Beide een prima keuze… met de Longines ben je wat voordeliger uit; maar je koopt echt wel een mooi horloge met een prima stuk historie! Maar de Tudor staat je net wat mooier op pols. Vind ik.
Beide proberen ze een submariner te zijn, maar lukt het niet. Het verschil is dat de Tudor wel een coherent en tijdloos design heeft en een bepaalde warmte, charme en luxe met zich meeneemt door de slanke kast, gilt accenten, de jubilee band en rode triangle. Het is bewust een ‘vintage’ submariner en niet een zwak afgeleide van de moderne. Daar komt de HC om de hoek kijken.
Die HC is gewoon geen submariner en daar is alles wel mee gezegd.
- De lelijke maxi-kast waar zelfs Rolex deels van terug kwam.
- Een kroon en crown guards die net iets minder lelijk zijn dan van de vorige generatie, maar die beter gewoon helemaal aangepast hadden kunnen worden.
- 13 in een dozijn bezel zonder charme of eigenheid. Had op letterlijk elk duikhorloge kunnen zitten.
- een wijzerplaat met driehoekige, ronde én rechthoekige markers, naast een net zo 13 in een dozijn vierkant datumvenster.
- een ronde, rechthoekige en diamant-vormige wijzerset. Waarbij ik de benaming ‘set’ dus gebruik bij gebrek aan beter, want deze wijzers zijn totaal geen gebalanceerd geheel.
En verder is het dus een submariner, maar dan niet.
Heb je ook al eens de BB54 overwogen en/of gepast? Die verslaat beide andere opties.
Heb zowel de 58 als 54 (ok en een Hulk) gehad en de Hydroconquest alleen gepast.
Ondanks het smakelijke betoog van @rorymoer, vind ik de Longines eigenlijk wél een prettig totaalpakket bieden. Dan laat ik de factor prijs nog even buiten beschouwing. Het is oerdegelijk gebouwd (maar wel net wat minder dan Tudor), oogt goed, heeft een uitstekend uurwerk. Beide merken hebben historie als dat je iets doet.
Als ik de factor prijs niet buiten beschouwing laat, kun je bijna niet om de Longines heen. Ik zou alleen nooit zwart kiezen, maar dit terzijde.
Je gevoel is uiteindelijk het belangrijkst. Waar werd je blij van?
Tussen deze twee kies ik de BB. Een eigen smoel en een echte klassieker! Daarnaast liever de 54 zoals @MrMojo zegt.
Als je voor een Hydroconquest gaat zou ik het laatste model met een aluminium bezel pakken.
Die keramische bezels zien er vaak uit alsof je ze net uit de grijpautomaat hebt gevist.
Of een Pelagos 39 als het iets meer modern / tool-ish moet. Ik heb niet veel met duikers maar dit ding vind ik echt geslaagd. Eigenzinnig design, Tudor kwaliteit, echt iets anders dan concurrentie en gaat toch niet vervelen
Als het tussen deze twee gaat dan de BB58, maar zoals hier boven al gezegd zou ik de BB54 zeker ook een kans geven. Aan je wristshots te zien gaat die BB54 je goed staan.
Ik hou daarnaast van de matte alu bezel van de black bays, maar als je hart sneller gaat kloppen van een keramische bezel moet je lekker voor de Longines gaan en niet meer omkijken.
+1
Die dus. Paar keer gepast en op alle fronten geslaagder dan de 58, vind ik. Staat bij mij ook nog steeds op de lijst.
De Longines toevallig hier op Kreta bij een AD bekeken en deed het niet voor mij.
Grappig. Ik vind de BB54 qua proporties, met name op de wijzerplaat, beter dan de BB58, maar verder op alle fronten (inclusief de diameter) minder geslaagd. Zo zie je maar weer.
Ook een uitstekende optie. ![]()
Interessante input. De 54 (nog) niet overwogen gezien de omvang. Ik draag normaliter (m.u.v. een F91W) niet onder de 40mm. Aangezien de grootte van de BB58 toch wel erg beviel, ook maar eens kijken of de 54 hetzelfde doet. To be continued.
