Wordt de zelfstandige horlogemaker buiten spel gezet?

Ik heb mij door Gassan laten vertellen dat dit ook te maken heeft, in ieder geval bij Rolex/Tudor, met het feit dat er onvoldoende gekwalificeerde horlogemakers zijn om het werk allemaal zelf te kunnen doen. Ze hebben simpelweg te weinig goed personeel in huis en dus sturen ze het op. Dat gaat lang niet altijd even lekker trouwens.

Mijn ervaring is dat een in-house gekwalificeerde horlogemaker bij Gassan of S&C meer passie toont dan de ‘lopende band’ in Genève. Ik heb wel de mazzel gehad dat ik al een aantal keer over de schouders mee mocht kijken en als de klant erbij staat doen ze wellicht net een beetje beter hun best. Bij Gassan zitten ze trouwens achter glas, altijd leuk om als buitenstaander een beeld te krijgen van het gepriegel. Scheelt je ook een dagje Artis … :sunglasses:

3 likes

Dit is echt bull****, er wordt veel winst op gemaakt en een gepassioneerde horloge maker kan dit net zo goed en vaak met meer aandacht voor details omdat er niet zo gekeken wordt naar efficiëntie en meer naar kwaliteit.
Daarnaast zal een goede horloge maker niet zomaar alle onderdelen vervangen als hij denkt dat dit nog niet nodig is.
Kijk ook maar maar merk garage bedrijven, als ze ook maar ruiken dat iets misschien wel vervangen kan worden wordt het gelijk gedaan en krijg jij de rekening.

2 likes

Ik was bij n horlogemaker die ook swiss horloges voor service of onderhoudt binnen krijgt v juweliers.
Ze gaan blijkbaar niet perse allemaal terug naar de merken of hun service centers.

Nogmaals: IK breng mijn horloges voor onderhoud liever gewoon via AD naar horlogemerk zelf. Wat jullie van die ‘bullshit’ vinden moet je zelf maar weten.

2 likes

Maar dat is het nou juist ze gaan vaak helemaal niet naar het “merk” retour. :grimacing:

1 like

Wat je zelf doet, dat is natuurlijk geheel je eigen keuze. Heb ik helemaal geen problemen mee.

Alleen de statement dat duur onderhoud bij een duur horloge hoort vind ik discutabel

3 likes

Dat is precies waarom Ferrari voor de V8-jes bougiekabels van 1500 gulden had terwijl 2 sets van diezelfde (!!) kabels voor een Fiat Croma je 150 gulden kosten (serieus voorbeeld, speelde rond 1998).

Mensen die allerlei flauwekul voetstoots aannemen en daarnaast genoeg geld ter beschikking hebben zijn een hele mooie doelgroep.

1 like

Ik kom toevallig net van een zelfstandige horlogemaker in Rotterdam voor een eenvoudige reparatie aan mijn Tudor. Secondewijzer was eraf gevallen bij een valpartijtje. We raakten in gesprek en hij geeft aan dat steeds meer merken de trend hebben om de onderdelen duurder te maken. Voor een simpel slotje op de band van Cartier, vroeg het merk maar liefst 400 euro. Maar ook merken zoals Seiko zijn hier mee begonnen. Vroeger kocht hij bepaalde onderdelen daar in voor 2,50 euro. Datzelfde onderdeel kost hem nu 12,50 euro. Van de meeste grote merken is het helemaal moeilijk: die onderdelen krijgen ze niet eens. Hij gaf aan dat 'ie voor normaal onderhoud aan mijn horloge (uurwerk ETA 2824) prima uit de voeten kan. Maar als er een onderdeel stuk is, ik toch echt naar de officiele dealer moet.

Nee, want er zal altijd een circuit blijven van onafhankelijke horlogemakers en onderdelen zijn altijd wel weer ergens te krijen alhoewel sommige high end merken het echt goed hebben dichtgetimmerd. Probeer maar eens aan een kastpakking van een JLC Reverso te komen…

Het is ook deel van het businessmodel van high end merken, een beurt kost je ongeveer 15% van de nieuwwaarde.

