Die verzinnen de marketeers van Rolex en de fans zelf al jaren, dus wat let ze om met één of ander lulverhaal over een piloot aan te komen? Mr Biggles defeats the Nazi’s of zo, en dan met een Airking om de pols.
Maar goed, hij is inderdaad totaal onsamenhangend, daar zijn we het over eens. Voor mij was uit dat lijstje de Polar het mooiste horloge. Dat vind ik al geruime tijd. Kon hem eerst niet uitstaan, maar ik ben 'm over tijd gaan waarderen.
Benieuwd naar de mening van HF, en hoe beter dan in een poll:
De SLA017 komt het dichts in de buurt van een moderne recreation van de 62MAS en een erg gaaf horloge, daartegenover staat tegen dezelfde prijs de nieuwere SLA037 die beter is afgewerkt, Hi-Beat uurwerk, ceramische bezel, ever briljant staal en gave blauwe kleur.
Kan je natuurlijk ook zeggen je bent gek, ik pak lekker een modern re-interpretation SPB143/149 en hou lekker wat geld over, kan mij die 6R35 nou schelen.
De oorspronkelijke 62MAS was, als ik het me goed herinner, geen duur horloge. Het zat absoluut niet in de klasse van Grand Seiko’s in 1965, er zijn er zo’n 80.000 van de band gerold en ze werden als betaalbare toolwatch verkocht. In 2005 scoorde je een vintage 62MAS voor zo’n 200-350 Euro.
Er zaten in de originele horloges self dater uurwerkjes die uit een voorraad GMT’s waren gehaald, nota bene.
De notie van een 4000 Euro kostende Seiko duiker is in dat licht bezien wat raar. Ik vind dat er een argument te maken valt dat de SPB14X serie historisch gezien dichter in de buurt zit van de geest van een 62MAS.
En ja, ook de SLA’s zijn 39,5mm, dus fysiek wijken ook die af.
De tweedehands prijzen voor 62MAS horloges uit de jaren zestig, ja dat is gewoon totale gekte.
Dan zijn we het ook daar over eens. Die witte plaat met zwart omlijnde indexen werkt echt heel goed. Al trek ik een lijn bij de 40mm 16570. Die 42mm referenties vind ik ook weer in alle opzichten minder.
Dank allemaal voor het stemmen! Geen heel duidelijke winnaar maar een licht voorkeur van HF voor geel met zwart
Ik vraag mij bij de stemmers af wat de afweging is. Ik denk dat een deel blind eerder op het merk TH stemt boven Certina. Ik vind beide mooi, maar ook echt wel een andere uitstraling hebben.
Dat denk ik ook.
Ik heb alleen gekeken naar de layout van het horloge en hoewel TH me meer aanspreekt heb ik toch anders gekozen
Ik kan mij hier helemaal in vinden. De SLA017 is prachtig, maar 4k voor een Seiko toolwatch is wel heel erg gortig.
De SPB143 zit dan qua gebruik en afwerking eerder bij het origineel denk ik. En dat is ook écht een mooi afgewerkt ding hoor met die markers en opgelegde indices!
Ik vind de Tag veel meer een eigen gezicht hebben. Maar die loupe op de datum, dat trek ik niet. Bij Rolex heb ik het enigszins leren accepteren, en dan nog, maar bij andere merken kan ik er helemaal niet mee om.
Zonder de loupe, de Tag. Zoals ze hier staan, de Certina.
De SLA037 is qua list prijs twee keer zo duur, heeft geen stalen band. Op wat voor manier is de beter afgewerkt? Ik vind dat ding vooral geldklopperij.
Ik heb zo’n limited SLA in handen gehad, en hij is wel degelijk beter afgewerkt. Dat is een gevoel van soliditeit wat je krijgt als je het horloge in handen hebt, en hele kleine dingen. Is het vier keer de prijs beter afgewerkt? Absoluut niet, althans voor mij niet. Ik zal ten allen tijde een SPB over een SLA nemen, in het geval van de 15x en 14x series. Wel de oude generatie zonder lume pip op 3. Want dat laatste verneukt het horloge echt.