Ik heb ook paars gestemd, maar eerlijk gezegd kietelt het geel van Halios wel altijd. Dat doen ze goed. Ook turquoise is mooi.
Glanzende keramische bezels zijn zielloos. De Hydroconquest is an sich best tof, maar ik zou 'm echt nooit boven een BB58 verkiezen. Had ik al gezegd dat ik glanzend keramiek haat? Dat is voor theepotten of serviezen.
Ik zou er eens een Marinemaster tussen leggen.
Die hebben een eigen smoel, de perfecte maatvoering, en zijn gebouwd als tanks.
Voor wie nu zegt “Hee, is die bezel ook niet glanzend”… ja, maar het is staal. Geanodiseerd en gehard, voor zover ik weet. Op mijn SJE099 is hij diepblauw, en erg “levend”.
Dat sluit ik ook zeker niet uit :). Mooie set!
Ik heb voor Longines gestemd want ik houd niet van fauxina. Als je nou de blauwe bb58 tegenover de HC had gezet was het een lastiger keus geweest voor mij
Ik heb beide horloges al, dus het is geen aankooppoll.
Zat naar beide horloges te kijken, en hoewel het beide G-Shocks zijn, kunnen ze niet meer van elkaar verschillen qua functionaliteit. Natuurlijk, 200 meter waterdicht, kan tegen een stoot. Maar waar de M5610 altijd accuraat loopt dmv Multiband, en zichzelf oplaadt door Solar, voelt dat horloge gemaakt met het idee er een jaar lang mee door de bushbush te banjeren. Ook draagt de M5610U wat kleiner dan de GBD200, wat voor mij een plus is.
En dan de GBD-200. Heeft een MIP scherm, Bluetooth en moderne connectiviteit met de smartphone. Heel rudimentair, je kan er berichtjes op lezen. Ook beschikt het horloge over een basale activity tracker en stappenteller. Ik denk dat het grootste voordeel is van de GBD-200, dat het alarm een vibratiestand heeft. Had deze mee naar Berlijn, telefoon lag aan de andere kant van de hotelkamer. Werd keurig wakker gemaakt door het alarm van de GBD-200. Nog steeds een bushbush horloge, maar in het einde der tijden kan je nog wel je sport uitoefenen.
Wat zou jij nemen?
Beetje rare poll, die Blancpain is een compleet ander horloge (en niet de mooiste uit zijn reeks, imo). De GP idem eigenlijk, de meeste andere kleuren liggen mij beter. Ingenieur dan maar. Geen straf. ![]()
Het is weinig like for like idd. Maar leuk setje hoor!
Hier ook team IWC. Ik vond die wijzerset van de GP op foto’s er niet zo denderend uitzien.
Hublot meca 10 42mm vs Hublot Unico 42mm petrol blue
- Hublot Meca 10 frosted Carbon
- Hublot big bang Unico petrol blue
Poeh, ikzelf zou tussen deze 2 voor de HC kiezen, maar dat komt voornamelijk omdat ik de BB58 met z’n fauxtina en faux rivets (gebruikte ik nou in 3 woorden tijd 2x het woord faux??) helemaal niks vind. Kwalitatief is de Tudor waarschijnlijk echt wel een stukkie beter, maar ik vind de value for money van de Longines echt heel goed. De HC mist een beetje karakter denk ik.
Uiteindelijk de BB aangevinkt, maar ik zou zelf voor een Pelagos 39 gaan, en dat heb ik ook gedaan:
Nou ja dit dus.
Optie drie: geen G-Shock. Verschrikkelijk. Een F91W of smaakvolle retro Casio is nog een soort van om aan te gluren, maar zelfs dat zou ik niet snel doen. Veel van die horloges voelen als een horloge van een paar tientjes omdat ze dat ook zijn.
Weet je wat, dan toch liever de F91W.
En nog steeds liever een F91W. Of een amputatie van de arm onder de elleboog.