Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 2)

Of is dat dan juist zijn smaak en past de nieuwe veel beter :upside_down_face:

Pareltje die reverso! Ik vind de reverso classic met gouden kast ook zo fraai!

4 likes

Even misbruik maken van dit mooie topic.
Ik heb vandaag de ACE-NOMOS overgenomen van @anon53002072EV. Het horloge is jullie vast bekend, maar toch maar even een mooi plaatje gejat van het web. Alle credits naar Fratellowatches.com:

De bijgeleverde shell cordovan is te groot en niet helemaal mijn smaak. De nato’s hebben vrolijke kleuren, maar ik heb nooit de klik gehad met nato’s. Dus die blijven mooi in het doosje.

Ik zou graag een originele NOMOS textile strap aanschaffen. Eerder al eens gepast en die zitten heerlijk. https://nomos-glashuette.com/en/store/straps?o=9&f=56

Welke kleur zullen we eens doen?

1. Zwart/blauw
    1. Licht grijs
    1. Donker grijs

0 stemmers

3 likes

Prachtige aanwinst! Zonder twijfel de zwart/blauwe.

2 likes

Was ook mijn voorkeur. Blijkt alleen een levertijd van 6 maanden te hebben :face_with_raised_eyebrow:. Ik twijfel nog of de donker grijze ook kan, maar is niet donker genoeg denk ik.

1 like

Hier ben je me even kwijt. De Tank is dan al 80-100 jaar een hype, evenzo de Reverso.
De enige reden dat ik de Reverso blijf verkiezen is omdat ie eleganter is omwille van de rupsbanden aan de Tank. Dat ding ziet er letterlijk uit als een tank en dat heb ik nog nooit elegant gevonden. Zet je een Cartier Drive of Cartier Santos tegenover de Reverso, dan wordt het moeilijker. Ik denk dat ik de Santos op staal zou kiezen, want 100m WR.

Tot slot kies ik altijd voor iets met een kleine of een centrale seconde. Dress-watch definities be damned, ik wil iets rond zien gaan op een horloge, en daarmee bedoel ik per seconde goed waarneembare beweging. :slight_smile:

Dus: Cartier vs JLC? Is geen uitgemaakte zaak. Maar om Cartier een hype te noemen, daar draaien ze al iets te lang voor mee, met al sinds jaar en dag avant-gardistische ontwerpen.

De zwart-blauwe. Die is zo onder de radar, en past goed bij de plaat. Dan krijg je niks wat afleidt van het kleurenspel van het horloge zelf.

Say what now?

Ik had hem al besteld, maar zag in het binnengekomen mailtje dat de levertijd zo idioot was. Had ik niet echt rekening mee gehouden bij een strap.

:point_down:t2:

Nee, die doet gewoon wat hij al járen doet

En recent een van de meest inflatoire modellen op de markt

Ze draaien al jaren mee maar zijn de laatste tijd iets harder aan het draaien dan de wereld.

2 likes

En een tropic strap, misschien ook een optie?

Betaalbaar en comfortabel.

Draag ik ook op de JLC Deep Sea, bevalt goed.

2 likes

Of ik het daarmee een hype wil noemen… Het zijn geen Tiffany-taferelen. :slight_smile: En je hoeft ze ook niet voor 5000 boven list te scoren. Sterker nog, de bare-bones standaard Reverso met mechanisch uurwerkje en kleine seconde, non-hacking, niet waterdicht, gaat nu ook voor 7000 ballen over de toonbank.

Dat de markt aan inflatie onderhevig is, check. Maar het is geen gekkigheid a la rolex, patek of APRO.

1 like

240

324

330

Ik dacht, een uurwerk is ook onderdeel van de wrist watch, wat is dan de mooiste (voor zover het van deze skeere afbeeldingen te zien is :joy:

Wat is het mooiste uurwerk
  • 240
  • 324
  • 330

0 stemmers

1 like

Micro-rotor :heart_eyes:

3 likes

Die onderste twee zien er op één schroefje na hetzelfde uit?

Dat is wel behoorlijk over mijn grens van interesse om een keuze van af te laten hangen. Microrotor is wel geinig als je beter zicht wil op het uurwerk maar ook daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen.

1 like

Micro-rotor wat mij betreft de mooiste, maar over het algemeen minder efficiënt dan een grote rotor, dus of het ook de beste keuze is? :thinking:

Ik mis een paar opties. Maar micro rotor is altijd beter.

Eerlijk gezegd vind ik op dit moment de Parmigiani Fleurier PF703 één van de mooiste micro-rotor uurwerken:

En als ik dan toch een automaat met grote rotor moest kiezen zou het op dit moment deze worden:

Want anglage, een brugvorm die tegelijkertijd de berg Iwate laat zien als ook de rivier die er heen loopt, de in hoogte verstelbare en volledige balansbrug, de symmetrie van de geblauwde schroeven die uitwaaieren, een beat rate van 36.000 bph, met hacking en instant datumwissel… en een fatsoenlijke gangreserve van 80 uur.

Maar dan ook nog met een nagelnieuw soort echappement. Dual impulse escapement met een ja-knikkertje wat heen en weer waggelt en een eerste tandwiel met 8 tanden wat geskeletteerd is:

En dan ook nog uitgerust met de GS versie van een free sprung balance met Breguet overcoil. Evengoed heeft GS hier regulering-mogelijkheden aangebracht, wat best zeldzaam is, naar verluid. Bovendien is deze balansveer van metaal, niet van silicium, maar heeft toch een 10.000 A/m weerstand tegen magnetisme.

Want ja, die Patek uurwerkjes zijn allemaal 21.600 tot 28.800 bph met een magere 35-45 uur gangreserve, standaard eenzijdig balansbrugje, ook al is de afwerking super cool. Het zou ze niet misstaan als ze eens een technische update zouden doen van die calibers.

7 likes

Is dit ook een battle? Want dan mis ik de poll :grin:

Cartier is op dit moment wel degelijk een hype.

Ze komen en ze gaan. De avantgardistische ontwerpen. En nu is het de tijd van komen. Nog geen 2 jaar geleden wilde niemand een cartier. Soit. Een enkeling.

Nu zijn ze volop in het nieuws. :sunglasses:

2 likes

Er lopen er hier genoeg rond die er toen wel één wilden, maar Cartier is al sinds 1904 een mainstay in de polshorloges. Dat ze nu een beetje bubbly zijn… Tja. Ik zie er nog geen hype in, omdat ze gewoon te koop zijn, niet boven list gaan en er verder geen rare fratsen aan de hand zijn rond het merk, behalve een wat hogere populariteit.

Misschien hebben we een andere definitie van hype.

Don’t believe the hype, Cartier is a hype.

1 like

Ah. Nooit geweten dat hier een weergave is van de realiteit….

Daar is je antwoord. Overigens wordt voor vintage cartier inmiddels gekke bedragen betaald.
Dat komt door een hype. Niet omdat iedereen 2 jaar geleden de schoonheid zag. :wink:

1 like