Wristwatch Battles! 3...2...1... FIGHT! (Deel 6)

De echte directe concurrent die Breguet tegenover de 1815 en de 1860 zet, kost de helft van die horloges. Dan is de keuze makkelijk naar mijn idee. Dat horloge zou ook meer stemmen krijgen in de poll dan de 3330, want HF’ers zijn doorgaans saai en conservatief

2 likes

Welke referentie is voor jou de directe concurrent? Daarnaast is het natuurlijk een aanname dat het om de beste ‘bang for your buck gaat’ in plaats van over welke gewoon het mooiste is. Ik ben het met je eens dat Breguet veel waar voor je geld geeft als je ze tweedehands koopt momenteel. Dan is zo’n Chopard wel weer voor het merk een van de meest significante referenties en uurwerken (1.96). Dat kan je niet zeggen over elke Breguet Classique referentie.

De Breguet 5140 is de meest directe (tijd, kleine seconde) net als de LUC en 1815, maar een 5177 (tijd, datum, centrale seconde) zou ook nog kunnen.
Allebei op basis van Frédéric Piguet 71. Niet de meest belangrijke refs van Breguet, zoals bij de Chopard inderdaad het geval is, maar dat zegt meer over het verschil tussen Chopard en Breguet dan dat het iets zegt over deze referenties

Breguet … BY FAR
En dan twijfel ik.
Ik vrees dat ik zou neigen naar Lange maar wellicht meer om het merk dan het horloge… eigenlijk vind ik de Chopard mooier dan de Lange maar het merk Chopard spreekt mij minder aan.

2 likes

De 5140 is zeker een goed te vergelijken referentie. Niemand zou betwisten dat Breguet een veel historisch significanter merk is dan Chopard. Al is Breguet er natuurlijk wel een tijdje uit geweest. Je zou kunnen zeggen dat de LUC beter te vergelijken is met de vroege Breguets van de ‘moderne tijd’, die wel iets prijziger zijn dan de 5140.

Ik heb al jaren een zwak voor al deze drie merken. Ik denk dat de LUC een mooiere wijzerplaat heeft en dat zowel de Chopard als de ALS prachtige uurwerken hebben die wel echt heel anders zijn. Deze Breguet is wel weer heel anders dan de ALS en Chopard. Allemaal mooi, blijft mijn conclusie. En voor mijn persoonlijke collectie een leuke aanvulling omdat ik verder alleen maar vintage draag.

Van deze 3 altijd de lange.

Maar voor het budget zou ik een Patek naast die lange leggen. En dan een keuze maken.

2 likes

Welke Patek zou je ter vergelijking ernaast leggen? En waarom de ALS over de Breguet en Chopard als ik vragen mag?

1 like

En vroeg of laat komt dat moment dat je “Breguet” zal antwoorden…
:wink::grin:

1 like

Misschien (wellicht? :smile:) om andere redenen maar inderdaad, van die drie de Lange, sowieso.

1 like

image

Een Calatrava.

Er zijn er zo veel … los van de kleur goud…

.
.
.
.
.

Zoveel vragen. Breguet heeft hele mooie horloges, maar de kasten pakken mij niet.

Luc is in dit geval wel de beste prijs / kwaliteit. Daar kunnen we niks van zeggen.

ALS als keuze? Laten we het maar zeggen dat het een kwestie van smaak is. :beers:

3 likes

Ik draag zelden een

Van de drie denk ik de Chopard. Hoewel ik van geen van allen echt héél enthousiast word. Van dit horloge word ik dat wel.

3 likes

De Calatrava is natuurlijk historisch gezien de ultieme dresser. In deze prijsklasse kom je dan uit als je neovintage gaat bij bijvoorbeeld een 3796. Mooi horloge maar qua time only heb ik toch sterk de indruk dat Patek bij moderne Calatrava’s niet dezelfde afwerking hanteert als vroeger het geval is (ALS bijvoorbeeld hanteert wel dezelfde standaard in alle lijnen). Voor een Calatrava zou ik dan naar vintage kijken en als je dan een klassieke look wil kom je bijna alleen maar uit bij een 96. Modellen zoals de 570 zijn in goede staat een paar keer zo duur als deze horloges. Dan kan je beter een vergelijkbare VC uit die tijd vinden qua prijs/kwaliteit.

Bij Chopard is de 1860/16 een hele goede prijs/kwaliteit maar het uurwerk is wel minder goed afgewerkt dan bijvoorbeeld de 1860/16/2 (die ook nog guilloche heeft). Bij die laatste zit je tegenwoordig ook aan bedragen dat de prijs/kwaliteit iets minder sterk is dan het ooit was.

1 like

Wat maakt je enthousiaster over deze omega? Ik zou dan een vintage constellation grand luxe kiezen als ik voor een constellation zou gaan.

3 likes

Ja, gek is dat soms, he? Dan zie je een horloge en dan doet dat je wat. Vooropgesteld dat ik deze nog niet irl heb bekeken. Maar ik vind het design gewoon heel goed gelukt en het horloge een geslaagde mix tussen vintage Omega vibes en moderne techniek en gebruikersgemak.

1 like

Patek is over de gehele moderne linie ook gelijk.

Maar ALS en Patek zijn compleet andere uurwerken. Patek gaat vaker voor efficiëntie en ALS voor traditie.

ALS uurwerken zijn mooier om naar te kijken. Sterker, ik denk zelfs onovertroffen zo mooi.

Naast de 570 en 96 zijn er nog wel een aantal mooie vintage referenties. Maar alles heeft met budget te maken.

Ik verbaas mij in elk geval elke keer over hoeveel refs er zijn. Ongelooflijk veel.

1 like

Ik ben fan van de 60s screw-back automaten. Die zijn niet zo plat, maar voelen (en zijn) heel stevig gebouwd. Wijzerplaten zijn daardoor ook beter bewaard gebleven. Ref 3445 of 3429. De automaat en waterproof kast gaan nauwelijks voor premium, gek genoeg

1 like

.
.

(3x 3429)

Absoluut pareltjes!

@daniel997 serieus het overwegen waard.

Jaren ‘60 hè. Dat is het tijdperk van de sportieve horloges. :sweat_smile:

Jaren ‘50 en daarvoor is inderdaad gewilder.

5 likes

Ik kan het mis hebben want ik ben niet de grootste Patek expert, maar volgens mij gaat het punt er meer over dat Patek ook wel mooier ‘en traditioneler’ kan afwerken en dat in de duurdere lijnen ook doet terwijl ALS dat in alle lijnen doet en historisch Patek dit ook in de time only modellen deed. En er is zeker heel veel te vinden, maar als we het hebben in de 15k range (waar al deze andere horloges in zitten), dan wordt het al lastiger.

2 likes