Wordt dit herkend door (ex) Rolex eigenaren?

Het was bijna middernacht en ik zit gisteren aan m’n vriendin uit te leggen dat de datum van een Rolex supersnel flipt. Aangezien ik hem net een paar weken heb had ik nog niet naar de datumflip gekeken of op gewacht. “Oh laat eens kijken?!” zegt ze…Toen was het 00:00…niks☹ 00:02 niks…“nou, erg indrukwekkend” zegt m’n vriendin met een lach…00:05 en 30 sec flipte de datum…Ik liep al 5:29 sec te balen…Na wat surfen op het web kom ik er achter dat bijna geen enkele Rolex precies om 00:00 flipt😔 zoooooo jammer…is die anticipatie en teleurstelling op de datumflip om precies 00:00 herkenbaar?

2 likes

Bij mij exact 23:56

Mijn Lex heeft geen datum :laughing: Ik heb er dus geen stress over.

Overigens, van mijn horloges springt geen enkele precies om 0:00 over. Volgens mij ook niet iets om je druk over te maken.

Ik heb eens gehoord dat Rolex zelf een marge hanteert van plus/min 2 minuten mbt het verspringen van de datum.

23.59 en 00.02. Vind ik prima, zie het zelden :wink:

Zou toch een kwestie zijn van het juist positioneren van de wijzers ? kennelijk interesseert ze de afwerking niet zo.

1 like

Zijn maar weinig automaten die op exact om 00.00 verspringen. Kan je inderdaad aan (laten) passen door de wijzers bij het verspringen dus op 00:00 te laten zetten.

Overigens schrijf je dat de datum bij een Rolex zo lekker snel flipt? Volgens mij niet sneller of minder snel dan bij andere automaten hoor.

1 like

Er zijn verschillen tussen automatische uurwerken met het verspringen van de datum. Veelal Zwitserse uurwerken verspringen snel (in een keer tussen 23.50 en 00.10 uur) afhankelijk van instelling denk ik. Terwijl er ook uurwerken zijn die verspringen gaandeweg (Seiko voorbeeld waar ik bekend mee ben: datum verspringt niet direct, maar geleidelijk binnen een uurtje tijd).

Ik zou me niet zoveel zorgen maken of het precies 00.00 uur is. Als het maar altijd rond dezelfde tijd is. Mijn ETA 2836-2 uurwerk verspringt iedere avond om 23.52 uur precies.

1 like

Nooit op gevallen, zal er is op letten.

Gewoon de wijzers eens eraf halen en terugplaatsen op exact 12.00

Het mechanisme dat er voor zorgt dat de datum verspringt is veelal voorzien van een veermechanisme.
De horlogemaker draait de wijzer met de kroon naar 00.00uur, zodra de datum verspringt zet hij de uurwijzer er op, ikzelf draai het dan weer 24 uur vooruit om de datum weer te laten verspringen. Op dat moment plaats ik de minutenwijzer.
Maar dat is geen garantie dat de datum dan precies op 00.00uur verspringt. De veerspanning kan door de aandrijving van het uurwerk, net even anders zijn dan wanneer de wijzers met de kroon worden verzet. Vandaar het niet juist om 00.00uur verspringen van de datum. Maar je kunt er wel heel dicht bij komen.

Met vriendelijke groet,
Inca

4 likes

Tis geen quartz horloge…:laughing:
Rolex of andere automaten lopen zelden feilloos op tijd. Vaak een minimale afwijking.
Proces van datum wijziging begint om 20.00u en eindigt om 02.00u…vandaar niet de datum manueel verzetten tussen die periode.
Dus exact 24.00u de wissel…nee hoor. Zou meer toeval zijn.
En leg dat maar eens uit aan je vriendin…dat een quartz horloge van E10 strakker loopt dan je E6k klok :sunglasses:

1 like

Mag ik opmerken dat het juist lopen van de tijd, niets heeft te maken met het verspringen van de datum. Of het uurwerk nu 1 of 10 minuten voorloopt (of achter), de datum verspringt op 00.00uur (afhankelijk van zie boven, mijn stukje).

Het proces van de datum verstellen is uurwerkafhankelijk. Momenteel ligt hier een Certina 25-651, waarvan je de datum kunt snelverstellen van 00.05 naar 23.00 (terugdraaien en weer vooruit).

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Lekker vroeg haha,

Oh nee hoor, dat komt wel goed…

Ik las zelfs plus/min 1 min.

Mijn vorige ETA’s (2428,2836) tussen 22:00 en 02:00, mijn Omega AT 8500 tussen 23:50 en 00:10 …dus ja, ik vind Rolex dan wel “supersnel”.

Nee joh, dat houden we tussen ons…:sunglasses:

1 like

Idd bijna altijd beetje speling v n paar minuten rond 00:00.

Veel horloges beginnen tussen 21:00 en 03:00. Bij veel uurwerkjes zie je dat al ruim voor 00:00 het datumvenster begint te verdraaien naar de volgende dag. Bij Rolex niet.

Dus om middernacht ga jij aan je vriendin opscheppen over je Rolex…? :flushed:

Tsja…:smile::wink:

Ik heb mijn Rolex ook verkocht omdat de datum niet precies om 00:00 uur versprong.
Later eentje zonder datum teruggekocht.

3 likes