Nee, dat is de verkeerde optie, niets overzetten.
De cilinder weer recht buigen heeft ook geen zin. het zou beter zijn om een nieuwe cilinder in de ring op het wiel te persen.
Je moet dan eerst wel weten hoe de lengte is die nodig is, dan de juiste cilinder erbij zoeken, de diameter is ook belangrijk, eventueel de tampon bij stellen om de juiste lengte te krijgen.
Het uitmeten is belangrijk, immers de tanden van het ontsnapping rad moeten exact op de juiste plaats in de cilinder ingrijpen.
Overigens heb ik cilinders en tampons in vrijwel alle maten.
Als het nodig is kan je het altijd vragen.
dixi
Helemaal helder. Tof deze informatie te mogen lezen. Het klinkt allemaal best “simpel” omdat het begrijpelijk is. Het daadwerkelijk doen is uiteraard een heel ander verhaal. Zal dit allemaal in de gedachten houden.
Thanks
Enige wat ik me voor een snelle quicfix zou kunnen bedenken is de gehele donor servicen en als blijkt dat die 100% correct werkt het gehele uurwerk erin zetten.
Is dat vloeken bij een erfstuk? Denk dat veel mensen enkel naar de buitenkant kijken
En dan of
- niks zeggen over een ander uurwerk… gevolg… je geweten knaagt
- hen dit voorstellen, ander uurwerk met origineel erbij doen… je geweten is schoon…
Je kan natuurlijk ook het uurwerk wat in de kast zit gewoon repareren.
Nog schoner geweten…
dixi
Nou, ik ben voor het andere uurwerk gegaan. Dat heb ik vanmorgen een service gegeven en loopt met zijn eigen balans op alle kanten en stopt niet.
Enige wat er wel aan scheelde was dat daar het spiraal aan de onderkant van de kloof aanliep. Ik heb het spiraal geplooid en nu loopt hij wel vrij. Ik kreeg echter geen beeld op de timegrapher en bij het andere uurwerk wel een soort van
Mijn geweten dat hij nu sowieso loopt en niet meer stopt is me meer waard dan een halve reparatie. Het uurwerk staan geen nummers op of in.
Ik kreeg al een berichtje van iemand die zei en dan citeer ik):
“Vergelijk het met een fiets. Nieuwe wielen? Tijdje later nieuw stuur en zadel ? Trappers en ketting? Geen probleem, lijkt me. Nieuw frame? Dan wordt het naar mijn gevoel een andere fiets.
Ik denk dat veel mensen een horloge zien als een kast met wijzerplaat; al het andere wat er in zit of aan hangt is vervangbaar zonder dat het gevoelsmatig een ander horloge wordt.”
Ik weet 100% zeker dat mijn moeder en tante er op deze wijze tegenaan kijken. Ze weten ook dat ik reserve onderdelen heb weten te bemachtigen.
Enige waar ik nog wel tegenaan liep was dat de as voor de secondewijzer kleiner was dan degene waar hij af kwam. Secondewijzer dus niet vast te zetten:see_no_evil:
Dus heb ik mijn ponsset maar gepakt en ben ik aan de slag gegaan om dat gat kleiner te maken. TUURLIJK ……… sla ik het gat te klein ondanks een aantal keren passen en meten. Krijd ik hem niet meer op de as. Maar met een minivijltje daarna het gat in kleine fracties weer wat geruimd. Nu is het goed en hangt hij opnieuw boven mijn bureau.
Zal het met mijn moeder overleggen of ze belang hebben bij de overige materialen (oude uurwerk), maar denk dat ik het antwoord wel weet.
Man man man…soms zit het mee… soms zit het tegen…
Goed werk! Als hobbyhorlogemaker hebben we limieten waar we tegenaan lopen, voorraad, gereedschap en vooral skills (in sommige gevallen)
Verder petje af hoor.
Een foto gekregen van mijn tante waarop mijn overgrootopa en zijn vrouw staan. Is hun huwelijksfoto.
Mijn tante is er waanzinnig blij mee. Mooi resultaat
Er zit in ieder geval een zakhorloge in een zakje in de rok van je overgrootoma verstopt. Het engelse woord voor de bijbehorende ketting is een “slide chain” (nl weet ik niet…). Vaak zat er nog een soort sierschuifje op maar die zie ik hier niet.
Ik had die ketting wel gezien, maar niet die associatie gemaakt. Zat met een ketting voor de heren in de gedachten.