mmm kweenie
fotoos moesten wat duidelijker zijn
Geen idee waar we het over hebben haha, het is een soort mechanisme wat je moet indrukken maar heb het nog niet durven uitproberen.
als het een penanker uurwerk is moet je inderdaad dit pinnetje indrukken en ingedrukt houden om de wijzers op tijd te stellen
Ook enig idee hoe je hem gemakkelijk open kan krijgen?
zit er aan de zijkant van de kast niet een soort inkepinkje? dan kun je heel voorzichtig met een aardappelmesje bv, met de botte kant daarvan het deksel loswrikken…
Als het nu een Kienzle was, zou ik zeggen je hebt gelijk.
Echter het indrukken van het pennetje heeft geen enkele relatie met wat voor echappement er in zit.
Veelal kun je bij de zakhorloges de kroon niet uittrekken, daarom werd een pen/druksysteem ingebouwd om de wijzers op de juiste tijd te zetten.
Dat wil dus niet zeggen dat het geen penanker is, maar het kan evengoed een cylindergang zijn.
met vriendelijke groet,
Inca
Mee eens, de conclusie dat je wijzers moet verzetten met een pinnetje en daarom penanker is niet waar volgens mij, gezien het uiterlijk en de afwerking zal hier geen penanker uurwerk in zitten maar een cilindergang lijkt mij.
Ik begin nu onderhand wel nieuwsgierig te worden naar het binnenwerk
Het pennetje heeft totaal niets te maken met de aard van het uurwerk. Ik gok ook op een cilindergang uurwerk. Dat werd in die tijd namelijk erg veel gebruikt.
De wijzerplaat ziet er in ieder geval erg fraai uit, het zou mij niks verbazen als er een goed uurwerk in zou zitten…
Dit soort zakhorloges zijn eigenlijk altijd uitgevoerd met clyindergang uurwerk, gezien de gouden kast gok ik 10 steens maar 6 of 8 is oom mogelijk. De wijzerplaat is inderdaad mooi gemaakt, zie ze regelmatig voorbij komen maar zijn toch niet heel algemeen. Het horloge is wel in een mooie staat, weinig deukjes en schade aan de kast, die zijn namelijk vaak in zeer slechte statte veel deukjes, niet sluitende deksels, etc. Pennetje bij de kroon indrukken om te verzetten, zoals eerder gezegd.De kast zal waarschijnlijk van 14 of 18 karaats goud gemaakt zijn, gezien de kleur.
De waarde, voor zover je dat wil weten ligt ongeveer 100 euro boven de goudwaarde(afhankelijk van gewicht), dus pak m beet 250-350 euro voor het horloge zonder de ketting. De waarde van de ketting is afhankelijk van het gewicht en het goudgehalte, schat ergens tussen de 200 en 600 euro.
Allright jullie hebben mij overtuigd!!
Ik ben nu inderdaad ook wel heel erg benieuwd aan het worden naar het binnenwerk!!!
Hierbij het uurwerk van dit zakhorloge:
Hij is inderdaad 10 steens en ben d’r ook achter gekomen dat er “Avance Retard” in staat ik denk dat dit het merk is?
Avance /Retard is niet het merk. Avance…in die richting zet je het hendeltje als het horloge wat sneller moet lopen. Retard…tja, net andersom uiteraard.
In het Engels zou er Fast/Slow staan. Vaak staat het er ook in het Frans en Engels.
Aha, totaal geen verstand van horloges hier haha. Enig idee waar ik het merk zou kunnen vinden?
Je foto is overigens niet zichtbaar
Klopt, ben nog een “nieuw lid” dus kan geen foto’s plaatsen. Je kan eventueel de link even bovenin je browser plakken en dan naar de foto’s kijken
Heb ik geprobeerd. Doet ie niet. Link is niet compleet.
Het is zeer goed mogelijk dat er helemaal geen merk in staat. Er zijn rond 1900 erg veel fabriekjes geweest die uurwerken maakten zonder het uurwerk te merken.
Probeer d’r eventueel “www.” voor te zetten? Bij mij werkt de link gewoon.
Of deze: