Yema kickstarter “Wristmaster”

Ik zit wel te twijfelen om de beige variant te bestellen. Het is wel een erg mooi horloge, alleen de Yema reputatie is niet zo geweldig.

2 likes

Mwah, denk vooral dat er veel geluid van van een enkeling op het forum hier was. Zelf heb ik een Yema Speedgraf waar ik behoorlijk tevreden over/mee ben.

5 likes

Sluit mij hier helemaal bij aan. Zeer tevreden over kwaliteit van mijn Yema.

5 likes

Op wus zijn ze iets minder positief; https://www.watchuseek.com/threads/yema-poor-quality-control.4931889

1 like

Twee jaar geleden. Toen maakte Seiko ook nog aardige horloges volgens mij :wink: grapje, ik heb niks met of tegen Seiko, het merk doet me gewoon niet zoveel, maar lees en hoor veel over dat de kwaliteit achteruit zou hollen de laatste jaren, geen idee wat er van waar is

Maar hier in ieder geval ook uiterst tevreden van mijn Navygraf MN. Misschien hebben ze de boel beter op orde anno 2021?

1 like

De Kickstarter had zijn target in no-time. 4 ton in een uur, ze staan nu op een half miljoen.

1 like

Exact. Doet me denken aan de Hamilton khaki field mechanical. Kast is te lang vergeleken met de overige afmetingen. Jammer, ontwerp vind ik erg netjes van de Wristmaster.

1 like

Ik vind het een leuk ontwerp, heb wel even zitten twijfelen, denk dat ik toch maar niet in ga stappen. Reden is -afgezien van the usual- dat ik bang ben dat die kast niet mooi/comfortabel op mijn bescheiden pols gaat zitten. Heb nog heel weinig beeldmateriaal on the wrist gezien maar het is een heel langgerekte platte vorm.

Inderdaad, over het horloge is niks fout te zeggen.
Maar voor mij zat het gevoel niet meer goed met Yema doordat ze de Speedgraf zogezegd in stock hadden bij bestelling, waarop ze me vervolgens maanden aan het lijntje hielden omdat ze een nieuwe batch moesten produceren en toen stonden de Seiko chronograaf modules backorder.
Geen leuke ervaring.

1 like

Ah, das niet best inderdaad

Net op bestellen gedrukt, ben benieuwd :face_with_raised_eyebrow:

(foto Monochrome)

7 likes

Ik vind 'm heel vet. Vooral fan van de crème versie. En de krullerig geschreven Wristmaster vind ik net heel mooi :+1:
De prijs zou me ook niet afschrikken, enige probleem is dat ik bang ben dat mijn gezinsleden hun ogen eens uit hun kassen gaan rollen wanneer ze mij weer met een nieuw horloge zouden zien.
Ik wacht nog enkele maanden :yum:

1 like

Brr.

Eén faux dressertje met te korte, te blokkerige wijzers en nogal onelegante blokkerige opgelegde indices, en één APRO/PRX/Engineer/Bang/Oysterquartz/Aikon/Defy/Overseas/Nautilus achtig vehikel.

Zoals jullie merken, van die laatste ben ik niet gecharmeerd omdat het in het beste geval een “also ran” is en in het ergste geval gewoon in de hommage-hoek zit. Baltic is dan weer van het padje af omdat ze een brak Chinees uurwerkje hebben gekozen voor wat verder een meer dan aardige vintage outing is, dus al met al…

Dus merk ik dat ik niet meer zo warm loop voor de Fransen. Nou ja, ik heb een Baltic en Serica die me verder uitstekend bevallen, maar ik vrees dat het hier even op houdt.

Je wilt weer een bolwassing over deck watches beginnen? Nou heb je dat al in twee topics geprobeerd, en je hebt in beide gevallen genoeg mensen over je heen gekregen die je alles van Tissot tot aan John Harrison hebben laten zien om aan te geven dat WC voor de eigen lijnen met name al derivatieve public domain ontwerpen gebruiken.

If that’s the rhetorical hill you want to die on, knock yourself out, bruv.

Was het maar zo’n feest. :rofl:

Maar goedl, Sybren, oale glibberaar van me, laten we gewoon even lekker on topic blijven bij deze Yema release, dan nodig ik je uit om in m’n NA topic van die Tourby te komen zeiken wat voor derivatief knakending dat is. Daar hoef je @AA-79 in een totaal ongerelateerd topic niet mee lastig te vallen. :+1: :kissing_heart:

Wat was m’n punt ook al weer? Oh ja. De wereld heeft niet nog een sporthorloge met geïntegreerde bracelet, hoekige kast en patrijspoort nodig. Ik kijk uit naar een levendig topic met mensen die het niet met me eens zijn.

