Zelf een horloge samenstellen 😕

Dus:
Ik zou graag een soort van sub-achtig gemodificeerd horloge samenstellen m.b.v. onderdelen via Aliexpress.
Ben van plan om er een soort steriele dial op te plaatsen (met eventueel mijn handtekening op) en zo te gebruiken als beater.

Hierdoor is het wel nodig om hem ook waterdicht te krijgen :fearful:
En laat ik nu niet al te veel vertrouwen hebben in de waterdichtheid van diverse Parnis/Bliger/chinese meuk modellen.

Een ander probleem is dat ik een passend jubilee bandje nodig zal hebben.
Ik dacht eventueel een Watchgecko universele band te gebruiken en de endlinks op een bepaalde hoek om te buigen.

En nee ik wil geen SKX modden :stuck_out_tongue:
Die zijn te groot voor wat ik in gedachten heb :smile:
Een een vostok is gewoon… euh… te vostok :stuck_out_tongue:

Iemand ervaring met zoiets te doen? Tips? Eventueel een betrouwbaardere website?

6 likes

Wow, ik ben overweldigd door het enorme aantal reacties op dit topic…:roll_eyes:

Zelf je (unieke) horloge samenstellen is nochtans niet zo moeilijk en het geeft je de voldoening om verder te gaan dan wat wijzerplaatjes, bezels of bandjes te wisselen.

Het hangt er wel van af welk werkje je wil gebruiken, want daar lees ik in je vraag niets over. Voor de standaard werkjes (ETA 2824 of 7750 reeks bvb) zijn er legio kasten, wijzerplaten en wijzers te vinden. Een beetje googlen en je ziet door het bos de bomen niet meer.
(Oh ja, een kleine verwittiging tussendoor, maar misschien weet je dat al: als je een eta 2824 wil gebruiken: opletten met het uittrekken van de opwindstift. Enkel uittrekken in de wijzerstand. Anders mag je de boel opengooien om de bascule terug in de uitsparing van de opwindstift te plaatsen !).

Als je andere werkjes zou willen gebruiken (bvb vintage kalibers) moet je zeker wel zoeken naar de juiste werkhoudring (binnen- en buitendiameter), hoogte, de gepaste wijzerplaat (die zijn zonder bedrukking al wat moeilijker te vinden) want niet enkel de diameter van de plaat, maar ook de wijzerplaatpootjes moeten correct zijn én de juiste maat van de wijzers. Bovendien moet je uitkijken voor de correcte binnenhoogte van de kast (zeker als je oude automaten gaat gebruiken).

Een punt van belang hier: zorg ervoor dat het kaliber op de juiste hoogte (diepte t.o.v. bovenste kastrand) zit, anders krijg je de opwindstift niet juist geplaatst, laat staan dat je het horloge waterdicht kan krijgen. Ook als je een binnenbezel (bvb tachymeter ring) wil is dit punt heel belangrijk.

Je spreekt over “chinese meuk”. Niet alle Chinese kasten zijn “meuk”, maar het is inderdaad niet makkelijk om de juiste (goede) kwaliteit te vinden. Sommige “grote merken” laten hun kasten ook in het verre Oosten maken – ik zal ze niet noemen, want dan trap ik hier op “zere teentjes”- dus ze kunnen het zeker).

Bij de goedkope Oosterse aanbieders zal de garantie op waterdichtheid ook meestal een probleem zijn. Ik raad je dan ook aan om te kijken bij websites die Europese kwaliteit aanbieden (Zwitsers, Duits, Frans). Wat duurder, maar als die claimen dat ze waterdicht zijn (100 m of 200m bvb) dan zullen ze dat meestal ook wel zijn. Best vooraf informeren én garantie vragen. Voor een waterdicht “sub-achtig” horloge heb je uiteraard een kast met schroefkroon, glasloze bodem én de juiste pakkingen nodig. + siliconenvet om die pakkingen regelmatig te onderhouden.

