Dit is wel interessant, heb ook het filmpje van @Chillekasper zitten kijken.
Het lijkt alsof ze hier al een stukje verder zijn in het verhaal. De 3rd party leveranciers leveren al volop, en Apple komt voorzichtig terug van hun business model.
Lijkt een voorbode voor wat er met uurwerken gaat gebeuren. Tenminste met alle standaard uurwerken.
Is wel een kort door de bocht opmerking. Heb zelf ook wel soms reparaties terug gestuurd die in mijn ogen onvoldoende uitgevoerd waren.
De centra waar ze de aftersales doen worden teveel op aantallen afgerekend en te weinig op kwaliteit. Er zitten leidinggevende die het totale service gebeuren aansturen zonder emotie voor het vakmanschap en alleen maar op winst cijfers gefixeerd zijn.
Daarom worden er ook alleen maar grotere centra geopend in Europa en kleine worden gesloten. Dit gat begint langzaam opgevuld te raken door de zelfstandige horlogemaker die met liefde zijn vak uitoefent en ook via het directe klanten contact doorvraagt en zo al duidelijker een diagnose kan stellen of weet waar hij / zij de fout moet zoeken.
Bij een service centrum hebben ze een zeer beperkte tijd voor het stellen van een diagnose en het gemakkelijkste is dan snel een full service opgeven, dit omdat ze de diagnose voor 6 tot 10 horloges per uur moeten doen. Uiteindelijk betaald de klant…
Ook zie ik vaker dat er geconstateerd wordt dat de schade door klap of schok ontstaan is, dit is niet altijd zo.
De bovenstaande foto is een mooi voorbeeld, dit is het lager van de as waarop de secondewijzer zit [ AP Royal Oak ]. Heb het horloge ingestuurd gehad naar de service van AP en de klant komt binnen een jaar terug met zijn horloge dat stil stond. Via de glazen bodem heb ik de fout al gevonden en er een foto van gemaakt. De lagersteen van de seconde-as was scheef gaan staan en daardoor blokkeerde het uurwerk.
Retour gestuurd naar het service centrum en ontving binnen een week een prijsopgave met de vermelding dat het horloge een full service nodig had: reden door klap of stoot is het uurwerk geblokkeerd! Kast had draagsporen die hierop zouden wijzen.
Hierop de foto van de scheve lagersteen gestuurd en de lijst van de uitgevoerde vorige reparatie, hierop stond ook netjes vermeld nieuwe secondewijzer. Mijn onderbouwing was dat het horloge niet gevallen of gestoten was [ kast was de vorige keer niet opgemaakt ] maar dat bij het opzetten van de nieuwe secondewijzer de lagersteen niet goed ondersteund is geweest. Een nieuwe secondewijzer gaat meestal iets zwaarder op de as dan een gebruikte en daarom moet het lager goed ondersteund zijn.
Na hiermee hun geconfronteerd te hebben en foto’s overlegd hoe de kast er uitzag bij het 1e keer insturen is het onder coulance / garantie volledig hersteld.
Wil dus met bovenstaande zeggen dat er vaak de gemakkelijke weg genomen wordt en je als horlogemaker van de klant meer informatie moet vragen dan: hij loopt niet meer.
Hardheid en afwerking van hoofdzakelijk de stalen delen
Minimaal voor CHF 100,- en dan komt er nog zo’n CHF 40,- aan transportkosten overheen + in NL de Douane inklaringskosten. Voor een paar onderdelen is er de fourniturenhandel of een welwillende collega.
Wat @Horloge24 zegt zeg… zo kijk ik toch ineens nòg anders tegen de prijzen van een officiële beurt aan, terwijl ik al wat meer info heb dan een gemiddelde drager. Petje af. Zeer informatief, bedankt.
