Ik zit nu al een tijdje op dit forum. Vele horloges zijn voorbij gekomen die mijn hartje een sprongetje laten maken.
Ik heb zelf ook een leuke collectie die vooral erg verschillen van merk en zelfs van grootte.
Nu kom ik dagelijks ook horloges tegen, wat een onbekend merk is (china makelaardij) maar waarvan ik soms denk: mwah, leuk ding. 100 meter waterdicht dus dat zal wel goed zijn.
Is het zo dat als een horloge ook waterdicht is gemaakt, dat dat ook gelijk de kwaliteit van het uurwerk aangeeft?
Mijn redenatie is namelijk zo:
Als ze de moeite en tijd voor ingestoken hebben om het waterdicht te maken (minstens 100 meter) dan zal het wel een prima uurwerk zijn en dus een prima horloge.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Ik lees graag, dus kom maar op.
Nee, dat heeft niets te maken met de overall kwaliteit. De manier hoe een horloge waterdicht gemaakt wordt is ook heel verschillend. Daar zijn ook legio kwaliteitsverschillen in terug te vinden.
Het gaat om de manier van afdichten. Bij een horloge tot ongeveer 400 euro heeft vaak een enkelvoudige afdichting bij de kroon. Bij duurdere modellen, welke ook vaak overgaan naar 20ATM, 2 afdichtingen of meer. 20ATM kan bijvoorbeeld met en zonder verschroefde kroon zijn. Afhankelijk van de techniek en gebruikte materialen. Dat bepaalt mede ook hoelang een horloge waterdicht blijft. 5 jaar garantie op waterdichtheid is niet overal standaard, zoals je weet.
Nee, het is niet zo dat een hogere WR-rating automatisch een hogere kwaliteit van het horloge betekent. Uiteraard moet een horloge wel voldoen aan de WR-rating die de fabrikant aangeeft.
Het heeft meer met de functie te maken. Een dresser hoeft alleen wat spetters van een afwassopje te overleven maar breng je een sportief- of duiker horloge op de markt moet die wel de aangegeven specs aankunnen.
Ongeacht het type of kwaliteit van het uurwerk. Ook een Chinees automaatje van 3 dollar doet het niet meer als de kast volloopt.
Nee. Die twee dingen hebben geen reet met mekaar te maken.
Je hebt pakkingen, pakkingen, pakkingen, en tot slot mogelijk een monocoque kast-ontwerp waarbij alles uit één klomp staal bestaat. Zelfs bij monocoque kasten heb je, hou je vast, pakkingen nodig voor het glas en de kroon.
Sommige figuren denken dat ze 500 meter diep gaan duiken en vinden het dus leuk om een helium ventiel op hun desk dive horloge te hebben. Ik vind dat grappig. Maar goed, daar wordt het horloge niet waterdichter van, dat zorgt er alleen voor dat helium zou kunnen ontsnappen zonder dat het glas er af wordt gebeukt.
Dan zijn er nog boze tongen die beweren dat je een schroefkroon nodig hebt. Dat is onzin. Je kunt prima waterdichte horloges maken zonder schroefkroon. Dat doe je met pakkingen. De schroefkroon is handig om je er van te vergewissen dat je kroon dicht is en de pakkingen dus op de juiste plaats zitten.
Aangezien een pakking 5 cent kost en overal te koop is snap ik niet dat mensen die dress horloges niet maken de moeite niet nemen om de minstens even 50 meter water resistent te maken. Dat vind ik een mooie rating voor dagelijks gebruik, en het kost de fabrikant niks wezenlijks.
Er zijn niet-waterdichte Pateks die een vermogen kosten - bijvoorbeeld de “repetition minutes”. Het aan/uit-schuifje aan de zijkant van de kast is daar het probleem. Je redenering is leuk bedacht maar heeft niets met de werkelijkheid te maken.
Tja. Ontwikkel-tijd gespendeerd om een horloge nodeloos complex te maken zodat je er 4 ton voor kunt vragen, en dan ook nog een zwak punt introduceren aan de kast. Ik zie dat ding als een major fail. Hij is mooi, maar als ze van hetzelfde horloge gewoon de KS versie met 100m waterdichtheid verkochten voor de normale 40K voor een Calatrava had ik meer interesse. Je mag me rustig een barbaar noemen.
Maar intussen vind ik het jammer dat ze een Breguet Classique niet beter bestand maken tegen het leven van alledag. Want zeg nou zelf, dat komt dichter in de buurt van een toegankelijk horloge.
Even een korte vraag die een lang antwoord kan genereren:
Wat is kwaliteit?
Ik heb de schurft aan goedkope Chinese uurwerken. Als ze er een Miyota (Citizen) in hebben gegooid, of een SII (Seiko) uuurwerk, prima, dan zal het OK zijn.
Maar dan is nog de vraag: Gaat het om een eigen ontwerp of is het één of andere zielloze skere kopie van andermans ontwerp? Aangezien ik het ontwerp als onderdeel zie van mijn definitie van kwaliteit vind ik plat jatwerk per definitie skere meuk die gewoon ritueel verbrand zou moeten worden in de achtertuin.
Er is verschil tussen hebben van muzikale invloeden en van die matige coverbandjes voor de braderie, zeg maar.
Tja, hoe zit het dan met de garantie? Ga maar eens verhaal halen bij een onbekend plakwerk. 100 meter is een leuk opschrift, maar ik zou niet iedereen die niet meer te traceren is geloven. Pak dan liever een voordelig bekend merk. Even Google raadplegen, Seiko 5, 100 m. waterdichtheid, € 216.-. En daar weet je dat je wel garantie kunt claimen (dus zal de spec geloofwaardig en betrouwbaar zijn).
Is ook een gevoelskwestie. Al weet ik heel goed dat het nix met kwaliteit te maken heeft,
Toch laat ik een horloge onder de 10 bar liggen.
Komt bij mij prullenbak over.
Idd, vooral de namaak printen er gewoon maar wat op wat er bij t origineel ook staat. Dat sowieso meestal niet geloven.
Maar er lijken ook Chinese merkjes te zijn die wel op kwaliteit letten. Zo heb ik n San Martin die ik gebruik met n dagje wellness. Die doorstaat hete sauna’s en kouwe dompelbaden, warme jacuzzi’s en wat gespetter in het zwembad.
Is natuurlijk maar n enkel exemplaar, en zegt niet gelijk iets over alle horloges vh merk.
Betreft garantie, veel merken waaronder de dure, sluiten water schade (maar ook glas schade ofzo) dacht ik uit v garantie.
Sommige Chinese hommage horloges met een Japans uurwerkje zijn van een verassend mooie kwaliteit. Ik geef toe dat ik er veel plezier aan beleef. Ja, ik durf het hier bijna niet te zeggen, soms vraag ik me wel eens af wie nu de werkelijke oplichters zijn, de fabrikant van het peperdure horloge met al zijn marketing en stemmingmakerij, of die van het 10x of meer goedkopere hommage horloge. Aub niet al te boos worden in uw reactie.