Waarschijnlijk een Chinees bedrijf…
Hoorde van een horlogemaker ook dat ze door bepaalde merken verplicht worden om alleen gereedschap van het merk te gebruiken en verplicht dure cursussen moeten volgen. Zo niet, merk levert niet meer aan de horlogemaker.
Dat gebeurd wel in meerdere branches.
Maar denk dat we inderdaad naar China moeten gaan kijken voor aftermarket onderdelen.
Misschien is het zo gek nog niet voor een onderdeel te bekomen je een Chinese kloon koopt van 15 euro om daar een onderdeeltje uit te halen om iemand verder te helpen.
Misschien wordt dit wel reeds toegepast door sommige… vandaar de lange wachttijden voor herstelling. Ali duurt even.
Dat zou heel goed kunnen maar in China zitten ook al lang niet meer alleen prutsers en kopiëren kunnen ze als de beste
tja, als ik bij Dirk Oskam binnenloopt (we zitten in Songfestivalcity natuurlijk…) met een Oris of een Hamilton… is steevast de opmerking… ‘hoop dat er geen onderdelen nodig zijn, want dan houdt het op’.
Is toch eigenlijk belachelijk. Je koopt een duur horloge zonder de zekerheid dat er op korte termijn onderdelen zijn. Zegt iets hoe een merk je als klant ziet
Sterker nog: er zullen al heel wat onderdelen NU AL uit Azië komen. Ook doosjes die naar de sjieke horlogemerken worden gestuurd, waaronder kasten. Dit laatste weet ik wel zeker overigens.
De onderdelen zijn er WEL maar worden niet aan de " gewone" horlogemaker geleverd. De merken houden de service exclusief in eigen beheer.
Zal er morgen meer over schrijven omdat ik er zelf ook veel mee te maken heb. Gecertificeerd voor bepaalde merken en dan zelfs soms reparaties in moeten sturen omdat de te vervangen onderdelen gewoon meer kosten dan de reparatie!
Ik gok dat als de gekte toeneemt, men andere horloges gaat opkopen en de onderdelen recyclen. Misschien hier een poel of vergaarbak opzetten van horloges voor onderdelen?
Ga je gang.
Onderdelen zullen er wel zijn binnen hun onderneming. Maar dan heb je weer de vertraging v transport en n hogere rekening.
In het algemeen niet slim om je eigen afzetmarkt op deze wijze in te dammen. De koper (hetzij horlogemaker of eindgebruiker) vindt uiteindelijk toch wel een weg om “niet genaaid” te worden.
2 voorbeelden…
-
Een aantal jaar terug knapt er “een slang” van mijn Seat Ibiza… Als leek rij ik naar de garage en deze biedt me het origineel aan voor € 250 en 2 weken wachttijd en een “merkloos” type voor € 150 en de volgende dag klaar… Ik weet donders goed dat de garage met het laatste meer verdient, maar het is voor mij tevens beter…
-
De sleutelbehuizing van m’n Corolla is naar z’n grootje, bij de Dealer moet ik een nieuwe sleutel kopen voor €145, bij Aliexpress koop ik een nieuwe behuizing voor € 5,95 incl. verzenden en het overzetten is eenvoudig …
In beide gevallen is komt het merk er niet goed vanaf, enerzijds mist het de omzet, anderzijds laat je een slecht gevoel achter bij de eindgebruiker/consument. ETA zal met de opkomst van alternatieven als Sellita, Ronda, etc. niet anders ervaren. Als jij je Tissot of Certina na 3 jaar buiten garantie moet laten onderhouden, wordt het volgende merk wat je koopt daardoor iets anders.
Reken er maar op dat we over 10 jaar niet om China heen kunnen. Die zijn bezig met de invoering van een corporate Social Credit System, waarbij iedere onderneming een rating krijgt op allerlei kritische proces indicatoren. Ook kwaliteit maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.
In de kern is het idee, dat de beste bedrijven uiteindelijk overblijven. Malafide prutsers hebben dan gewoon geen bestaansrecht meer.
Denk dat het niet enkel bij een glaasje en bezel blijft.
Ik begrijp dat de merken meer en meer binnen de eigen muren willen houden. Betere marges en controle op wat er gebeurt.
Zelfs een merk als Tudor die nu met eigen uurwerken komt (en ruilt met Breitling). Terwijl ze bij mij bekend stonden als kwalitatief goede horloges met onderdelen van Rolex, maar met een Eta uurwerk. Dat was voor mij de charme vh merk.
Ik begrijp dat de merken meer en meer binnen de eigen muren willen houden. Betere marges en controle op wat er gebeurt.
Zelfs een merk als Tudor die nu met eigen uurwerken komt (en ruilt met Breitling). Terwijl ze bij mij bekend stonden als kwalitatief goede horloges met onderdelen van Rolex, maar met een Eta uurwerk. Dat was voor mij de charme vh merk.
Als ik mijn eerste horloges gehouden had dan hadden ze ongeveer nu een sercivebeurt nodig gehad. Ook al waren ze opgestuurd naar de fabrikant dan was het nog altijd goedkoper geweest dan het geflipper van de afgelopen jaren
Welnee, daar gebeurt precies hetzelfde op dit moment… net zoals in de optiek branche. Gewoon in iedere branche gebeurt dat.
Maakt mij niet uit. Ik breng mijn horloges voor onderhoud liever gewoon via AD naar horlogemerk zelf. Ik wil op mijn dure horloges geen ‘lokale horlogemaker’ onderhoud laten uitvoeren. Als je veel geld betaald voor een horloge dan hoort (prijzig) onderhoud er nu eenmaal ook bij.
Ze gaan vaak helemaal niet naar het merk zelf retour, althans niet bij de merken van de Swatch group.
Deze gaan naar het service center in Brussel, ik kan helaas uit eigen ervaring zeggen : wat een ellende
Tussen de lokale horlogemakers zitten meer dan genoeg vakmensen waar je prima terecht kunt, gewoon een kwestie van je huiswerk doen.