Al een poosje zou ik graag een worldtimer toevoegen aan mijn collectie. Na veel lezen en onderzoeken is mijn keuze inmiddels beperkt tot onderstaande modellen: Frederique Constant Worldtimer met een FC-718 manufactuur of een Nomos Zürich Weltzeit, ook met een eigen manufactuur. Ik vind voor beiden uiteraard wat te zeggen, maar ik koop er uiteindelijk maar één. Ik weet dat er verschil in functionaliteit zit.
Mijn vraag aan jullie is om even mee te denken waarom de één wel en de andere niet. Uiteindelijk moet ik zelf de keus maken, maar misschien krijg ik wel nieuwe inzichten. Alvast bedankt.
De Nomos heeft geen datumschijf. Het is de ‘thuis’ tijd. Die verandert niet als je naar een andere tijdzone gaat. De stedenring (en normale tijd) kun je verzetten met de pusher op 2 uur.
Het zijn beiden mooie horloges.
Wat voor mij doorslaggevend zou zijn is de afleesbaarheid. De FC vind ik moeilijker af te lezen dan de Nomos. Daarnaast is de wijzerplaat van de FC voor mij te druk. Maar zoals gezegd dat zijn mijn criteria.
Als je een meer gefundeerd oordeel wil, dan probeer ik ze graag voor je uit…
Lijkt wel wat moeilijker af te lezen, maar hangt erg af van de lichtval. Op YouTube zijn diverse voorbeelden van de donkere wijzerplaat te vinden die toch goed af te lezen zijn.