Workshop ingekocht - Picture overload!

Ik heb precies een week geleden in de buurt van Flensburg in het uiterste noorden van Duitsland op de grens met Denemarken een nagenoeg complete workshop van een uurwerkmaker ingekocht. De man die het verkocht deed dat namens zijn tante, de spullen waren van haar man, met de belofte dat ik alles kwam ophalen kon ik voor 500 euro eigenaar worden. Voor mij was het in totaal ruim duizend kilometer rijden maar voor dat geld moet je niet zeuren maar gewoon gaan.

Ik ben een week bezig geweest om alle spullen te sorteren in klokken/wekkers, zakhorloges, polshorloges, gereedschap, apparaten en onderdelen. Het meeste is voor handel aangezien ik er anders toch niets mee doe.

Een paar klokken in een koffer


Een tafelklok

Klokkenparts

Meer klokkenmeuk

Nog meer klokkenmeuk

Houdt het dan nooit op?

Nee, dus

Iemand interesse?

Nog meerā€¦

Verdammt nochmal, er staat nog een doos onder

So much for the klokkenmeuk!

Ik heb laatst een paar horloges weggebracht om te worden voorzien van nieuwe glaasjes, nu heb ik zelf glazen voor zak en polshorloges (ik heb er nu een paar honderd stuks in alle maten en vormen in plexi en mineraal)

Elma Leak Controller

Redelijk straightforward systeem, je legt het horlog met het glas omhoog op het plaatje die metalen pen ligt er op, als je het apparaat aanzet trekt hij de kap vacuum en aan de meter kun je aflezen of deze waterdicht is (als de meter niet beweegt dan is het horloge niet waterdicht).

Met de exhaust knop kun je het vacuum weer opheffen, anders krijg je de kap er dus niet afā€¦ :slight_smile:

Een analoge weegschaal met bijpassende gewichtjes



Gevonden tussen alle papieren de technical manual van het Zenith 3019 PHC uurwerk, beter bekend als de ā€œEl Primeroā€, neem even contact op als je zoā€™n horloge/uurwerk hebt


Greiner kastsluiter en glazenpers in Ć©Ć©n, compatible met Bergeon opzetstukken, hier ben ik echt zo blij mee.

De Greiner Timoknack, de oplossing voor pop-off casebacks die je met geen mogelijkheid los krijgt. Je legt het horloge in de uitsparing.

Met de poten druk je de lugs gelijkmatig omlaag

Het mes staat op een rail die je vastzet als hij al in de rand staat

Dan druk je het hefboompje omlaag en daar gaat ie, ideaal!

En met dat andere ding drukken we de caseback er weer gelijkmatig op

:slight_smile:

Longines caseopener key


Handboortjes/pinvises inclusief boortjes

Vintage schroevendraaiers met extra blades

Wijzerafnemers

Pincetten, Ć©Ć©ntje van Dumont

Speciale poetsdoeken

Een doos vol fixoflex banden en stukjes band

Assortiment mainspring veren

Verdammt nochmal, nog meer klokkenspullen

Glazenpers

Trouwringen pasvorm tester (meet omtrek)

Ken je van die sceneā€™s in historische films waarin brieven met een persoonlijk stempel worden verzegeld? Zijn jouw initialen PG of GP? Neem even contact met me op.


Bescheiden bergje quartz uurwerkjes

Glazen containers/reinigingsbakjes

Weer wat klokken glazen en veren

ArieKabaalstra zal wel weten hoen je zoā€™n ding noemt, ik noem het slijptol ding


Acht jaar ouder dan ik maar hij doet het nog wel

Er zitten ook polijstborstels bij maar ik weet niet hoe je ze erop krijgtā€¦

Demagnetiseer apparaat, volgens mij een stuk krachtiger als mijn Chinese ding van eBay. Als het lampje begint te branden dan is hij er klaar voor, druk op de knop en je pincet springt op.

Batterij tester

Circa vijftig hele oude maar NOS wijzerplaten voor zak- en polshorloges, bijna allemaal zonder merk ideaal als je zelf namaak vintage horloges wilt makenā€¦ wordt niet verkocht aan kopers in het Oostblok, ArgentiniĆ« of India.

Twee kastjes

Opwindstiften, stenen

Kronen, wijzers, schroefjes, minuutpijpfolie, parts






Twee crystallift klauwen voor het verwijderen en plaatsen van plexiglas, de linker is een Vigor, zij hadden het patent die Bergeon in licentie heeft genomen, de lilliput aaan de rechterkant heet dus ook Bergeon/Vigor. Tegenwoordig heten ze gewoon Bergeon.

