Ik heb precies een week geleden in de buurt van Flensburg in het uiterste noorden van Duitsland op de grens met Denemarken een nagenoeg complete workshop van een uurwerkmaker ingekocht. De man die het verkocht deed dat namens zijn tante, de spullen waren van haar man, met de belofte dat ik alles kwam ophalen kon ik voor 500 euro eigenaar worden. Voor mij was het in totaal ruim duizend kilometer rijden maar voor dat geld moet je niet zeuren maar gewoon gaan.
Ik ben een week bezig geweest om alle spullen te sorteren in klokken/wekkers, zakhorloges, polshorloges, gereedschap, apparaten en onderdelen. Het meeste is voor handel aangezien ik er anders toch niets mee doe.
Een paar klokken in een koffer
Een tafelklok
Klokkenparts
Meer klokkenmeuk
Nog meer klokkenmeuk
Houdt het dan nooit op?
Nee, dus
Iemand interesse?
Nog meerā¦
Verdammt nochmal, er staat nog een doos onder
So much for the klokkenmeuk!
Ik heb laatst een paar horloges weggebracht om te worden voorzien van nieuwe glaasjes, nu heb ik zelf glazen voor zak en polshorloges (ik heb er nu een paar honderd stuks in alle maten en vormen in plexi en mineraal)
Elma Leak Controller
Redelijk straightforward systeem, je legt het horlog met het glas omhoog op het plaatje die metalen pen ligt er op, als je het apparaat aanzet trekt hij de kap vacuum en aan de meter kun je aflezen of deze waterdicht is (als de meter niet beweegt dan is het horloge niet waterdicht).
Met de exhaust knop kun je het vacuum weer opheffen, anders krijg je de kap er dus niet afā¦
Een analoge weegschaal met bijpassende gewichtjes
Gevonden tussen alle papieren de technical manual van het Zenith 3019 PHC uurwerk, beter bekend als de āEl Primeroā, neem even contact op als je zoān horloge/uurwerk hebt
Greiner kastsluiter en glazenpers in ƩƩn, compatible met Bergeon opzetstukken, hier ben ik echt zo blij mee.
De Greiner Timoknack, de oplossing voor pop-off casebacks die je met geen mogelijkheid los krijgt. Je legt het horloge in de uitsparing.
Met de poten druk je de lugs gelijkmatig omlaag
Het mes staat op een rail die je vastzet als hij al in de rand staat
Dan druk je het hefboompje omlaag en daar gaat ie, ideaal!
En met dat andere ding drukken we de caseback er weer gelijkmatig op
Longines caseopener key
Handboortjes/pinvises inclusief boortjes
Vintage schroevendraaiers met extra blades
Wijzerafnemers
Pincetten, ƩƩntje van Dumont
Speciale poetsdoeken
Een doos vol fixoflex banden en stukjes band
Assortiment mainspring veren
Verdammt nochmal, nog meer klokkenspullen
Glazenpers
Trouwringen pasvorm tester (meet omtrek)
Ken je van die sceneās in historische films waarin brieven met een persoonlijk stempel worden verzegeld? Zijn jouw initialen PG of GP? Neem even contact met me op.
Bescheiden bergje quartz uurwerkjes
Glazen containers/reinigingsbakjes
Weer wat klokken glazen en veren
ArieKabaalstra zal wel weten hoen je zoān ding noemt, ik noem het slijptol ding
Acht jaar ouder dan ik maar hij doet het nog wel
Er zitten ook polijstborstels bij maar ik weet niet hoe je ze erop krijgtā¦
Demagnetiseer apparaat, volgens mij een stuk krachtiger als mijn Chinese ding van eBay. Als het lampje begint te branden dan is hij er klaar voor, druk op de knop en je pincet springt op.
Batterij tester
Circa vijftig hele oude maar NOS wijzerplaten voor zak- en polshorloges, bijna allemaal zonder merk ideaal als je zelf namaak vintage horloges wilt maken⦠wordt niet verkocht aan kopers in het Oostblok, Argentinië of India.
Twee kastjes
Opwindstiften, stenen
Kronen, wijzers, schroefjes, minuutpijpfolie, parts
Twee crystallift klauwen voor het verwijderen en plaatsen van plexiglas, de linker is een Vigor, zij hadden het patent die Bergeon in licentie heeft genomen, de lilliput aaan de rechterkant heet dus ook Bergeon/Vigor. Tegenwoordig heten ze gewoon Bergeon.
Random horlogerommel
Milling tool voor het fabriceren van de ringen aan zakhorloges
Dit is wel iets bijzonders, een Junghans Torpedo Timer 29A, helaas alleen het uurwerk met wijzerplaat. Deze stopwatches werden gebruikt bij de Kriegsmarine voor het timen van dingen, hoe dat werkt met een torpedo weet ik ook niet.
