Summa summarum: er is geen definitie van kwaliteit te maken, het komt neer op een platte lijst van eisen die per persoon en per product zomaar kan verschillen, met hier en daar een standaard die in de één of andere categorie een lijstje eisen en testen formaliseert.
Voor duikhorloges is dat bijvoorbeeld ISO6425, maar ook daarbij geldt dat er veel mensen zullen zijn die een SKX toch geen kwaliteitshorloge vinden.
Dat krijg je er van wanneer je iets ondefinieerbaars probeert te definiëren.
We kunnen na 64 antwoorden dus voorzichtig concluderen dat het antwoord op de vraag van @MelvinB “ja”, “nee” en “misschien” kan zijn.
Nee, dat is niet hoe dat gebeurt. Als ontwerper (heb ik meerdere malen gedaan) ga je met de klant rond de tafel zitten om te beslissen wat er in dat ding moet komen. Hoe goed jouw uiteindelijke product aan dat lijstje voldoet bepaalt de kwaliteit. Is hartstikke kwantificeerbaar.
…en dat komt dus weer omdat hun lijstje er anders uit ziet en eisen die aan de originele SKX niet op die van hen te vinden is. Al vind ik wel dat je een horloge moet beoordelen op waar het voor bedoeld is. Een SKX minpunten geven omdat hij zo’n dive bezel heeft is een beetje raar bijvoorbeeld. Dan moet je gewoon iets anders nemen.
Volgens de maatstaf van degene in de kamer, maar niet m’n buurman, de pompbediende, zijn overvaller, diens advocaat, en haar man.
Met “definitie” bedoel ik iets wat algemeen gedragen wordt. Ik vrees dat onze definitie van definitie dus niet eens overeen schijnt te komen. We zeggen feitelijk hetzelfde, maar jij vind het daarom definieerbaar en ik niet.
En dat is dus waarom merken market research doen. Als zij niet weten wat wij aan eisen hebben, zullen ze nooit iets maken waar een groot genoege groep bereid is de vraagprijs voor neer te tellen.
Als je dit kunt spenderen aan een horloge, krijg je dan nog te maken met plebs zorgen zoals regen? Geen idee, want ik heb geen 4 ton te spenderen aan een horloge…
Lopen mensen die dit wel hebben überhaupt in de regen of rijdt de valet de wagen voor en heb je een fancy paraplu droger in je bolide?
Ik ben een keer met een (voor mijn klasse veel te duren) rondreis vakantie geweest. Enkel omringd door multi miljonairs in elk resort waar we aankwamen. Meerdere keren per dag, kwam er iemand met een warm vochtig doekje, mijn handen wassen. Dus handen wassen zou ook wel risicoloos zijn voor dergelijke figuren?
Grappig als je weet dat de meeste G Shock horloges goed waterdicht zijn… maar het uurwerk wat erin zit een brok plastic is…om over de massaal geproduceerde en vaak goedkoop afgewerkte kast e.d. maar te zwijgen.
En toch draag ik ze heel graag…
Waterdicht is vaak ook gelieerd aan het model, functie e.d. en niet aan de kwaliteit van het merk en of uurwerk…