeg is het perfect gelukt!
8 tm 10. Afronden: deksel met pakking eropdraaien. Bezel (pakking erin) erop duwen (let als je gebold saffier hebt) en een insert netjes uitgelijnd erin plakken.
Nou… dat was m. Mijn langste topic ooit ook in 7,5 jaar HF. Allemaal op de telefoon getypt…
Dank voor het lezen als je zo ver bent gekomen. Misschien dat iemand er wat aan heeft.
Bor