Zelf een horlogekast maken

Goedemiddag mijn naam is Hidde en ik ben nieuw hier.

Al een tijdje borrelt het idee om zelf een horloge kast te ontwerpen en te maken.
Met het ontwerpen van de kast ben ik al begonnen, zie de afbeeldingen hieronder.

Nu heb ik twee vragen aan de horlogekenners en makers over het zetten van het glas.
Wat is het juiste materiaal voor het glas om mee te beginnen?
En hoe zet je het er in dit geval in, hoe moet ik hiermee rekening houden in het ontwerp van de kast.

Het glas in het getekende model zal 38mm moeten worden.



horloge1

6 likes

Good luck. Kun je hem zelf maken? Anders wordt het een duur grapje om één kast te laten maken.

Saffierglas, maar voor een vintage look kun je bijvoorbeeld ook voor plexi gaan. Mineraalglas is de laatste optie, maar die wil je niet. Krast redelijk snel (saffier niet), en je kan de krassen er niet uitpoetsen (bij plexi wel).

Het makkelijkste is om je glas te persen in een pakking. Laten we zeggen een pakking van 1mm. Je kan het glas in elke vorm en maat krijgen, dus dat mag de belemmering niet zijn.

1 like

Het idee is inderdaad om hem zelf te maken, ik heb thuis een kleine CNC freesmachine staan waarmee ik erg ver moet komen.

Bedankt voor de informatie, ik heb dus een glas van 37mm plus een pakking van 38 naar 37 mm nodig

1 like

ik als leek zeg dat het glas/plexi het kleinste probleem is in verhouding van met/de case :wink: , iig SuC6 :smile:

2 likes

oops sorry HanDavince ,bericht was bedoeld voor JHidde :smirk:

1 like

Ehmmm nee. Wil je een kast hebben van minder dan een millimeter dik aan de zijkanten? :joy:

In een 38mm horloge zou ik een glaasje kiezen van 32mm ofzo.

Weet je al welk uurwerk erin gaat? Ik zou daar eerst naar kijken en zorgen dat je met de spacer en de stem precies uitkomt.

3 likes

Ah ik ben onduidelijk geweest, het horloge wordt ongeveer 44mm, het gat zonder de pakking voor het glaasje is 38mm (dit kan ik natuurlijk nog veranderen).

Ik heb een namaak van een ETA 6497 uurwerk, dit wil ik erin zetten.

Als je pakking een mm dik is en de buitendiameter van de pakking is 38 mm, dan is je glas nog altijd 36 mm doorsnede… Niet 37 mm

1 like

Ik had niet goed gelezen. Ik snap je :v:

1 like

Ik heb zelf ook een horloge ontworpen (gebruik je
fusion 360??) . Laten maken van een kast is een prijzige aangelegenheid. Niet te betalen als particulier. Als je het zelf kan, word het andere koek.

OK, maar heb je dit als uitgangspunt genomen voor je ontwerp ook? Wat mij verastte destijds was de hoogte van de wijzers boven de dial. Nu heb ik geen doorsnede of productietekeningen van je maar ik schat een beetje in dat je tekort gaat schieten, back to the drawing paper??

Succes verder. Lijkt me leuk te zien als je een kast hebt gedraaid.

Klopt ik gebruik inderdaad Fusion 360, ik ben er erg tevreden mee. Ik heb zelf een cnc freesbank thuis staan dus ik kan alles zelf doen, hier ga ik tenminste vanuit.

Bedankt, hier ga ik inderdaad nog even naar kijken.

Tevens denk ik zelf dat je rechte lugs zorgen voor een niet heel fijn dragend horloge. Zeker niet met 44 mm. Ik kan me voorstellen dat je dat doet om het uitvoeringstechnische wat simpeler te houden wellicht, maar als je cnc ervaring hebt en je weet hoe vormen gemaakt worden, kan je zeker in Fusion360 zelf ook een vlak uittekenen in 1 van de vertikale origin-vlakken en met commando “revolve” de bewerking nabootsen en zo tot schuine of gebogen lugs komen.

Zie trouwens mijn profielfotootje voor mijn ontwerp :kissing::wink:

2 likes

Bedankt voor de tip, ik ben alleen wat huiverig voor de bewerkingen aan de achterkant van de kast.
Als ik iets verkeerd doe met nullen klopt het geheel niet meer.
Uitvoertechnisch is het inderdaad een stuk makkelijker om zo min mogelijk aan de achterkant te doen.

1 like

Past die 6497 nu wel in je ontwerp? Ik vind het een leuk idee van je, het is altijd gaaf om handwerk te zien. Als je goed bent in frezen en metaalsnijden, zou je misschien ook een sandwich dial kunnen frezen met een logo en die (laten) spuiten?

Ik raad je aan om er een logo op te doen. Wordt anders zo kaal en steriel :v:

Mooi om te zien dat je zo enthousiast aan het werk gaat. Ik hoop dat het je gaat lukken. We zien hier graag de foto’s van je voortgang. In ieder geval succes :+1:

1 like

Ik moest het ontwerp inderdaad wat aanpassen, fijn dat dit is benoemd.

Een sandwitch dial klinkt super, ik ga kijken of dit voor mij te realiseren is.
Een logo komt inderdaad op de wijzerplaat. Veder heb ik nog weinig over het ontwerp en materiaal van de wijzerplaat nagedacht.

1 like

De glaspakking is nooit 1mm dik. Je hebt ze met een dikte van 0,35 en 0,40. Deze maat x2 nemen. Voorbeeld sponning 38,0 dan moet bij een pakking van 0,40 het glas 37,3 zijn. De 0,1 mm teveel drukt het kunststof van de glas pakking ineen zodat het glas blijft zitten

Wie is die user op het forum ook alweer die dit al een paar keer eerder heeft gedaan? Kom even niet op zijn naam :thinking:… Wellicht kan hij wat tips/ervaringen delen over materiaal en geereedschap.

3 likes

Die gaan we nog maken he!
Ik heb al een test model gemaakt op mijn freesbankje:


Dus die case van jou moet ook wel lukken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Sorry, weer on topic: Jhidden, je ontwerp ziet er gaaf uit! Alleen die crown beschermer is niet gemakkelijk als je een uurwerk gebruikt die je handmatig op moet winden.

5 likes

K&K waarschijnlijk? (Ketelaars&Kabaalstra) :smile: