Gave review, complimenten!
Eerlijk verhaal en leuk om te lezen dat het horloge je toch bevalt. Lekker veel dragen.
Ik ben zelf ook erg benieuwd naar hun re-issue van de Yachtingraf, maar die moet bijna €3.000 kosten. Dat geeft wel te denken met jouw review qua quality control/ afwerking.
Nogmaals dank voor jouw review en veel plezier met jouw Yema.
Dank voor de review! is het mogelijk een foto te zien van het horloge recht van boven als er een niet-metalen band op zit? Ben namelijk erg benieuwd naar de “vrijheid” tussen de band / einde lugs en de kast. Heb eerder een Tudor BB om gehad en daarbij stoorde de grote afstand mij ontzettend…
En…wat is het exacte type van die Pontiac? Supermooi!
Hiervoor moet je even naar boven scrollen, naar boven mijn review. Daar kom je verschillende foto’s tegen van @GrimFandango met de Yema aan een niet metalen band. Mijn metalen band laat ik er onaangeroerd op zitten.
Het is een Pontiac International met drie sterren aanduiding. Uurwerk staat beschreven in mijn review. Het typenummer is 550026, maar dat kan goed een Yema typenummer zijn. Onze gewaardeerde Pontiacvriend @Maurits kan hier vast meer duidelijkheid over verschaffen.
Ik weet, dat Pontiac voor de International modellen o.a. bij Yema en nog diverse ander Franse en Duitse fabrieken ingekocht heeft. (o.a. Pequignet, Aristo, HF Bauer)
Eigenlijk zou het nummer 856xx moeten zijn. 85 voor automaat staal en dan de 6 voor International.
Maar het is mogelijk, dat het horloge van na 1983 is en dat de toenmalige directie het nummersysteem niet heeft doorgezet. Of de fabrikant had gewoon geen zin om nog een extra nummer op de bodem te laten zetten.
Een nummer met zes of zeven cijfers zie je alleen bij de oudere Pontiacs en dan is het een serienummer. Maar daarmee is pakweg midden jaren zeventig opgehouden.
Dank je wel voor jouw reactie! Ik heb net de Optivisor er even bij gepakt. In het midden van de kast staat nog een klein en bijna weggesleten nummer en dat is zo’n nummer als jij bedoelt: 85620 Waar zou de 20 in dat nummer dan voor staan?
Heb jij dan een idee over de datering, nu we dit nummer weten. Dat lange nummer 550026 is zeer goed leesbaar en staat halfrond op de kast, tussen de andere aanduidingen op het achterdeksel in. Op grond van wat ik gevonden heb bij oude Yema duikers zou dat ook een Yema nummer kunnen zijn. Maar ik kon dit niet op juistheid checken.
Op grond van het uiterlijk alleen, zou ik hem eind van de jaren '70 tot maximaal begin '80 schatten, maar ik kan mij ook vergissen.
De 20 in het nummer betekent, dat het het eenentwintigste (85600 was het eerste!) model in staal met automaat van de International serie is.
Een datum kan ik je niet geven, helaas.
Kleine uitzondering op de regel: als er van eenzelfde kast verschillende uitvoeringen (automaat, handopwinding, met of zonder datum enz.) gemaakt werden, kregen alle modellen (indien nog nummers vrij waren) dezelfde eindcijfers. Dus bijv. zoals hier: 88005 en 89005 Zoek de verschillen
Daarbij werden dan zonodig gewoon een paar nummers overgeslagen.
Hoi Klokkengek. Ik heb het nog even uitgeprobeerd op mijn horloge maar ik heb het probleem niet. Als ik de screw-down kroon aandraai komt de bloque-lunette stevig tegen de bezel aan waardoor deze niet kan draaien. . Ik zal proberen morgen in het daglicht er een foto van te maken.
Dank voor jouw reactie en gelukkig dat jij het probleem niet hebt. Ik heb besloten het horloge vandaag terug te sturen, om het probleem te laten verhelpen.
Geduld is een schone zaak. The package from France has arrived. Finally.
Harry @Klokkengek had natuurlijk al een strakke review geplaatst van de Yema Superman Heritage. Nog wat extra shots nu voor de liefhebbers.
Ter vergelijking even de SMPc ernaast. Qua prijsklasse een heel andere categorie natuurlijk maar wel leuk om de verhoudingen te zien. Qua gewicht om de pols voelt de Yema vederlicht, zeker in vergelijking met de SMPc.
De wijzerplaat van de Yema is ook zwart maar laat zich lastig fotograferen (door geen AR coating vermoed ik)…
Een heerlijk horloge, deze Yema. Met de voordelen van modern en heel dichtbij het origineel. Draagt superlicht. 39mm bezel, mooi formaat. De lug to lug (48mm) is kiele kiele bij mij. Het kan net en zou de enige reden zijn om te flipperen.
Over de lume is al eerder geschreven. Ik weet niet of ik hem nog ga opsturen voor vervanging. Ben al blij dat ik hem binnen heb . Eerst eens lekker gaan dragen, een keer op tropic zetten, enz.
Overwegend positieve berichten maar ik bespeur toch soms lichte twijfel, daarom mijn vraag aan de huidige eigenaars: zou je met huidige kennis de Yema aanschaffen en aanbevelen?
Ja ik wel @Naadloos
De lug to lug was alleen voor mij een gok, een calculated risk.
En verder is het natuurlijk allemaal cognitieve dissonantie de aankoop achteraf rechtvaardigen.
Als je ook maar enigszins geeft om lume, zou ik op zijn minst wachten tot september wanneer Yema de wijzers heeft aangepast.
In mijn eerste reactie heb ik het niet veel over de bracelet gehad omdat ik niet van plan was om hem te dragen. De bracelet is licht/dun. Dat kan als een voordeel worden gezien, maar het voelt niet “premium” (ook niet qua afwerking). Ben je een bracelet guy/girl en je prioriteit ligt niet bij gewicht of comfort? Dan krijgt deze Yema wat mij betreft een puntje aftrek.
Het probleem dat klokkengek aangeeft over zijn bezel-lock heb ik niet op het Franse forum gehoord. Maar het geeft wel aan dat er toch nog wat Quality Control issues zijn die opgelost moeten worden. Nog een reden om even te wachten.
Mijn antwoord is daarom dat ik met mijn huidige kennis even gewacht zou hebben. En hem dan alleen gekocht zou hebben als Yema de quality control issues op orde heeft. Dat vind ik echt cruciaal voor een horloge in deze prijscategorie.
Qua ontwerp/look ben ik wel helemaal tevreden. Ik baseerde mijn aankoop op de look van de vintage yema duikhorloges. Het was daarom voor mij voornamelijk belangrijk dat het horloge niet alleen qua ontwerp maar ook qua “real life” looks en gevoel daarmee overeenkomen. Dat zit goed. En dat is dus de reden waarom ik, als vintage/retro duiker aficionado, hem zou kopen onder bovenstaande voorwaarden.