Wordt de zelfstandige horlogemaker buiten spel gezet?

Van zelfstandige horlogemakers hoor je al een aantal jaren dat onderdelen (bijvoorbeeld alles onder de Swatch Group paraplu) steeds duurder worden. In sommige gevallen tot 400% in 1 jaar. Concurreren met het service centrum van de fabrikant betekent geld toeleggen op de reparatie of stoppen met bepaalde merken te onderhouden.

Gaan binnenkort alle high-end horloges alleen nog in landelijke of zelf internationale service centra onderhouden worden?

Wat vinden we daarvan?

7 likes

Quartz.

7 likes

Glashelder :smile:

1 like

Zelfmoord voor de betreffende horlogemerken en uitroeiing van de kleine zelfstandige horlogemaker.

Hoe noemen ze dat ook al weer : Knippen en Scheren
Ofwel nadat ze je pakken bij de aankoop ga je vervolgens ook weer de hoofdprijs betalen voor het onderhoud en reparaties.

6 likes

Er blijft een enorme markt over aan vintage horloges die niet opgestuurd worden voor een service beurt bij het merk zelf.

buiten dat merk ik het zelf ook, er zijn steeds meer leveranciers die de kranen dicht aan het draaien zijn kwa onderdelen. Met de grootste moeite kan ik nog aan tandwielen komen die ik gebruik in mijn horloges. Maar dat word steeds moeilijker en moeilijker. Eta is hier momenteel erg goed in, ze beperken steeds meer de toelevering van onderdelen.

7 likes

Er is hier iemand op het forum die dat soort onderdelen zelf kan maken. Ene Stefan. Hij maakt ook z’n eigen horloges. Misschien kan hij je helpen.

10 likes

En Selite dan? Of leveren die ook geen onderdelen? Ik ben duidelijk niet thuis in deze wereld maar vindt het jammer om te lezen.

Een andere manier waarmee ze concureren met de kleinere horlogemaker is door de onderdelen pas zeer laat te leveren.

Ga je als klant rechtstreeks bij de fabrikant voor onderhoud, dan ben je het horloge enkele maanden kwijt. Je weet dit, dus je wendt je tot je gekende horlogemaker. Maar die krijgt de benodigde stukken pas binnen na maanden, waardoor je horlogd evenlang weg is en voor een even hoge kost, waardoor je denkt: volgende keer toch maar naar de fabrikant sturen.

De oplossing is simpel: geen moderne horloges kopen. Of koop basic Seiko’s. Als je 7S26 uurwerk er na 30 jaar mee ophoudt dan knikker je er voor twee tientjes een heel nieuw uurwerk in.

2 likes

Seiko is ook z’n prijzen aan het uppen dus die kans lijkt me klein dat dat in de toekomst nog kan :wink:

Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. Immers: niet iedere consument is bereid om 750 euro plus voor een servicebeurt te betalen, die bij een goede zelfstandige de helft kost. Dat weten nog maar weinig consumenten overigens, maar het merendeel van de beurten worden niet eens door de juwelier uitgevoerd, waar men het horloge kocht. Die worden gewoon naar die kleine zelfstandigen doorgespeeld en de rekening gaat x 2.

Het positieve effect is hopelijk dat deze zelfstandigen meer en meer een soort “gilde” zullen vormen. Die krijgen vervolgens weer inkoopkracht doordat ze met zoveel zijn. Dit biedt op termijn kansen, bekijk het van de positieve kant :sunny:

Kijk maar naar KwikFit: daar kan je al jaren terecht voor beurten aan je auto, alsof je bij de merkdealer bent. De prijzen zijn soms maar de helft en de jongens die er werken komen dikwijls van de garage van het merk van je auto.

3 likes

Je wordt er allemaal niet “wijzer” van hoe de toekomst zal zijn…

Servicen zal nog wel lukken, maar onderdelen, dat zal inderdaad niet makkelijk zijn.

De vraag is, als je een goed contact opbouwt met een juwelier of hij je onderdelen wil leveren van de verschillende merken die hij voert, als jij hem in ruil wil helpen met reparaties?

Want ik stel me zelf al langer de vraag: Neem ik laat mijn Rolex vallen en het glas is stuk, dan wil ik natuurlijk wel weer een origineel glas plaatsen… maar die zal ik waarschijnlijk nergens kunnen krijgen bij een Rolex AD onder het mom dat het horloge bij hen binnen moet komen.

In de autobranche is het net iets anders, fabrikanten van onderdelen zoals Bosh, Mann filter, Valeo, … maken de OEM onderdelen met merklogo van autofabrikant op maar hebben daarnaast ook productie voor de aftermarket en kleinere garagehouder. In de horlogebranche zal dit nooit kunnen en een Rolex met een aftermarket glaasje is toch weer net niet wat je wil als horlogeliefhebber.

2 likes

Klopt. Echter zijn onderdelen voor auto’s makkelijker te krijgen dan voor horloges. Dat is dus wel
een probleem voor horlogemakers. Sommige onderdelen zijn wel te maken door bepaalde
horlogemakers maar lang niet alles. Ik zie ze als ‘‘gilde’’ niet zo snel die inkoopkracht verkrijgen.

1 like

Als het tekort maar groot genoeg is dan springt er wel een bedrijf in op de vraag naar onderdelen.

Je hebt dan misschien geen OEM onderdelen maar wel prima spul, voor mij geen issue voor de meeste onderdelen in een uurwerk.
Glaasje en bezel is misschien net wat anders.

1 like

Ik vind het asociaal van oa de swatch groep hoe ze omgaan met de kleinere verkopers/horlogemakers.
Zelfs als een horlogemaker ook een swatch merk voert/verkoopt krijgen ze met moeite onderdelen door het nieuwe beleid van swatch, waardoor ze ook reparaties moeten afwijzen met opgaaf van die reden. (Dit hoorde ik een tijdje terug…)
Ik vind persoonlijk dat de swatch merken hierdoor anti reclame maken voor zichzelf…
Ook raken ze hierdoor kleinere verkoop punten kwijt…

De horlogewereld wordt een steeds grotere beerput, helaas.
Erg jammer.

2 likes

Ze willen geen kleinere verkooppunten. De eigen Boutique is de toekomst. Dit scheelt ze de forse commissie.

3 likes

Moeten ze wel lokale horlogemakers in dienst hebben om alles uit te voeren en je raadt het al: die hebben er vast geen zin meer in op deze manier.

1 like

Natuurlijk is dit best logisch wanneer je dit bekijkt vanuit de fabrikant. Apple doet dit ook en dit zorgt ervoor dat zij de monopolie in handen krijgt zodat ze zelf de prijzen mogen en kunnen bepalen.

1 like