1 like

Voor de normale consument zal dit geen grote gevolgen hebben, die weten niet beter.

Echter voor ons als liefhebbers zullen we steeds meer nadenken of we een bepaald model in de collectie willen als onderdelen bijna onmogelijk te krijgen zijn.

De liefhebbers hebben eerder dergelijke bedragen over om hun paradepaardjes en unieke stukken te kunnen blijven dragen.

De gewone consument, die koopt een quartz of een smartwatch.

2 likes

De liefhebbers zoeken een goede specialist.
De dealers/fabriek is vaak toch wat minder goed qua luisteren naar de wensen.

Het wordt voor de niet gecertificeerde horlogemaker in de toekomst bijna onmogelijk om, een merk horloge dat geproduceerd is na circa 2010, te repareren.

Richemont [ moederbedrijf van Cartier, IWC, JLC, V&C, Piaget, B&M, Panerai etc. ] is rond 2003 gestopt met leveren van onderdelen aan externe horlogemakers. Dit is destijds in de USA met succes aangevochten door de AWA [ American Watch Association ] en uiteindelijk moest Richemont North America wel onderdelen gaan leveren aan horlogemakers die een merk specifieke scholing hadden gevolgd en waarvan het atelier qua uitrusting voldeed aan de eisen van Richemont.

Ditzelfde gebeurt nu ook langzaam in Europa en je kunt dus als zelfstandig horlogemaker een verzoek indienen om bijvoorbeeld IWC te mogen repareren. Ze komen dan voorbij en er wordt een werkbank test van 2 dagen gedaan. Ook worden de tooling en uitrusting gecontroleerd en geïnventariseerd. Je krijgt een lijst met ontbrekende tooling en merk specifieke tooling die je moet kopen, kopie van aankoop factuur dient als bewijs ingestuurd te worden net als serienummers van machines.

Als bovenstaande voldoende is dan mag je op de eerste cursus naar Schaffhausen voor Level 30, dit is een basis training voor de standaard automaat en chronograaf uurwerken en hoe je de pakkingen dient te vervangen etc. Deze training duurt 1 week en aansluitend volgt er een training van nog een week voor het polijsten. Hotel met ontbijt wordt betaald door IWC maar verdere reis en verblijfskosten zijn voor eigen rekening [ net als 2 weken geen inkomen ]

Na positief afsluiten van de trainingen kun je dus voor de basis uurwerken de onderdelen bestellen bij Richemont. Voor een vervolgtraining Level 40 = oa split chronograaf [ niet de eigen calibers ] mag je je na een jaar opnieuw voor een week melden in Schaffhausen. Dit gaat door t/m Level 60 = inhouse chronograaf uurwerken. Ben zelf in januari 2018 voor 60 geslaagd en hoger kan je niet.

Aan elk level hangt weer een behoorlijk prijskaartje wat de speciale gereedschappen betreft.

Hetzelfde is ook van toepassing op bijvoorbeeld Omega, zij hebben level 1 [ banden monteren ] + level 2 [ kast onderdelen ] en level 3 [ uurwerk onderdelen ]. Heb zelf level 3 gedaan en daarvoor moet je eerst een week naar Brussel [ Swatch Groupe ] en wordt je getraind op verschillende punten. Hierbij heb je op de 4e dag een serieuze test waarbij iedere kandidaat een uurwerk [ ETA 2892-A2 / Omega 1120 ] krijgt met ingebouwde fouten. Dit moet je compleet servicen, afregelen en monteren in de kast zoals voor geschreven. Er zit ook een tijds limiet in en hiervoor kun je strafpunten krijgen. Er moet minimaal 80 punten behaald worden van de 100.