Inderdaad, voor ik je ga vertellen dat je met een Portugieser handwinder een VC rail watch hommage in handen hebt. Daar wordt dit topic niet leuker van.

Maar dan wel met een zelf verzonnen verhaal over een Portugees in 1930. :upside_down_face::wink: Zoals gezegd, hou lekker op met zuigen en kom dat maar in de nautische topics doen, dan kunnen de yema mannen verder met hun leven.

Ik vind de kast, plexi, crosshair en print prachtig. Maar de indices een wijzers niet. Die maken het grof. Iets wat wel veel werd gedaan in de sixties.

Kleine correctie. Tussen 1774 en 1950 grofweg wel ja. Zelfs de Kriegsmarine ontwerpen van Stowa zijn letterlijk exact hetzelfde, met wat variatie: Gebruik je dikkere of dunnere cijfers, gebruik je vulpen-, feuille- of marine-wijzers en heb je een centrale of kleine seconde.

Kijk, ik weet dat ik een standaard deckwatch heb gekocht, jij hebt alleen 8000 ballen betaald voor exact zo’n ding, maar dan met IWC marketing. :slight_smile: En dan had ik liever een Hentschel H1. Ziet er net zo uit, wel een poepje leuker, al is het maar omdat het geen zielloos Richemont merkje is.

Zoals gezegd, de neiging, tegen het einde van de jaren zestig, om te korte wijzers te monteren met heel erg blokkerige indices, ja, dat werkt niet voor mij.

Maar goed, dat deden meer merken in die tijd. De één wat extremer dan de ander.

Da’s een voor destijds redelijk vaak voorkomend stijl-element. Dus zelf hou ik het, als ik weer wat van Yema ga bestellen, even lekker bij hun Superman duiker.

Zeg nou zelf, die Superman is übercool.

Dat ging over die versie met die integrated bracelet en die patrijspoort bezel, Henk. Da witte gij ook.

Nogmaals, het gaat om een ontwerp uit het publieke domein. IWC gebruikt dat voor de Portugieser lijn en voor de Pilot lijn. Dat zijn andermans bestaande merken die iederen, inclusief IWC, aan het maken is.

Dat je de Tourby een deckwatch-kloon noemt is het probleem niet. Het probleem is dat je IWC beticht van enige vorm van originaliteit terwijl Hamilton, Vacheron, Audemars Piguet, Elgin, Waltham en Ball al een halve eeuw in die space zaten.

Zeg dan dat die Tourby een Vacheron zakhorloge-kloon is. Omdat dat dan gewoon waar is. :slight_smile: Zeker ook omdat Tourby ze letterlijk zo verkoopt.

Dus even twee onderwerpen:

  1. Ik vind die met integrated bracelet en patrijspoort-bezel een onnodige toevoeging aan het canon van, ja, dezelfde horloges. Ik weet niet of Yema ooit zelf in de jaren 70 aan die gekkigheid mee deed, maar ik zou bijna willen dat Zenith de Defy nooit had uitgevonden in 1969.

  2. De stijl-elementen op de gewone zilveren en blauwe Wristmaster ontwerpen bekoren me niet. Die zijn weliswaar ook vrij generiek voor het epoch, maar de kastvorm en crosshair tillen hem, samen met de print, net boven het generieke uit.

Da’s een mooi horloge, en veel origineler dan zo’n IWC deckwatch. Merk ook op dat de uren en minutenwijzers een lekkere lengte hebben, ook al mist er helaas een stuk van de secondenwijzer.

Jammer, ik vind dat een ontwerp-misser.

Daar wordt hij niet origineler van. :slight_smile:

Ik vind bij het origineel de grotere subdial mooier staan.

1 like

Die? Want dat zou in Februari 1939 één van de eerste tot polshorloge omgebouwde deck watches van IWC zijn geweest. Onder de naam 325 verkocht aan een juwelier in de Oekraïne.

IWC heeft het over “the 1930s” op hun website, maar in de praktijk komt het er op neer dat ze rond 1939 een keer een zakhorloge in een 43mm kast gevrot hadden met obligatory art deco cijfers en wijzers.

De eerste Portugiesers kwamen daarna pas in 1942 in Portugal aan, en van die hele serie zijn er destijds maar 300 gemaakt in totaal. Die zagen er dan weer zo uit:

En is dat nou een schaamteloze kopie van een Tissot Anti-magnetique uit 1939?

Of zou het gewoon zo zijn dat horloges er op dat moment even zo uitzagen?

IWC used a great number of dial variations, hands and indices for the Portuguese ref. 325

Maar goed, degene die het dichtste bij het exemplaar komt van ome @SybrenAnne is deze variant uit 1942:

Ik kan de open 9 goed op prijs stellen. Maar die van @SybrenAnne is dit ontwerp goed getrouw.

1 like