Ik heb ook voor de citizen gekozen. Met name omdat dat een van de weinige hele mooie horloges uit Azië is, die niet saai is.
Maar dat begrijp ik volkomen. Al onze vrouwen zijn blij als het hebbedingetje eindelijk binnen is. Dan is er weer even rust ik de tent en meer tijd voor haar.
Tja. Als je mijn vrouw en beetje nietszeggend wilt maken, met narcistische trekjes… De waarheid is dat ze haar eigen visie op horloge ontwerp heeft, met een kleine eigen verzameling, en net als ik een milde fetisj voor de Japanse cultuur.
Bovendien is ze op haar privacy gesteld. Hoe meer ik met horloges bezig ben, hoe meer zij ongestoord haar goddelijke gang kan gaan.
Geen plannen om wat te kopen, dus gewoon een paar uit de eigen collectie. 3x Tissot vintage quartz op de originele stalen bracelet; welke is het meest geslaagd?
Als dat een criterium is dan wordt dit een heel stil topic denk ik - nee dat niet maar ik heb een uitgesproken smaak met datum-vensters. Of mooi weggewerkt en zonder dat het uit de toon valt met de rest van de plaat, or geen datum.
Hier wat voorbeelden waar het in mijn ogen niet goed is gedaan:
Op de 42mm versie van de 65 is het veel beter gelukt (als is die in zijn geheel weer te groot):
Mooi kadertje eromheen wat ook nog eens de vorm van de plaat volgt.
Enige verbeterpunt is nog de kleur van het datumwiel wat eigenlijk dezelfde kleur als de plaat zou moeten hebben. Zoals bij deze omega bijvoorbeeld:
Ik ben eigenlijk helemaal afgestapt van datumvesters.
Elke keer als ik er -toch- eentje met datum heb zit ik me weer te ergeren na een paar dagen. Is het niet het feit dat ie die wijzerplaat verknalt, dan wel dat ie verkeerd staat. Wat een ondingen!
Zo zie je maar: bij mij is het omgekeerd. Eens er een kadertje (geprint of zo’n metalen lijst als bij seiko) om staat, knap ik er op af. Datum op half vijf, zelfde probleem. De Planet Ocean in jouw lijst vind ik dan het beste uitgevoerd. Heb je (in gebruik) het minste last van, omdat het recht op recht niet zo opvalt (op de mijne).
Ik merk wel op dat ik er meer zonder datum heb dan met, wat allicht toch ook een beetje mijn voorkeur is.