Toen ik dit blikje zag tijdens het inpakken begon ik even te zweten, maar helaas er zat niks inā¦
Wat Orient spullen
Anker- en rollerstenen
Goud test steen, helaas zonder de testvloeistof
Vet en olie 8212, 8213, 9010 en 9415
Helaas vergeten om de foto van het hoofdapparaat te maken een Bandelin Tickoprint Compact timingmachine voor mechanische en quartz uurwerken
Er rollen dus echt bonnetjes uit met hoe goed je horloge loopt, echt super lollig!
Ik weet niet hoe het werkt maar je schijnt hiermee tapjes te kunnen polijsten
Nog wat horlogerommel
Er zat een forse hoeveelheid onderdelen in de deal, heel veel Duits (PUW, Durowe, Bifora, Junghans etc.) maar ook Zenith, Tissot, Certina, Eterna, Venus, Landeron en nog best veel Omega. Kleine highlight, originele Constellation dubbele functie kroon.
Ik heb alle sloopuurwerken bekeken en alleen de leuke en bijna complete uurwerkjes heb ik overgehouden. Wat ETA, drie Tissotās, een oude Cyma en een Junghans Olympic (Junghans was official timekeeper van de rampzalig verlopen Olympische Spelen van 1972) met een Valjoux 7734.
Lichtgevende pasta voor het restaureren van wijzers
Corborundum, beter bekend als siliciumcarbide is een slijpmateriaal wat gebruikt kan worden om glas te polijsten. Dat ga ik volgende week eens uitproberen.
Jaxa-tang
Bitjes assortiment (ruimers)
Complete punch set van Boley
Assortiment zakhorloge veren
Zakhorlogeuurwerken
Eterna chronometer uurwerk met wijzerplaat
Longines zakhorloge uurwerk uit 1912
Gesorteerde gespen
Bracelet stiften
Orient case opener
Bergeon Pusher tang
Een complete set Lortone Rotary Tumblerās om klok onderdelen te polijsten
Een hele oude maar werkende ultrasoon set
Wat er aan gereedschap is overgebleven (niet al te spannend) vult een lade
Uiteraard zater er ook de nodige horloges in de voorraad, heel veel nog met het verkooplabel:
Berg Parat, mist wijzers
Technos
Jagu automaat
DeLuxe waarbij om onduidelijke reden de wijzers los liggen
Uroga in 14k gouden kast
Osco Parat
Kienzle
Felea
Ongemerkt dames horloge met zakhorloge uurwerk, kast mogelijk goud
Bifora Top
Kienzle Life
Zentra 2000
Saxones dames met ETA automaat
Invalide Certina quartz
Bifora
Zentra Manta dames automaat
Bifora Top
Dugena Festa (doorleefde kast)
Certina DS 288 automaat, glas was helemaal kapot, ik was deze week bij Jan Ubels die voor mij glas op maat heeft geslepen
Ik weet niet waarom maar iedereen die dit horloge ziet is er meteen helemaal weg van, Berg Aquarex met de sterrenbeelden als indices
In een doosje gelabeld āAlter kramā Duits voor oude troep vond ik dit horloge. Een Omega dameshorloge in 14k goud uit 1935, dus oud ja, troep nee.
(Het glas is nogal gekrast waardoor Omega er op de foto wat fuzzy uitziet)
En dan mijn persoonlijke highlight en het einde van deze fotoset. Onderin een bakje met gereedschap zag ik een rechthoek stuk liggen, ik draaide het om en zag een prachtige guilloche wijzerplaat (moeilijk te zien op de foto) in art deco styling, een piepkleine A in een driehoek. Alpina. Het uurwerk zou volgens Ranfft uit 1920 moeten komen, dit maakt het een extreem vroeg heren polshorloge en ook verbazend groot met 26mm (2mm groter dan de originele Reverso). Dit alles in een volledig zilveren kast.
Het heeft me een week gekost om alles te sorteren en in beeld te brengen en dan heb ik nog een groot deel niet eens laten zien. Mijn vrouw vond het een leuk uitstapje en vroeg al wanneer we dit nog een keer gaan doen maar het is wel enorm veel werk. En of het iets oplevert is altijd even afwachten maar in dit geval lijkt me dat niet zoān probleem (ik heb zowiezo 12 gram 14k goud in oorbellen en manchetknopen, en nog een veelvoud dat mogelijk goud is maar zonder stempels). Ik start nog even een apart topic omdat ik wat gereedschap heb dat ik niet kan plaatsen.