Is er niet echt. Wel is er een Federatie Goud Zilver met een Uurwerkmakers afdeling, zij zijn te klein om een vuist te maken. Er is al wel eens een poging gedaan om dit in Brussel aan te kaarten maar het strand in bureaucratie, mede omdat Zwitserland niet tot de EU behoort en de meeste horlogemakers niet kapitaal krachtig genoeg zijn om dit gevecht aan te gaan.
Misschien krijgen ze gelijk en moeten er onderdelen geleverd worden maar als er dan vanuit een merk gezegd wordt, wij hebben de delen niet op voorraad en dit 3 maand vol houden, dan is de klant niet bereid om langer te wachten en haalt het op om het door te sturen naar het service centrum waar het natuurlijk wel plotseling voorradig is!
Ook zijn de meeste horlogemakers erg op zichzelf [ introvert ] en delen weinig informatie met collega’s. Hierdoor blijft het voor de grote bedrijven vrij gemakkelijk om hun wil op te leggen en door te voeren.
Wow, dat je zo een duidelijke close up foto kan maken van zo een klein onderdeel door de glazen caseback heen, met welk toestel lukt je dat?
Met jouw deskundige kijk/uitleg op dingen kun je ver komen bij het voor elkaar krijgen van service en vooral hele gerichte service.
Ja, ik geef toe dat het wat kort door de bocht klinkt maar dat komt omdat ik een 100% slechte ervaring score heb met wat er uit Atelier Brussel is terug gekomen en de unfinished business (nog) niet door ze wordt opgepakt. Met het management van Eindhoven en Brussel heb ik een paar positieve en 1 negatieve ervaring.
Leica microscoop die tot 35x vergroot. Gebruik de EZ 4 W. Deze heeft een ingebouwde camera. Handig voor het onderbouwen / maken van een prijsopgave maar ook nodig voor het juist afstellen van het echappement of voor werken aan chronografen [ afstelling van de ingrijpings diepte van de vertanding ]
Even heel suf, maar is een platform waar onafhankelijke horlogemakers hun voorraad bijhouden en overtollige voorraad beschikbaar stellen voor anderen niet een idee?
Jij moest kennelijk een keer 5 tandwielen bestellen terwijl je er 1 nodig had, je voert ze in, van de 4 die je over houd zet je er 3 ter beschikking voor anderen. Dan als iemand dat onderdeel zoekt, kan hij bij jou aankloppen en het onderdeel misschien morgen al in huis hebben.
Leuk idee maar niet mogelijk, in het contract dat je MOET afsluiten staat oa een paragraaf met het verbod op doorleveren van onderdelen naar niet gecertificeerde horlogemakers / juweliers. Betekend einde contract met boete. Weet niet in hoeverre ze dit kunnen en willen handhaven.
Maar ik zit ook niet te wachten op reparatiewerk van horlogemakers die niet weten hoe ze bijvoorbeeld de wisselaars van een JLC automaat moeten smeren. Doe je dit fout dan functioneert de automatische opwinding niet goed. Hiervoor is kennis / lees scholing nodig en leveren aan collega’s die niet willen investeren in kennis en juiste gereedschap vind ik dan ook fout.
Er is wel een Horlogeforum waar alleen vakmensen worden toegelaten en hier kan je de vraag naar een bepaald onderdeel neer leggen en hopen dat er iemand is die het wil leveren. Ben hiervan natuurlijk ook lid en vooral voor oudere onderdelen is dit soms ideaal. Plus het is ook prettig om collega’s te kunnen helpen met een reparatie. Echter vragen naar onderdelen waarvoor contracten afgesloten zijn beantwoord ik niet.
Ik waag het er in ieder geval niet op. De investeringen die ik tot nu toe gedaan heb zijn dermate dat ik mijn certificering niet op het spel wil zetten. Los van allerhande juridische ellende.
Ben wel blij met je uiteenzetting. Hoe vaak je niet moet uitleggen/verdedigen hoe het kan dat een kennis van een kennis het voor veel minder doet. Het is een super mooi vak maar zeker geen vetpot.