Tenslotte enkele Ebay verkopers waar ik zelf al dingen heb besteld en waarvan ik redelijk tevreden ben inzake prijs/kwaliteit:

Mocht je een echte “Ickler” kast zoeken (klasse, maar ook andere “prijsklasse”): https://www.german-watch-shop.com

En uiteraard loont het altijd de moeite om eens rond te neuzen bij de meest veelzijdige leverancier van horloge-onderdelen: https://www.cousinsuk.com/

Zo, ik hoop dat je hiermee toch al wat op weg bent geholpen.

9 likes

Altijd leuk om zelf iets samen te stellen, zo krijg je iets unieks en wat echt van jezelf is.

Heb laatst iemand via PB geprobeerd te helpen maar kreeg helaas geen reactie meer van de beste man.
Hier even een knip en plak uit mijn bericht want ik wil niet alles opnieuw typen:

###De beste tip die ik je kan geven is om eerst op zoek te gaan naar de kast. Er wordt bij de kast altijd wel aangegeven welk uurwerk er in past en wat voor diameter dial erin kan.
Vervolgens kun je op zoek gaan naar dat type uurwerk. ETA en Sellita zijn een beetje de uurwerken die gangbaar zijn maar redelijk prijzig. Seagull heeft redelijk goede ETA kloonen maar die schijnen soms wat problemen te hebben met smering vanuit de fabriek. Ik heb zelf voor een NH35 van Seiko gekozen omdat dit een redelijk betrouwbaar uurwerk is en maar een paar tientjes kost.
Weet je al zeker dat je bv persé een ETA uurwerk wilt kun je gaan zoeken op “watch case for ETA”.
Let er wel op dat je bij de case een pasring krijgt voor het betreffende uurwerk. Vaak passen er meerdere typen uurwerk in maar krijg je een andere pasring om het uurwerk passend te krijgen.

Nu heb je dus een case en een uurwerk keuze.
Vervolgens kun je op zoek gaan naar een dial en wijzers. Zoek naar bv “dial & hands for ETA” op eBay en Google.
Belangrijk hierbij is om op de diameter te letten die in je case past.

In principe heb je nu alles bij elkaar gevonden om je kast compleet te krijgen. Bandje erbij en je kunt de boel gaan monteren.

Paar tips die ik je kan meegeven zijn om zoveel mogelijk bij één shop te kopen ivm verzendkosten en zorg dat je wat goed gereedschap hebt.
Als je een goedkope NH35 zoekt kan ik je nog wel een linkje via Aliexpress sturen. Daar was ie maar 29 Euro. Duurt alleen even voor je hem in huis hebt.
Denk dat ik het meeste wel heb genoemd.
Mocht je nog iets willen weten help ik je graag.###

Hier een linkje naar de shop waar ik mijn onderdelen heb besteld:

Als je de beste man een berichtje stuurt helpt ie je graag met alle juiste onderdelen bij elkaar zoeken en hoef je maar 1x verzendkosten te betalen.

Hier nog een linkje naar mijn zoektocht naar onderdelen. Misschien staan er nog wat handige tips in voor je. Vanaf bericht 60 kun je het bouwproces volgen.

4 likes

Ik heb een nieuw en ongebruikt ETA uurwerk voor je in de aanbieding. Zie het blauwe gedeelte. Perfecte basis. Behuizing, wijzerplaat, wijzers, kronen zijn in alle geuren en smaken te koop (in de baai) en het geheel past ook goed. Succes met je project!

Hoi exer ,
@Exer

Ik zit nog in de fase van het skx’en modden dus ik kan je niet helpen .
Wel een leuk topic om te volgen en eventueel zelf ook verder te komen met Mn hobby .
Succes met je projecten .

Fijne dag .

1 like

Ik snap je punt… denk ik

3 likes

Bedankt voor heel deze uitleg
kan ik zeker een stuk mee verder.
Zoiets als deze lijkt me zeer interessant


Case & bezel bevestigen (met click-spring systeem) begin ik niet meer aan,
heb ik horrorervaringen mee, dus liefst koop ik het zoals deze in 1 geheel

Sorry :smile:
Blijft net zoals de SKX teveel hun eigen karakter houden na een modificatie,
en een (gebold) acrylglaasje past echt niet met wat ik in mijn hoofd heb :anguished:

1 like

Wij verwachten natuurlijk wel een uitgebreid verslag hier, met foto’s! :sunglasses:

1 like