Klopt absoluut. Daarom heb ik die keuze ook makkelijk gemaakt.
Hij zegt dat de SLA037 beter afgewerkt is dan een SLA017. Daar was ik benieuwd naar.
Hmmm. Ik vraag me af hoe dan? Daar heb je een punt. Misschien hebben ze ZARATSU met hoofdletters gedaan.
De Certina is mooier, rustiger en heeft betere wijzers. Al stond er Patek op de één en Invicta op de ander, een mooier horloge is een mooier horloge. Dat was in ieder geval mijn afweging.
Ik vind mooiere horloges ook een andere uitstraling hebben dan minder mooie horloges. Da’s wel waar. Waarbij, de Aquaracer is absoluut niet lelijk.
Overigens vind ik de datumloep juist een pre. De Certina, daar hadden ze dat plompverloren kleine kloteraampje beter weg kunnen laten. Sorry. Shit. Nu valt me ook de tekst op de Certina op.
Stem veranderd: Tag. Ondanks de lamellen.
EDIT: Weer kut. Polished Center Links. Hmmm. Stem blijft op de TAG staan, maar ik zou Dik Wakker even een schuurspons over die middenlinks laten halen, zodat je gewoon een brushed Oyster kreeg.
Metaal is gelukkig veranderbaar. Nog steeds de TAG.
Toen hadden horloges ook nog echt een functie, tegenwoordig is het meer een luxe product geworden waar je toevallig ook de tijd op kan lezen. Laten we wel wezen, om de tijd te weten heb je ‘m niet meer nodig (telefoon, computer, magnetron etc.) er is bijna altijd wel iets in de buurt.
Ook de SPB is in verhouding te duur als je dit vergelijkt met een 62MAS uit 1965, dan kom je eerder bij een SKX etc uit. Even uit nieuwsgierigheid wat uitgezocht en ze gingen destijds voor +/- € 100,00 (¥13.000) beetje inflatie en je komt op zo’n € 300,00.
Met je eens dat een factor 10+ met de SLA je deze niet kan vergelijken, echter is het een veel hoger afgewerkt beter uurwerk dus echt een luxe product geworden het uiterlijk van een 62MAS. De SPB is dan het meer toegankelijke broertje maar met +/- € 1.000 nog steeds een luxe product met dito afwerking. Al komt ie wel dichter in de buurt qua prijs dan de SLA.
Historisch qua looks komt de SLA dichter in de buurt (niet qua afwerking en uurwerk) dan de SPB, vandaar ook de recreation tegen de modern re-interpretation.
Dat de prijzen zo belachelijk hoog zijn voor de originele is gewoon de gekte op de hele horlogemarkt en hoeveel van die 80.000 zijn in goede staat? Vraag en aanbod, het is een collector item geworden.
Is dit echt zo?
List wel, maar huidige prijzen liggen ze erg dicht bij elkaar.
SLA037 heeft ten opzichte van de 017:
- hi-beat uurwerk
- keramische bezel
- zaratsu polishing
- ever briljant steel
Al met al een redelijke step-up, of het list dit prijsverschil rechtvaardigt… neuh, dat betwijfel ik. Maar aangezien de prijzen nu zo dicht bij elkaar liggen is list niet echt meer van toepassing. de 017 is (begrijpelijk) een erg populair horloge en daardoor komen die prijzen zo dicht bij elkaar.
Ik heb veel minder moeite met een hogere tweedehands prijs van een verzamelhorloge. Maar bij een te hoge nieuwprijs van een horloge laat je het bedrijf zien dat je instemt met een belachelijke woekerprijzen en daar zou ik persoonlijk wel een probleem mee hebben.
Dat is een paar radertjes anders en de balans anders. Verder niet heel wereldschokkend en geen duizenden euro’s waard.
Dat van het ever briliant steel wist ik. Maar die andere dingen, had de 017 dat niet? En deze wel? In mijn ervaring is seiko niet heel briljant in het communiceren van zulke dingen.