Voor elk merk moet je dus voldoen aan hun eisen en de certificering is persoonlijk, dus niet voor de eventuele winkel waar je werkt. Dit is dan ook vaak een moeilijk punt, de horlogemaker heeft het geld niet om te investeren in de vereiste gereedschappen en de juwelier wil misschien wel investeren maar als de horlogemaker naar een andere werkgever gaat of zelfstandig wordt dan heeft hij weer niets [ en krijgt hij dus geen onderdelen ].

Bij een aantal merken is er een verplichte combinatie van dealerschap en aftersales [ bijvoorbeeld Rolex en Breitling ].

Het moeilijke na de certificering is de reparatie adviesprijs met de voorgeschreven te vervangen onderdelen. Als voorbeeld: Had onlangs een JLC Reverso Gran’Sport voor een full service. De adviesprijs voor deze reparatie is € 590,-. Naast de standaard pakkingen en veer zitten er bij deze prijs ook gesleten uurwerk onderdelen [ muv roest ]. In de automaat waren 2 raderen versleten en deze kosten bij elkaar € 200,- + pal € 37,- + wisselaar € 125,- + veer € 37,- + 3x pakking circa € 24,- + 6x schroef € 22,-. Blijft er € 145,- over! Het grootste probleem is de raderen en wisselaar worden per 5 stuks geleverd, bij niet veel voorkomende uurwerken bouw je dus een voorraad onderdelen op en verdien je pas iets terug bij de 4e reparatie.

De raderen die nu voor € 100,- p/s verkocht worden waren 14 jaar geleden nog maar € 11,50 tot 18,50 per stuk. Het is dus zeker niet altijd rendabel om zelf alles te willen repareren en vooraf soms een inschatting te maken wat de onderdelen kosten. De meeste merken werken tegenwoordig met een vaste prijs voor een reparatie en bij een slecht onderhouden uurwerk is het dan ook vaak niet economisch verantwoord om het zelf te willen doen.

De niet gecertificeerde horlogemaker kan vaak nog wel aan oudere onderdelen komen maar van nieuwere modellen is het gewoon dicht gespijkerd door contracten met een boete clausule en het intrekken van de certificering. Zij zullen dus niet alle gesleten onderdelen gaan vervangen en zeker al niet de vorm pakkingen.

40 likes

Dit is al gaande, Richemont heeft begin juli bekend gemaakt dat ze stoppen in Amsterdam met hun aftersales. Het wordt doorgeschoven naar Italië en Spanje, dus de Nederlandse juwelier moet de reparatie versturen naar Zuid Europa. Dit gaat vanaf september beginnen en uiterlijk 30-6-2020 is de gehele aftersales verdwenen en staan er ongeveer 40 mensen op straat.

Swatch Groupe heeft dit al eerder gedaan door de aftersales te verplaatsen naar Brussel. Alles om de kosten te drukken / winst te vergroten maar ook om de doorloop tijden kort te houden. Het laatste komt niet altijd ten goede aan de kwaliteit van de reparatie, ik houd liever een horloge 7 dagen op controle dan 2 dagen.

8 likes

Indrukwekkend dat jij dat er allemaal voor over hebt (gehad).
Ik word er echter niet blij van als ik dat zo lees. Wat een manier van omzet opdrijven, schandalig.

Bij autodealers was het (vroeger tenminste) niet veel anders. In de werkplaats moesten ze speciaal gereedschap hebben, en ook daar was het verhaal: bizar wat ze daarvoor moesten betalen.

Begrijp me goed, ik gun ieder een fatsoenlijke boterham met goed beleg. Alleen is het niet nodig dat sommigen daar 5-dik-kaviaar op nodig menen te hebben, en dan ook nog over de rug van hun “trouwe” klanten. Bah.

