Zeker mooie horloges, al trekken mij de klassiekere jaren '50 modellen meer. Ik denk dat dit ook een reden is dat er weinig premium op is. Calatrava staat toch echt bekend met klassieke modellen. Naast het feit dat de oudere horloges in kleinere oplagen gemaakt zijn en omdat ze wat minder robuust zijn, dat er ook minder in goede staat te vinden zijn. Die zijn dus schaarser en dus duurder.
Als je echt meer die dunne klassieke modellen zoekt, dan zou ik Patek altijd links laten liggen en voor 50s VC, AP of Piaget gaan. Allemaal historische calibers: 9p, 2003, 1003. Flinterdun en variërend tussen 3-6k afhankelijk van conditie en configuratie. Bij Patek begint de meest gangbare bij 7-8k
Je hebt dat mis. ![]()
Patek doet dat ook in alle lijnen.
Maar dat bedoelde ik niet met traditioneler. Als je dat bedoelt, zijn ALS en Patek in hun afwerking allebei traditioneel.
Wat ik bedoelde met traditioneel, is dat moderne Patek efficiëntere uurwerken maakt. De techniek is verfijnder en vernieuwend. Dat doet ALS niet. Die blijven bij oude technieken (ansich orima) gebruiken.
Een Patek is meer ingetogen maar wel technisch vernieuwender.
Een ALS is veel levendiger, mooie balansbruggen, scherpe anglage en door de gelaagde constructie veel mooier.
Zoals ik al zei ALS is de betere keuze.
Boven Luc, boven Breguet. IMHO.
Voor 15k zou dat mijn keuze zijn.
Voor 25k zou ik voor Patek gaan ![]()
Ja absoluut! Prachtig is deze 2452! Kijk naar die lugs alleen al ![]()
Ik zeg de Lange natuurlijk ![]()
Al moet ik zeggen dat ik de dial van de Breguet echt heel mooi vind en alles aan de Chopard behalve de datum. Maar het kan zijn dat de datum in het echt wel meevalt, op foto’s kan dat zo’n focus point worden, terwijl in het echt het helemaal niet zo opvalt.
Je bent nooit te oud om te leren zou ik zeggen. De perceptie is vaak anders merk ik. Maar ik heb te weinig tijd doorgebracht met moderne Patek om daar zelf een heel goed oordeel over te fellen. Ik begreep je inderdaad verkeerd met wat je met traditioneel bedoelde. In die zin ben ik het uiteraard helemaal met je eens.
De datum is inderdaad jammer maar minder storend in het echt gelukkig. Prachtige ALS!
Lastig. Die LUC wordt ontsierd door het datumveld. De Lange heeft een te hoog liggende kleine seconde, een onnodige afgekapte zes, en ik trek de blauwe wijzers niet bij een gouden kast, dus dan blijft de Breguet op eenzame hoogte over. In principe wil ik ze allemaal mooi vinden, maar de praktijk is weerbarstig.
Met gouden wijzers is hij al veel, veel beter. ![]()
Qua datumveld bij de LUC ben ik het met je eens, al stoort dat in mijn ervaring bij deze minder in het echt. Ik vind de blauwe wijzers juist mooi bij een gouden kast (heb ook vintage Longines waarbij dit het geval is). De afgekapte zes vind ik inderdaad ook jammer.
Dat zijn zeker prachtige horloges. Mijn oorspronkelijke idee was echter om een keer iets moderner (lees neovintage) te gaan omdat mijn hele collectie al vintage is. Een vintage VC moet er wel inderdaad nog ooit komen. Maar dan zijn de modellen die ik gaaf vind ook wel weer prijzig in goede staat.
De 3310.
Ik heb persoonlijk een hekel aan afgekapte cijfers dus de Lange valt af.
Bij de Chopard hadden ze datum beter weg kunnen laten.
Dat, en een merknaam in een effen rechthoek plompverloren in het midden van de guilloché. Is iets dat maar zelden mooi lukt vind ik, en hier ook niet.
