Yema Heritage Superman 2018

Ik ben heel benieuwd. Ik vond hem op de foto’s veelbelovend.

1 like

Mooi nieuws Harry :+1: Ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen over een kleine week :ok_hand:

1 like

Ik vind hem ook mooi maar ben benieuwd naar de plaatjes van @Klokkengek en @Nathalie1. Op het filmpje ben ik niet overtuigd van de afwerking maar dat kan aan het filmpje liggen. Verder vind ik het een leuk horloge. Hopelijk ook goede kwaliteit/afwerking .

2 likes

In de review onder de link die ik plaatste wordt de kwaliteit wel duidelijk omschreven. Ook de minpuntjes worden uitgelegd. Het bandje zou van een iets mindere kwaliteit zijn dan de schrijver van de review verwachtte, maar het voldeed goed volgens hem. Dat zie ik in dat filmpje ook terug. Enfin, ik ben benieuwd en we gaan het zelf meemaken. :slightly_smiling_face:

2 likes

Ja ik ook hoor, want hij is wel erg leuk!
Maar heb alleen even het filmpje snel bekeken en kan ook aan mijn zicht liggen :joy::joy::joy:

1 like

Leuk @Klokkengek! Mijn Yema zou deze week binnenkomen. Helaas…zullen wellicht wat afgeleid zijn door Les Bleus :roll_eyes: ik kijk ernaar uit in elk geval!

2 likes

Ben ook zeer benieuwd, staat ook hoog op mn lijsie :wink:

1 like

Bedankt voor het delen Harry. Hieronder nog een filmpje van dezelfde man.
Ik vind 'm zelf erg tof. Een alternatief voor een sub maar met een eigen ‘smoel’ en geschiedenis. De dikte is nog wel persoonlijk een dingentje. Is die met sapphire iets dunner?

2 likes

Sorry!..valt in niets te vergelijken als alleen dat het beide duikers zijn.

Yema heeft een rijke geschiedenis, maar het een alternatief noemen voor.
Jou mening. oké! Ik deel hem niet.
Mooie verschijning. Helemaal mee eens :+1:t2:

6 likes

Het gaat mij meer om de looks. :wink: Begrijp zelf natuurlijk ook wel dat een 1000 euro horloge niet kan opboksen tegen de Rolex afwerking en uurwerk.

Ik bedoelde dat veel (nieuwe) merken in de 500-2000 prijsklasse sterk leunen op de klassieke looks van sub zonder zelf echt iets toe te voegen.

3 likes

Wat dat betreft is het vooral een alternatief voor een Oris sixty-five. Allebei vintage geinspireerde duikers van historische brands binnen die prijsklasse. De Yema lijkt wel een tikkie dikker :grimacing:

2 likes

Kwam net een foto tegen. Een gepolijste kast met zo een band ziet er toch raar uit in mijn ogen:

9 likes

Ik heb hem ook besteld. Het pakketje is al onderweg. Ik heb een trace code van Yema ontvangen.

Ik was eigenlijk van plan de Oris Sixty Five movember te kopen.

Zoals je ziet hebben de horloges wel iets van elkaar weg.

De voornaamste reden dat ik voor de Yema ging is dat de Oris meer vintage-retro geïnspireerd is, maar tegelijkertijd modern oogt. De Yema superman is daarentegen bijna een heruitgave van een oud iconisch horloge en dat trok mij aan. Bovendien geeft de bezel-lock en het ontwerp van de wijzers het een eigen gezicht en geven zij het horloge iets authentieks.

Qua stijl ben ik gek op jaren 60/70 vintage duikhorloges én duikhorloges van max 40mm (tegenwoordig redelijk uniek). Maar qua techniek en weerbaarheid koop ik liever meer recente modellen. Deze ‘heruitgave’ past daardoor precies bij mijn voorkeuren.

Ik heb dit horloge overigens ook gevolgd op de Franse forums. Daar hebben meerdere members hem al ontvangen. Over het algemeen is men erg tevreden. Er is echter ook wat kritiek. Met name:

  • De nummering van de genummerde versies (achterop) is niet zo mooi gedaan. Ik heb ook een genummerde versie (#490) en had achteraf liever een niet-genummerde versie gehad. Maar geen big deal.
  • Niet iedereen had het verschil in kleur tussen de wijzers en uurmarkeringen verwacht. De uurmarkeringen hebben een vanille achtige kleur. De wijzers hebben een wat eierschaalachtige kleur. Zelf vind ik dit wel mooi. Je ziet het vaak op oude horloges waar de wijzers en uurmarkeringen verschillend verouderen (patina). Voor mij persoonlijk een geslaagde keuze. Maar zeker opmerkelijk.
  • Er is een opvallend verschil in lume tussen de uurmarkeringen en de wijzers. De lume van de wijzers is veel minder duidelijk en van veel kortere duur. Dit is mogelijk een quality control issue. Dit vind ik persoonlijk toch wel een groot probleem. Ik weet dat ik er weinig praktische hinder van zal ondervinden (ik heb genoeg horloges met crappy lume kuchHamiltonkuch), maar bij een duikhorloge dat tot 300 meter diep gaat hoort gewoon acceptabele lume.
  • Niet iedereen is gek op de combinatie van gepolijst/brushed op de bracelet. Maar dat is iets waar mensen het altijd over oneens zijn (ook bij andere bekende modellen horloges). Ik ben er ook niet gek op, maar draag vrijwel geen bracelets. Ik vind het belangrijker dat er drilled lugs in zitten dan hoe de bracelet er uit ziet :wink:.
6 likes

Interessant model van een interssant merk. Wie legt mij uit wat dat venster bij de kroon is en wat dit toevoegt?

2 likes

Dat hebben veel modellen van Yema. Dat is een bezel lock. Pas als dat ijzeren onderdeeltje ontgrendeld wordt is de bezel te draaien.

3 likes

Dat is geen venster. Je kunt daar de bezel mee vastzetten; ontworpen voor extra veiligheid bij het duiken. :slightly_smiling_face:

4 likes

Haha… allebei tegelijk. ‘Twee zielen één gedachte’ :smiley:

6 likes

Bedankt voor het toelichten!

2 likes

Hoi Nathalie, die van mij zou eigenlijk ook deze week komen, daarom had ik ook contact met Yema gezocht. Ik heb vele jaren voor Franse bedrijven gewerkt- met heel veel plezier overigens- en ben van de Fransen wel gewend dat dingen nogal eens anders lopen dan oorspronkelijk toegezegd of verwacht. De ‘Franse slag’ zal daarbij vast een rol spelen. :wink:

5 likes

Dat is inwisselbaar voor Duitsers, Zwitsers en zeker ook Hollanders.