Wordt de zelfstandige horlogemaker buiten spel gezet?

Bedankt voor al deze informatie. Interessant om dit te lezen.

klinkt als dezelfde zelfstandige uurmaker in Rotterdam… :slight_smile:

Petje af zeg! Wat een inspanningen en investeringen. En dan om ‘sjieke’ merken te mogen servicen. Maar het klinkt ook alsof je dit nooit meer terugverdient …?
Er zijn natuurlijk zat mensen die dikke horloges kopen. Maar ik denk zomaar dat slechts een klein deel daarvan op deze site komt, een klein deel liever naar de buurt-horlogemaker gaat.
Ik denk dat het grote merendeel sowieso liever het horloge terug naar de fabriek ziet gaan omdat dit een ‘beter’ verhaal (ahum!) richting vrienden en familie is en ‘nou eenmaal hoort - zo is mij verteld door de winkel’. Of ben ik nou heel negatief? Ik kan me voorstellen dat het voor een horlogemaker geweldig is om een ‘echt’ horloge te mogen services in plaats van de godganse dag batterijtjes te mogen wisselen in kermishorloges, maar als ik jou goed lees dan gaat dit een uitstervend vak worden…

1 like

Ach. Dit laatste had ik ergens voorbij zien komen, maar nog geen aandacht aan gegeven. Enige wat ik weet is dat Apple laatste jaren veel onafhankelijke reparateurs moeilijk maakte. Dat hier nu plots een aantal dagen geleden een verandering in komt. Tjah, we moeten maar zien hoe dit uitpakt. Ik volg overigens voor dit soort dingen Louis Rossman. Die heeft een toffe YouTube kanaal.

Het is irritant maar voor een deel ook wel te begrijpen, er werden onder het oude beleid heel veel horloges die nog in de garantie waren gemod omdat de onderdelen zo makkelijk te verkrijgen waren, denk aan dial/wijzerswaps en SMP’s met PO bezels etc. Een fabrikant wil alleen garantie verlenen zolang het horloge in de originele staat blijft.

De swatchgroup werkt nu met verschillende levels, elk horloge onderdeel krijgt een level toegewezen, een bandje of pushpin is bv het laagste level en mag door elke swatchgroup dealer besteld/verkocht worden. Onderdelen van het uurwerk hebben het hoogste level en mogen alleen door een select groepje top level dealers besteld/gemonteerd/verkocht worden.

Daartussen heb je nog 2 levels voor onderdelen aan de horlogekast waar bv een bezel weer een lager level heeft dan een draaikroon of glas omdat voor een bezel de kast niet open hoeft. In totaal werken ze met 4 levels dus ook 4 levels van dealers (en hun eigen boutiques). Hun shop in shop boutique in de Bijenkorf is bv weer lagere level dan hun boutique in de PC Hoofdstraat.

Voorbeeld met betrekking tot mezelf, ik heb dit jaar een reserve bezel besteld bij ze maar wilde deze ook echt als reserve nieuw in verpakking bewaren. Aanvankelijk wilden ze natuurlijk dat ik pas ga bestellen zodra de huidige beschadigd is zodat ze hem gelijk voor me kunnen vervangen maar omdat het om een level 2 onderdeel gaat en het horloge er niet voor open hoeft is het gewoon mogelijk om hem los te bestellen bij een level 2 SG dealer zonder gelijk te hoeven laten monteren. Reden voor mij om de bezel al vast nu te bestellen was zodat er niet talloze prijstijgingen overheen zijn gegaan tegen de tijd dat ik hem wel nodig heb. De kans daarop is altijd aanwezig aangezien de bezel een alu insert heeft (die niet los wordt verkocht).

1 like

On topic: ik denk overigens dat het een uitkomst is dat je van heel wat modellen ook de Chinese varianten kunt kopen. Zijn goedkoper in aanschaf en wanneer het gaat om enkele onderdelen die origineel niet meer aan te krijgen zijn, dan is dit toch nog een manier om je horloge te repareren.

Dankjewel André voor deze zeer informatieve post en het kijkje in de keuken.

1 like

Iets soortgelijks vertelde W&V me ook. Onderdelen die 10x over de kop zijn gegaan.

@Horloge24 dank voor deze informatieve bijdrage zeer verhelderend.
Vraagje hoe zit het met bijv. een producent als Sellita, leveren zij wel onderdelen en in hoeverre zijn die uitwisselbaar met ETA werken ?

