In de afgelopen twee jaar dat ik met horloges bezig ben, valt me steeds weer op dat ik probeer te zien wat voor horloges mensen dragen in Enschede en omgeving. Over het algemeen zie ik mijn omgeving erg veel modemerken en vooral de “minder” dure merken. In deze bijna twee jaar ben ik maar een keer iemand anders met een Omega tegengekomen, namelijk een mevrouw van 92 jaar, zij had het horloge op haar trouwdag gekregen. Vorig jaar kwam ik een kennis tegen (70 jaar) die een splinternieuwe Rolex had aangeschaft en deze vol trots aan mij liet zien. Hij wilde niet dat anderen dit te weten zouden komen, want “in Enschede koop je zoiets duurs niet”. En nog maar pas geleden kwam ik in Enschede een jongeman tegen die een prachtige en bijzondere Rolex droeg. Dit waren de enige twee Rolexen die ik in mijn omgeving ben tegengekomen.
Ach een obsessie, mijn vrouw vind van wel, maar in de afgelopen week heb ik alvast voor haar verjaardag op 5 maart een cadeautje bij de juwelier in Enschede t.o. het stadhuis gekocht, driemaal raden wat het is….
Ik kijk eigenlijk altijd wel wat voor horloges mensen dragen, maar 9/10 kan ik er niet achter komen welke het is, of ik zie het niet goed of ik weet er gewoon niet genoeg van helaas.
Absoluut!
Ben een fervent horlogespotter. De truc is wel ervoor te zorgen dat je niet als een rare enge man overkomt. We hebben efteling abo en daar is het ook altijd leuk spotten. Dan loop je in de rij elkaar steeds voorbij.
Ik doe dat niet onbewust, ik doe het bewust. Ik staar dan naar de horloges van andere personen en als die zich ongemakkelijk beginnen te voelen, kijken ze naar mij terug. Dat is het ogenblik dat ik een welgemikte knipoog met het linkeroog terugwerp. Als de blik op oneindigheid richting mij blijft aanhouden, voeg ik er op onwelvoegelijke wijze een kusje met getuite lippen aan toe. En als ze dan nog blijven staren, roep ik keihard: “FLIKKER TOCH OP MET JE HUGO BOSS HORLOGE”.
Ik moet toegeven dat ook ik in publieke locaties altijd alle polsen aan het afspeuren ben, maar eigenlijk zelden iets interessants spot.
Laatst ben ik in Istanbul voor het eerst iemand met een Submariner om de pols tegen het lijf gelopen en had ik in het vliegtuig terug naar huis een midden-twintiger met het uiterlijk van een rapper naast me zitten die een gouden Daytona droeg (ik mag niet te snel conclusies trekken, maar ik heb maar niet gevraagd of 'ie echt was), maar wanneer iemand dan toch een horloge draagt (volgens mij hebben de telefoons het grotendeels gewonnen op gebied van tijdaanduiding), zijn het voornamelijk van die lelijke smartwacht spionage-apparaten of enorme felgekleurde G-Shocks.
Misschien dat ik wat vaker het opera moet bezoeken.
voor mij zijn er maar twee manieren om een saaie vergadering door te komen, kijken wat er op de andere polsen zit en fantaseren wat er gebeurd als er een rat in iemand zijn kraag van zijn overhemd kruipt.
Hoe je het ook bekijkt, dit gaat niet over horloge’s maar over status. Rolex, Panerai, Breitling etc. laten niet altijd zien dat je smaak hebt, maar dat je geld hebt.
De echte rijken dragen 37 mm vintage Titus horloges die ze van hun vader hebben gekregen.
En om op je vraag terug te komen. Ja, ik zie het wel maar let er niet bewust op. 2 weken terug… een chique restaurant in Oisterwijk. Ik had een vraag aan de bedrijfsleider van het restaurant. Deze kwam aan onze tafel, keurig in pak… om zijn pols?
Een Diesel (48mm schat ik) die ook nog 2,5 cm dik was. En om het plaatje af te maken zaten er ook nog 2 schakels te veel op… Wat een kerel. En daar kan ik van genieten. Iemand die blij is met zijn horloge. Wat ik ervan vind is absoluut onbelangrijk.
Dit gaat weer off topic. Sorry
Zelf had ik toen overigens een Tissot PR 516 GL op leer aan.
Ik kijk heel soms wel eens maar ik beweeg me blijkbaar niet in kringen waar mensen horloges van horlogemerken dragen. Het zijn eigenlijk altijd modemerken als Hugo Boss, Esprit, Diesel, Michael Kors. Dus ik doe de moeite niet meer.
Op mijn werk vinden ze me op dat punt toch al niet sporen, want: “heb je nu alweer een ander horloge om? Kost dat horloge meer dan 500 euro? Maar dat is echt niet normaal Chris…”.Het is een eenzame hobby.
Herkenbaar. Zat laatst in overleg met het zoontje van de baas van een van onze klanten.
Blauwe Nautilus moonphase met power reserve. Tsja, moest toch echt ff drie keer kijken want die zie je niet vaak in het wild!
Standaard kijk ik de hele dag naar polsen rondom me,is een gewoonte geworden
Bedenk me ook steeds dat ik eens gelezen heb dat bijna 90 % van Rolex horloges die je ziet om je heen neppers zijn… ongelooflijk eigenlijk…
Iets dergelijks brengt ook altijd een bescheiden glimlach op mijn gezicht. Het helpt me eraan herinneren dat ik deze hobby niet al te serieus moet nemen, me niet moet laten beïnvloeden door het “imago” van een horloge en gewoon moet dragen waar ik mij prettig bij voel.
Zo was ik laatst op bezoek bij iemand die zich had opgedoft door een volledig koperen gigant van zeker 50mm bij 2cm onder zijn nette overhemd te dragen. Prachtig.
Ik kijk alleen naar mooie vrouwen en dan denk ik jammer was ik nog maar 25 jaar.
Ik ben ook een horlogespotter en wat ik hier lees komt in doorsnee overeen met mijn eigen ervaringen. Qua “serieuze” merken kom ik weinig tegen. Een keer een PRC200, drie keer Breitling (2 x nep), 1 x IWC (nep), 1 x Patek Philippe (phony as a 3 dollar bill) en geen Rolexen (Rolices? . Zelfs Seiko en Citizen zie ik weinig.
Inderdaad, it’s lonely at the top
Ik moet hier wel weer de uitzondering op zijn…
En die bevestigen de regel
Nice
Heb jij toevallig een horloge met één wijzer? Want dat zijn mensen die het verschil durven maken. Love it.
Ook dat nog…
Definieer ‘top’ want als dat gaat om het prijskaartje van wat er om je pols zit is het eerder ‘lonely at the bottom’
Ja ik verdien modaal. En mijn vader ook.
Vandaar al die smileys…