Och. Ik ben zelf intussen ook de jongste niet meer.
Ik heb meerdere The Citizens gehad, en meerdere Grand Seiko’s. De SBGX wint het altijd. Zowel van de SBGN als van de SBGP, als ook van mijn huidige AQ4100.
Zeker de Citizen die je toont is vrij lomp.
Altijd de SBGX, ondanks vermeende technische voordelen van de Citizen.
Perpetual calendar en solar powered zijn niet vemeend maar feitelijk …
Nee
Gek genoeg vind ik die veel leuker dan de standaard speedy wijzers.
De Zenith is mooier. De speedy past beter in de verzameling. (Leuk binnenwerk, tool vibes terwijl de rest wat meer bling is, een dress watch heb ik al). Maar ik ben er nog niet aan uit. Bij twijfel niets doen zeker?
Ja hoor. Fijnere kast, mooiere gang van de secondewijzer, en de hele shit meer. Die wijzerplaat van die Citizen is fijn, maar die Citizen is lang zo’n fijne daily driver niet als die SBGX.
Voor anderen was het geen blijvertje, die Citizen.
Hahaha, maar ik heb niet voor niets nog geen GS gehad
Oke, ik zit een beetje te dubben. Ik kijk al geruime tijd naar allerlei fieldwatches voor erbij en heb altijd wel iets aan te merken. Ik wil het horloge lekker zorgenloos dragen, als enige mee op vakantie, beetje ravotten met de kinderen en een plons in het zwembad moet het ook overleven. Voor het echte beukwerk heb ik gewoon een G-shock, maar toch.
Ik ben uitgekomen op de volgende 2 opties:
- CWC G10
- CWC GS Sapphire
In principe ontlopen ze elkaar niet veel. Looks en afmetingen vrijwel gelijk. De G10 heeft plexi, dat is charmant maar wel gevoeliger. Grootste minpunt is de 5ATM WR want als die 10ATM was geweest was ik al om. Al kan ik me voorstellen dat een beproefde fieldwatch mijn incidentele zwembadplons ook moet aankunnen. Grootste voordeel? Direct beschikbaar.
De GS heeft saffierglas, dat is minder authentiek maar wel net iets zorgenlozer dan plexi. Ook 20 ATM WR, dat vind ik de grootste plus. En battery life van 8-10 jaar i.p.v. 3-4 op de G10. Grootste nadeel? Niet beschikbaar op dit moment, wel binnen nu en 6 maanden (van horen zeggen). Prijstechnisch ontlopen ze elkaar niet heel veel maar gezien de sterke pond en de invoerkosten toch ongeveer 100€.
Dus de vraag aan HF, wat zouden jullie doen?
- De OG G10
- De GS sapphire
De G10:
De GS:
Voor mij zonder twijfel de g10. Het plexi heeft het een charme waardoor ik hem nooit weg kan doen. Ik heb hem 2 jaar geleden ook als enige horloge meegedaan op reis naar veneto. Eerlijk is eerlijk: ik zwem al niet vaak, en als ik dan eens een plons neem gaat ie gewoon even in de rugzak. De aankoopprijs zorg er ook voor dat je er niet zo mee inzit mocht je hem kwijt raken. Nu zou ik er al meer mee inzitten omdat er zoveel herinneringen aanhangen.
Ik heb saffier gestemd, maar met één caveat: Is het fatsoenlijk geslepen en heeft het de juiste AR coating? Kwalitatief goed saffier is een zegening. Fatsoenlijke waterdichtheid ook. Een field watch moet zorgeloos zijn.
Als het echter cheap ass shit saffier is waardoor je een melk-achtige spiegel om hebt, dan wint de acryl versie het altijd.
Dat durf ik niet te zeggen. Er staat i.i.g. niks specifieks in de onschrijving qua AR anders dan dat ie er wel op zit.
Ik zou eens een video review opsnorren, en kijken hoe het er uit ziet, en of er wat over gezegd wordt.
Anders is koop op afstand altijd nog beschermd.
Je hebt sowieso al gewonnen, tof ding!
Dit soort horloges moet zo hufterproof mogelijk zijn, daar zijn ze tenslotte voor.
Mooi plexiglas is uitermate charmant maar niet op het horloge-equivalent van een military-spec Hum-Vee.
Ze zijn wel zo, dus met plexi, aan het MoD van de UK geleverd. Die saffier versie is pas veel later gekomen, na einde contract met het MoD, dus enige hufterproofheid zal er wel zijn schat ik zo in. Ik snap alleen nooit dat fieldwatches niet een minimale WR van 100m hebben, standaard.
Misschien omdat:
- Letterlijk geen enkele landmachtsoldaat ooit dieper dan anderhalve meter onder water hoeft
- Echte legerhorloges wel robuust, maar vooral goedkoop moeten zijn
- Vanity metrics niet boeiend zijn als je met je neus in de blubber ligt
Gewoon voor de plexi gaan. Prachtig ding. Ik krijg haast weer zin om…
Ontloopt elkaar niet veel maar de waterdichtheid is wel even een verschil vind ik. Dat geeft dan voor mij echt wel de doorslag in dit geval. GS zonder twijfel.
De g10. Sowiso plexi is sexy.
En dan die kroon op de GS. Niet om aan te zien.
Gewoon voor de original gaan. Die 3x per jaar in de zee en zwembad overleefd die wel.
Maarja, ook voor anderhalve meter wil je hopelijk dat ie waterdicht is/blijft. Nu zal dat met 5ATM wel lukken inderdaadbij de meesten. De kracht van aantallen, van een eenheid mag er best wel eentje sneuvelen (het horloge dan), bij spec ops zal dat anders liggen. Helaas zou ik dan willen dat mijn horloge wrl aan de goede kant van de kansberekening blijft.
De eisen van een horlogeliefhebber zijn niet dezelfde als die van een inkoper bij Defensie, zoveel is duidelijk.