@Taconew :joy::joy::joy:

1 like

Heb zelf een account bij Selitta en kan daar direct bestellen. Je moet dan wel grotere aantallen bestellen en rekening houden met hogere transport kosten. Had tot 10-2015 ook een account bij de ETA maar zij leveren geen onderdelen meer aan ateliers / merken die geen omplete uurwerken in het verleden gekocht hebben.

Uitwisselen van uurwerk onderdelen tussen Selitta en ETA is deels mogelijk. Kwalitatief is ETA echter net iets beter > tappen van de tandwielen slijten minder snel.

6 likes

Verdorie zeg…

En ik dacht in de toekomst nog eens een carrière Swatch :sunglasses: te maken als horlogemaker.

Maar het ziet er niet rooskleurig uit als het geen ETA of Selita is. Die onderdelen zie ik wel nog te koop staan.

Dus als ik het zeer interessante en goede verhaal van @Horloge24 goed lees moet je eerst voor een godsvermogen gereedschap en machines aankopen om daarna weken duur betaalde cursussen te gaan volgen met als resultaat dat je voor de hoofdprijs onderdelen kan inkopen (soms per 5 stuks) om dan de (beperkte) reparaties tegen de door het merk vastgestelde prijs te mogen uitvoeren met een minimale marge.
Je kan je ook afvragen of de zelfstandige horlogemaker dit zou moeten willen en of het überhaupt wel interessant voor hem is.

5 likes

Het SG atelier in Brussels sucks! Horloge wat ik ingeleverd had ging voor reparatie/service onder garantie daarheen, het was lang weg (bijna een maand) en kwam gerepareerd maar ongeserviced terug en met vieze wijzers en indexen!
Dit zag ik bij het afhalen, dus ik heb het horloge niet uit reparatie geaccepteerd. Het ging weer terug naar Brussel, weer heel lang weg (langer dan een maand), wijzers werden vervangen voor nieuwe - wel hadden ze eerst verkeerde wijzers besteld, zag ik op de reparatiestatus :face_with_raised_eyebrow: dus maar even gemeld want als ze zo kippig zijn zetten ze die er ook nog in - maar de nieuwe waren dus wel schoon. De service heb ik nog vraagteken bij en wacht op antwoord. Als bonus kreeg ik hem deze keer terug met 2 kleine beschadigingen op de kast. Dit heb ik gemeld maar reageren ze niet eens op, heb ik neergelegd bij Zwitserland kijken wat die ermee doen.

Mijn conclusie, van diegene(n) in dat Swatchgroup Atelier die aan mijn horloge hebben gewerkt, is de eerste ronduit een prutser met slechte ogen en de 2e is niet voorzichtig genoeg geweest.

2 likes

Na 3 pogingen tot herstel ( en 7 maanden verder ) heeft de Swatch group mij met het schaam rood op de kaken maar een nieuw horloge gegeven. Het zal vast een incident zijn geweest :joy::thinking:

2 likes

Je kan jezelf ook afvragen of je je horloge wel in handen zou willen geven aan een horlogemaker die niet goed genoeg gekwalificeerd is en over de juiste apparatuur beschikt. Al zegt dat ook nog niet alles want in dat swatchgroup atelier hebben ze alle tools en certificaten maar kunnen ze het evengoed nog verkloten. :joy:

Het gaat dus lonen om tzt een horloge te kopen, in een kluis te leggen een nooit te dragen. Zodra iedereen zijn horloge bij reparateurs heeft gebracht en er niet originele onderdelen zijn gebruikt ivm besparing, is jouw NOS horloge een fortuin waard voor de verzamelaars met geld en specifieke wensen.

Lol! Ze zeiden mij telefonisch toe dat als het niet goed gaat komen met de uitgevoerde werkzaamheden dat ze me dan ook een nieuwe gaan geven!

1 like

Dan heb ik wel nog een waarschuwing, mochten ze een “nieuwe” geven.
Kijk hem ter plekke heel grondig na. :grimacing:

1 like

Hoe komt het dat die minder snel slijten? Ik heb ook weleens ergens gelezen overigens dat andere horloge makers Sellita de voorkeur geven. Maar je zegt ook dat je nog wel bij Sellita kunt bestellen. Wanneer iemand iets heeft wat gerepareerd moet worden en je hebt een onderdeel nodig. Hoeveel stuks moet je dan minimaal bestelen? Aan wat voor bedrag zit je als reparateur dan vast om een onderdeeltje te bestellen?

Mijn horlogemaker heeft zich genoodzaakt gezien om naast zijn werk als horlogemaker een parttime baan als buschauffeur te aanvaarden. Anders was het volgens hem niet te doen. Is er nog een met hart voor horloges die moeite heeft met hoge prijzen voor zijn horlogewerk te vragen.

2 likes