Random horlogerommel

Milling tool voor het fabriceren van de ringen aan zakhorloges

Dit is wel iets bijzonders, een Junghans Torpedo Timer 29A, helaas alleen het uurwerk met wijzerplaat. Deze stopwatches werden gebruikt bij de Kriegsmarine voor het timen van dingen, hoe dat werkt met een torpedo weet ik ook niet.

Toen ik dit blikje zag tijdens het inpakken begon ik even te zweten, maar helaas er zat niks inā€¦

Wat Orient spullen

Anker- en rollerstenen


Goud test steen, helaas zonder de testvloeistof

Vet en olie 8212, 8213, 9010 en 9415

Helaas vergeten om de foto van het hoofdapparaat te maken een Bandelin Tickoprint Compact timingmachine voor mechanische en quartz uurwerken



Er rollen dus echt bonnetjes uit met hoe goed je horloge loopt, echt super lollig!

Ik weet niet hoe het werkt maar je schijnt hiermee tapjes te kunnen polijsten

Nog wat horlogerommel

Er zat een forse hoeveelheid onderdelen in de deal, heel veel Duits (PUW, Durowe, Bifora, Junghans etc.) maar ook Zenith, Tissot, Certina, Eterna, Venus, Landeron en nog best veel Omega. Kleine highlight, originele Constellation dubbele functie kroon.

Ik heb alle sloopuurwerken bekeken en alleen de leuke en bijna complete uurwerkjes heb ik overgehouden. Wat ETA, drie Tissotā€™s, een oude Cyma en een Junghans Olympic (Junghans was official timekeeper van de rampzalig verlopen Olympische Spelen van 1972) met een Valjoux 7734.

Lichtgevende pasta voor het restaureren van wijzers

Corborundum, beter bekend als siliciumcarbide is een slijpmateriaal wat gebruikt kan worden om glas te polijsten. Dat ga ik volgende week eens uitproberen.

Jaxa-tang

Bitjes assortiment (ruimers)

Complete punch set van Boley


Assortiment zakhorloge veren

Zakhorlogeuurwerken


Eterna chronometer uurwerk met wijzerplaat

Longines zakhorloge uurwerk uit 1912

Gesorteerde gespen

Bracelet stiften

Orient case opener

Bergeon Pusher tang

Een complete set Lortone Rotary Tumblerā€™s om klok onderdelen te polijsten

Een hele oude maar werkende ultrasoon set

Wat er aan gereedschap is overgebleven (niet al te spannend) vult een lade

Uiteraard zater er ook de nodige horloges in de voorraad, heel veel nog met het verkooplabel:
Berg Parat, mist wijzers

Technos

Jagu automaat

DeLuxe waarbij om onduidelijke reden de wijzers los liggen

Uroga in 14k gouden kast

Osco Parat

Kienzle

Felea

Ongemerkt dames horloge met zakhorloge uurwerk, kast mogelijk goud

Bifora Top

Kienzle Life

Zentra 2000

Saxones dames met ETA automaat

Invalide Certina quartz

Bifora

Zentra Manta dames automaat

Bifora Top

Dugena Festa (doorleefde kast)

Certina DS 288 automaat, glas was helemaal kapot, ik was deze week bij Jan Ubels die voor mij glas op maat heeft geslepen


Ik weet niet waarom maar iedereen die dit horloge ziet is er meteen helemaal weg van, Berg Aquarex met de sterrenbeelden als indices

In een doosje gelabeld ā€œAlter kramā€ Duits voor oude troep vond ik dit horloge. Een Omega dameshorloge in 14k goud uit 1935, dus oud ja, troep nee.


(Het glas is nogal gekrast waardoor Omega er op de foto wat fuzzy uitziet)

En dan mijn persoonlijke highlight en het einde van deze fotoset. Onderin een bakje met gereedschap zag ik een rechthoek stuk liggen, ik draaide het om en zag een prachtige guilloche wijzerplaat (moeilijk te zien op de foto) in art deco styling, een piepkleine A in een driehoek. Alpina. Het uurwerk zou volgens Ranfft uit 1920 moeten komen, dit maakt het een extreem vroeg heren polshorloge en ook verbazend groot met 26mm (2mm groter dan de originele Reverso). Dit alles in een volledig zilveren kast.

Het heeft me een week gekost om alles te sorteren en in beeld te brengen en dan heb ik nog een groot deel niet eens laten zien. Mijn vrouw vond het een leuk uitstapje en vroeg al wanneer we dit nog een keer gaan doen maar het is wel enorm veel werk. En of het iets oplevert is altijd even afwachten maar in dit geval lijkt me dat niet zoā€™n probleem (ik heb zowiezo 12 gram 14k goud in oorbellen en manchetknopen, en nog een veelvoud dat mogelijk goud is maar zonder stempels). Ik start nog even een apart topic omdat ik wat gereedschap heb dat ik niet kan plaatsen.

