Workshop ingekocht - Picture overload!

Tjee wat een berg spullen allemaal zeg, daar kan je wel ff wat tijd mee doden omdat allemaal uit te zoeken.
Jammer dat de junghans chrono zijn kast kwijt is!

Jeeā€¦ wat een berg mooie spullen. ga je het ook allemaal gebruiken?, of wil je eventueel bepaalde zaken nog in de verkoop gooien?..

Ik zal straks even terugkomen op bepaalde tools in het verhaalā€¦ zoals het tappenbankjeā€¦ eerst even de wijzers voor de P1lot One verzendklaar makenā€¦

Een aantal dingen worden verkocht, alles wat klokken, wekker en zakhorloge gerelateerd is gaat er uit. Daarnaast de apparaten (ultrasoon, rotary tumblers, waterdichtheidsmeter en slijpmachine) omdat ik daar simpelweg geen plek voor heb.

Ik heb al het gereedschap en onderdelen die ik wil houden er uitgehaald en ik heb nu een verhuisdoos over (die twee kastjes en heel veel losse horloge spullen), en een losse bureaula vol met horlogegereedschap. Samen een soort starterkitā€¦ :slight_smile:

Stuur me maar even een PB als je ergens interesse in hebt.

Ik heb nu even tijdā€¦ pakketje P1lot One onderdelen is op de postā€¦

dat ā€œslijptoldingā€ daar zit een aan alle kanten verstelbaar klemtechnolgysystemapplicationdevice aanā€¦

't lijkt me iets om stiften/pennen op lengte te makenā€¦zou em in real life moeten zien om daar een zinloos oordeel over te kunnen vellen :slight_smile:

Dat ā€œEWUSā€ tooltje is inderdaad om tappen te polijstenā€¦ de boog haak je in de meest rechtse groef, zodat je em kan draaienā€¦ er zitten metalen pennetjes in, die de draaiing op het asje waarvan de tappen gepolijst moeten worden over te brengenā€¦

als er geen rad op die as zit, dan moet je op dat asje wel een ā€œvisjeā€ zettenā€¦ een verend metalen plaatje met de vorm van ā€¦ inderdaad een visje, in een speciaal plateau kun je zoā€™n visje neerleggenā€¦ en dan neem je er een van de goede maat natuurlijkā€¦ elk visje heeft zijn eigen maatā€¦ die plaatjes zijn ingezaagd, zodat je em op het plateau met een hefboom open kunt buigen, dan het asje erin, en dan laat je de hefboom losā€¦ en klemt het visje het asje vastā€¦ de pennetjes in het polijstbankje, pakken het visje dan bij de ā€œstaartā€ als mee-nemerā€¦ zodat ie draait als je de boog gebruiktā€¦ de rechtse kant heeft inkepingen waar diverse maten asjes in passenā€¦ zodat je daar met een polijstvijltje de tap kunt polijstenā€¦

zit er wel een rad op de asā€¦ dan kun je de metalen meeneempennetjes gewoon tussen de spaken van dat rad stekenā€¦

hier:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Zyb270h3_aE[/video]

zie je hoe dat in zijn werk gaatā€¦ hier is het asje dus geklemd met een visjeā€¦

Hallo,
Hier zijn een paar photos van het gebruik van de eerste werktuigen voor cylinder tampons :
De 2 tampons zijn gebroken.

Met de eerste werktuigen maar ook vooral met de klein bank met gaatjes, de tampon afnemen

Hier met een centje om de groote te zien.

Alles samen : balans, oude en nieuwe tampon.

Nieuwe tampon in plaats zetten met deze werktuig zonder punt.

Alles (bijna) klaar !

Maar nog niet perfekt : de nieuwe tampon ziijn een beetje te breed en moeten een rond op de jacot tool draaien om met een adem blaas te junnen draaien.
En dan als het goed loopt, een keer de twee balans werktuigen gebruiken : een om te kijken of het rond draait, en dan de ā€œpoising toolā€ om zeker te zijn dat de balans perfekt evenwicht is.
Sorry voor mijn slechte nederlands, ik ben franstalig. :wink:
Brunod

Wow, wƔt een roadtrip! Gaaf spul man!

Dank je!

Ik heb vandaag de laatste dingen verwerkt, alles heeft nu in een plekje gekregen. Ik heb nog een verhuisdoos vol met horloge onderdelen over voor iemand die ook wil starten met uurwerkjes servicen (zie verkoopgedeelte).

Vandaag heb ik rustig alle horloges even langsgelopen, en heb ik voor het eerst zelf glas in horloges geperst, dat hoef ik nu niet meer te laten doen. Ik heb momenteel echt ontzettend veel projecthorloges dus de komende tijd ga ik rustig wat klokjes onder handen nemen.