3 likes

Bedankt voor uw post die zeer informatief is en waaraan uw ongetwijfeld flink wat tijd heeft besteed .
Geeft veel inzicht mbt de problematische omgeving waarin horlogemakers moeten werken.
Ziet er voor de toekomstwat somber uit voor vrije, vaak zeer goede hologemakers.
Hopelijk dat er in de toekomst toch iets gedaan wordt aan deze met kartelvorming te vergelijken methodes.
Daarnaast lijkt het mij dat (b.v. Rolex)AD’s die bijna allemaal aan grijze handelaren leveren de service die uit dit verkoopkanaal ontstaat niet zelf of via regionale (b.v. Rolex)service centers aan kunnen.
Wel grappig…de Rolex 1675 GMT die ik in 1978 kocht werd geserviced door een zeer goede horlogemaker die ook enkele dagen per week voor/bij een Rolex AD werkte.
Die AD kon er voor zorgen dat Rolex elk onderdeel aan hem (thuis) leverde.
Nu 41 jaar later heb ik mijn 16610LV laten servicen door een zeer goede horlogemaker die óók werk voor Rolex AD('s) doet.
Ik betaalde voor een cpl servicebeurt + vervanging versleten opwind-rotor lager (nog wel) de helft van de prijs die jongens zoals Schaap Citroen vragen.
Alles klaar (ook hij had “het druk”) binnen 1 week…SC kon het “momenteel niet zeggen” maar zou minimaal 4-6 weken duren.
Deze laatste horlogemaker liet mbt tot Rolex onderdelen weten dat hij “nog veel had”; nog wel het e.e.a. kon “ritselen” echter dat het hem inderdaad steeds moeilijker wordt gemaakt om aan nwe. Rolex onderdelen te kunnen komen.
Wellicht kunnen horlogemakers zich aaneensluiten in een franchise formule zoals vrije autogarages dat na de opkomst van door een automerk geexploiteerde garages hebben gedaan t.w. “Bosch Car Service”, “Vakgarage”, “ABC Autoservice”, “Autocrew”…etc.
Deze konden toen zo een vuist vormen als inkoopkanaal en daardoor aan benodigde onderdelen van alle autofabrikanten komen.

Er is echter hoop…mijns inziens is er een gerede kans dat alle mogelijke horloge onderdelen met een zéér hoge kwaliteit in China “nagemaakt” gaan worden.
Enkele Chinese fabrikanten zijn al héél ver en zullen graag in deze voor hun zéér lucratieve markt van exhorbitante prijzen voor onderdelen van topmerken stappen.
Zij hebben uitstekende research faciliteiten en het is een kwestie van tijd dat zij zich zullen manifesteren.
Binnen enkele jaren zullen zij in staat zijn om horlogeonderdelen met een hogere kwaliteit/levensduur te leveren dan die van vergelijkbare Eur. topfabrikanten.

9 likes

Zeer goede post, Thanks hiervoor.

Maar anyway ik denk dat er zeker voor de 2824, 2892 en 7750 wel aftermarket onderdelen gaan komen op deze manier.
Je kan niet blijven knijpen zonder dat er iets gebeurt.
Ik verwacht dat de patenten op deze uurwerken ook al wel verlopen zijn.

1 like

Dat gebeurt inderdaad ook al. Maar het moeilijke punt blijven kast en wijzers / wijzerplaten
en het afdichten met de juiste pakkingen. De meeste klanten verwachten weer een waterdicht horloge na de reparatie en bij bepaalde chronografen zit de centrum chronowijzer er zo vast opgeperst dat deze vaak krom gaan of zelfs de bus eruit komt. Dan moet je wel weer de juiste kunnen monteren.

1 like

Zo… Ben dan achteraf blij dat ik daar destijds afgewezen ben… :no_mouth:

3 likes

Dit is een onjuiste aanname, deze clubs zijn niet meer dan een commerciele samenwerkingsverband met (wat) technische ondersteuning. Deze franchisenemers krijgen hetzelfde geleverd als ieder ander universeelautobedrijf. De BOVAG daarentegen probeert wél de “wet Monti” te laten naleven voor hun leden.
@Horloge24 hebben jullie “vrije horlogemakers” geen BOVAG organisatie achter jullie staan?