1 like

Echt geweldig. Vooral de schroefjes, glazen, opwindveren, wijzers en dergelijke zijn onschatbaar. Wijzers zijn echt een pain in the ass om die nog te vinden als ze ontbreken of beschadigd zijn. Hele leuke buit.

Je kunt nu in je eentje een halve zaal vullen op de eerstvolgende Rikketik :smiley:
Horloge en klokken fourniturenhandel Schoots :wink:
Zonder gekheid, mooie score hoor (tu)

Watertanden: wat een geweldige schat!! erg veel plezier ermee gewenst!
PB gestuurd:)

Op weg naar huis heb ik dat inderdaad overwogenā€¦ :slight_smile:

Geweldig Geweldig.

Mijn vrouw staat te watertanden bij het zien van de mooie kastjes.
Geert heeeeeeeelveeeeeeeeeeeeel plezier ermee.
Groetjes en mail me nog een keer Omegas.

Bedankt voor het plaatsen.
Mooi man:)

Hendrik

Geweldige aankoop jij komt pas na 2020 weer buiten geniet ervan.

Ik werd vanochtend door Koen geattendeerd op een snekkegang uurwerk die ik tussen de klokkenspullen had liggen. Ik had hem daar ingelegd omdat ik dacht dat het een wekker uurwerk was. Ik heb hem er net even uitgehaald en het zou daadwerkelijk een zakhorloge uurwerk kunnen zijn, maar dan wel een hele zware.

Moeilijk te zien op de foto maar hij heeft een hamertje die tegen de buitenste ring aanslaat. Dit zou dus zomaar een repeater kunnen zijn.

Als Koen terug is in Nederland maar weer eens een afspraak makenā€¦ :slight_smile:

Koopje van de eeuw zou ik zeggen! Veel mooie spullen tussen. En inderdaad die laatste zou weleens een slaguurwerk kunnen zijn.

Ongelooflijk mooie superdeal :slight_smile: Mazzelaar :slight_smile:

Prachtig. Voor een horloge hobbyist is dit de ontdekking van de eeuw.

Wilde de verrassing van de repeater nog even bewaren, had ik direct gezien. Een van de twee gongen ontbreekt, deze ligt namelijk vlakbij het uurwerk :wink: het rond cirkeltje wat op de foto zichtbaar is wat mij voor een giveaway. Layout van het uurwerk is typisch voor een frans uurwerk met kwartierrepetitie, rond 1800. Het uurwerk werd door een het indrukken van de pendant geactiveerd en sloeg dan de uren en kwartieren. Het ronde messingkleurige deksel wat er op de foto vlakbij ligt hoort erbij, het is een duidelijk gevalletje goudsloop. deze uurwerken en binnendeksels zitten meestal in een gouden kast.
prijs jezelf overigens niet te rijk, het is een restauratieobject en zonder kast is de waarde beduidend lager. Het is echter wel een leuke stukje techniek.

Het is ook wel hard werken om zoā€™n deal te vindenā€¦ ik heb er zes weken over gedaan om hem ook daadwerkelijk te sluiten.

Ik prijs mezelf niet zo snel rijk Koen, zonder kast is de waarde zowiezo niet zo groot. Toch vind ik het wel iets magisch om zulke oude techniek te zien. Het beeld van een uurwerkmaker die met beperkte middelen (geen electriciteit/kunstlicht) zoā€™n kunstwerkje in elkaar zet is toch gewoon magisch? Als je weer terug bent moeten we maar weer eens afspreken.

Die snek spiegeling zakhorloges blijven prachtige stukjes techniek. De geschiednis van deze deze meesterwerkjes is erg interessant. Gebeurde in de zgn ā€˜cottageā€™ industrie. Ieder onderdeel werd door een ander gemaakt. De balanskloof kostte meestal tenminste 10-20 uur op te maken, een snek ketting kon ook 10 uur werk kosten. In een enkel uurwerk kon dus zomaar honderd(en) uren werk zitten. Deze werden vervolgens door een meester horlogemaker in elkaar gezet en alles werd aangepast en werkend gemaakt. Vergeet niet, dat gebeurde allemaal bij kaarslicht zonder al te veel bijzondere gereedschappen.

Die afspraak kom er hoor haha, maak je geen zorgen :wink:

Er zijn nog steeds ā€˜bedrijvenā€™ die gouden kasten maken, maar dat is natuurlijk ook niet goedkoop. Maar misschien wel leuk om er echt iets bijzonders voor jezelf van te laten maken.

Zakhorloges is toch niet echt mijn domein, misschien dat Koen er een werkend geheel van kan maken en wellicht heeft hij ook nog een kast die er omheen past. Ik heb zelf niets aan zakhorloges omdat ik ze niet draag.

Mooie spulletjes!! Veel plezier ervan

In het Duits heet dit een ā€œFundgrubeā€!!