Pfoeeee. Mijn laatste battle heeft nogal wat los gemaakt. Allen: dank voor het stemmen en de reacties. Niet gedacht dat de Tudor zo laag zou eindigen. GO - Sea Q ga ik nog eens passen
Een nieuwe battle? Jazekers. Ditmaal met de kandidaten die ik overweeg.
- Panerai - Radiomir Quaranta.
Sandwich wijzerplaat, cusion case, bijna lugloos en de secondewijzer op 9. Whats not to like? Geen zichbodem wellicht?
- Iwc pilot 36 mm.
Mooie maat voor mijn pols. Iconisch en heb nog geen flieger. Heb ik dan ook nog wat te zeiken? Jazekers. Lume is niet je van het en binnen de eigen model lijn is er een 40 mm die veel meer pr heeft (120 vs 50) niet dat ik dat moet gaan doen want de lugs zijn erg lang.
- Omega AT 38 mm.
Mooie gada,prachtig uurwerk en easylink in de bracelet. Nadeel? Best een dikkertje met zijn 12,24 mm hoogte.
- De laatste. We gaan terug naar Glashutte.
De senator met zwarte wijzerplaat
Lekker plat met zijn 10 mm hoogte, ook een heel mooi uurwerk.
Wat te bitchen? Ehm ja. By far de duurste op deze lijst en bracelet is standaard geen optie en 5-60 oplopend bij elk cijfer had van mij niet per se gehoeven.
@Fate_Amenable_To_Change. Je gaf aan dat met mijn collectie icm de vorige battle daar een aantal potentieele kandidaten nogal saai waren om t zo maar te zeggen. Wat zou jij toevoegen met ca €9k budget, wat niet op hoeft,aan mijn collectie? En zwart is dan daar niet per se een eis in. Geen groen. Heb al 2 horloges met een groene wijzerplaat. Ik vermoed iets van GS? Omiwatari? Iets van t nieuwe hi beat kaliber? Out of the box: Vulcain Cricket? Of bijvoorbeeld Tag glassbox chrono?
- Panerai
- Iwc
- Omega
- GO

Die glassbox is knap op foto en fenomenaal in het echt. Misschien is de paars-zwarte panda iets dan, gezien de initiële opgave? Zeer incognito, maar in het juiste licht… Olala.
In die volgorde
Panerai
Glashütte
IWC
omega
Al zou ik eigenlijk enkel de panerai effectief willen.
De 3 andere hebben wel toffe horloges binnen het merk maar deze 3 zouden niet mijn keuze zijn
Mogen wij ook?
Doe eens gek:
Ik moest het even opzoeken. Je hebt al heel veel moois. Een Santos en Reverso voor de rechthoeken, Tourby, Nomos, Hentschel, Cornehl, JLC en Lange als dressy pieces, en dan een Oris, Blancpain en Citizen als duikertjes. Rolex en Nomos voor de GADA horloges, en tot slot een ZEP als chronograaf.
Twee groen, twee blauw, één roze, en heel erg veel wit. Zwart is grappig genoeg ondervertegenwoordigd met twee platen, als ik het goed zie.
De Santos is een soort van GADA, maar je hebt maar één echt GADA horloge in de Rolex OP. Ik zou eerlijk gezegd inderdaad iets van Grand Seiko of Credor toe willen voegen. Ik zat aan een zwarte of blauwe Credor Locomotive te denken, maar dat ligt buiten budget, en is lang niet ieder’s kop thee. Dus maar weer terug naar the drawing board.
De SLGW007 Moonlit Birch hi-beat dresser is een optie, erg mooi, onderscheidend uurwerk, en binnen 9K te vinden als je wat rond zoekt.
Voor echt heel erg veel minder geld kun je ook nog een propere GADA op staal toevoegen in lijn met mijn huidige verzamel-woede.
De SGBW299.
De Glassbox in paars die @TagEd laatst naar voren bracht in de discussie over paarse horloges. Dat is ook geweldig.
Middelste…mooi mooi mooi…!!!
De GO is denk ik het meest interessant hier van deze horloges. Anders zou ik voor de omega gaan.