Als dit waar was zou ik niet meer naar die juwelier gaan, wat een lulkoek
Ik hou het kort, nee het 1 heeft niets met het ander te maken
Ik ben niet arm, maar wil wel waterdichte horloges.
Ik zwem zelf ook vaak, puur ter ontspanning bijvoorbeeldâŚ
Vaag verhaal van die juwelier
Nou weet ik niet mijn Rolex SD is waterdicht en zit ook een heel goed uurwerk in!
Is dat zo, nou kan ik met een gerust hart met mijn SD onder de douche . Raadt het wel af als iemand een Patek heeft die niet waterdicht is
Dit forumlid heeft helaas voornamelijk onzinnige bijdragen ik zou er geen waarde aan hechten verder.
Nieuwe Rex denk ik.
Wat dacht je van die zeiljachten .
Weet je zeker dat het niet een of/of keuze is tussen een jacht of een Yacht-master?
Over de Invica Pro Diver: sommigen op Youtube (kan het filmpje niet meer vinden) en in de comments in webshops klagen erover dat de kleinere Invicata Diver Quartz (37.5 mm) niet geschikt is om mee te zwemmen. Dat is dus de kwarts versie, niet de wat grotere automaat. Misschien hebben ze de kroon er niet goed op gedraaid, weet nietâŚ
Verder denk ik dat waterdichtheid niet per se aan kwaliteit te relateren is. Horloges waar je mee kunt zwemmen zijn meestal wat duurder, maar ik denk dat er enorm nauwkeurige uurwerken zijn die niet waterdicht zijn. Verder zeggen veel mensen dat ze met een gerust hart gaan zwemmen met hun Casio F-91W (kostte vroeger hooguit ⏠15). De kwaliteit van het kwartsuurwerk daarvan is heel goed (afwijking: hooguit een seconde per maand ofzo), maar van de plastic kast en het rubber bandje? HmmmmâŚ
Of neem bijvoorbeeld de befaamde Vostok Amphibia. Die is goedkoop, maar geschikt om mee te duiken (lees niet: zwemmen, maar duiken). Officieel mag dat horloge 30 seconden per dag voor/achter lopen v/d fabrikant. Dat betekent dat je elke trein mist na een paar dagen. Aan de andere kant schijnt dat horloge flink wat âruigâ gebruik te kunnen weerstaan. Is het dan een goed of een matig horloge? Ik denk dat het maar net is hoe je voor jezelf persoonlijk goed of slecht definieert.
Die Orient is zeer mooi
Ach, spettertje water
Zag het net ja. Was net toevallig even op internet kijken
Die kan ik verassend kort beantwoorden met mijn nerderige kennis van ISO normen. ISO 9001âs definitie: âKwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.â
Dus je hebt uitgesproken en onuitgesproken eisen die aan een product gesteld worden en hoe beter het product daaraan voldoet hoe hoger de kwaliteit. Waterdichtheid is zoân eis, maar is zoals vaker genoemd lang niet de enige.
San Martin is verrassend goed. Maar wel duurder dan andere Chinese merken en verwacht geen originaliteit qua design. Want dat is echt bijna allemaal gejat.
Dat is een wollige definitie. Er wordt niet gezegd welke eigenschappen en kenmerken van belang zijn. Zelfs als je een erg specifieke norm als 25010 bekijkt zie je heel veel taal, maar weinig tot geen meetbare factoren.
Ik denk altijd aan de conclusie die mijn moeder trok. Nadat ik er achter kwam dat ze Zen and the Art of Motorcycle Maintenance had gelezen vertelde ze me dat haar antwoord op de breedst mogelijke kijk op kwaliteit âGodâ zou zijn.
Nee.
Volgens mij had ome @FFelix donders goed in het snotje wat de openingspost zei. Er zijn hier al meerdere leden geweest die vroegen wat âkwaliteitâ betekent, of het om het uurwerk of het hele horloge gaat is secundair: Wat is de maatstaf van TS?
Een 4R36 is een prima uurwerk voor in een duiker in dier voege dat het robuust is, en in combinatie met de juiste kast 4800 A/m anti-magnetische horloges op kan leveren, maar qua accuratesse zwalkt het over een belabberd grote bandbreedte, en de afwerking is drie keer kut, dat ding is niet om aan te gluren. Hetzelfde zou je van een Miyota 8000 serie kunnen roepen.
- Is iets âkwaliteitâ als het geen hand-gepolijste bevelling op de bruggen heeft? Of gouden chatons? Of minstens cotes de Genève over alle bruggen?
- Of gaat het om COSC/METAS/⌠achtige accuratesse?
- Of moet het onder elke omstandigheid blijven lopen?
- Zit het hem in functies als automaat, hacking, snelverzet van datum en zo?
- Spelen tikgetal en gangreserve een rol?
- Moet een kwaliteitsuurwerk makkelijk te servicen zijn?
- Of moet het juist zonder beurt 20 jaar zân ding kunnen doen?
- Grotere anti-magnetische eigenschappen, dmv Silicium-achtige onderdelen?
- Of juist een Pellaton-achtige opwind-constructie van carbon-raderen die niet slijten?
- Betere kogellagers op de rotor?
- Stil? Of juist niet?
Zodra TS een subset van bovenstaande features als belangrijk aanmerkt kunnen wij met uurwerk-voorstellen komen die binnen die norm kwalitatief kunnen zijn.
Die liggen altijd in de Middellandse Zee of het CaraĂŻbisch gebied, worden tijdens stormen en naar weer door het personeel bevolkt en bijgehouden, en alleen bij mooi weer door de eigenaar bezocht.
Je hebt het door. Klopt helemaal. Zo selecteer ik ook mijn horloges. Al sinds jaren. Zeker sinds een kennis me vertelde dat echte duikers geen horloges maar duikcomputers dragen. Dan is de conclusie duidelijk. Nooit geen spijt gehad.
Ik heb hem eronder minder wollig geformuleerd. En nee, er zijn geen specifieke eigenschappen genoemd. Daarom maak je bij het ontwerp van elk product een eisenlijstje.
Die eisen verschillen per product en zelfs per persoon. JOMW heeft bijvoorbeeld een lume fetisj en ik niet, dus wij zullen een horloge zonder lume heel anders beoordelen.
Die heb ik ook eens aangeraden gekregen. Wat een zaadboek is dat zeg. Zân filosofie slaat nergens op en het verhaal eromheen is oersaai.